Pesanan Muktamad. Dari Mentari. Purnama. Kejora ke Bulan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Dari Hikayat Kita - 2 January 2023

Pesanan Muktamad. Dari Mentari. Purnama. Kejora ke Bulan

 

 

 

PADA minggu terakhir tahun yang berlalu begitu cepat, saya menerima berita yang ditunggu-tunggu - pucuk dicita, ulam mendatang.

 

Sajak bertajuk Pesanan Muktamad. Dari Mentari. Purnama. Kejora. telah terpilih sebagai sebahagian daripada seni budaya yang akan dihantar ke bulan, satu projek dikendalikan di bawah projek antarabangsa The Lunar Codex.

 

Antologi dunia ini akan diterbitkan di bumi oleh penerbit Amerika Syarikat Brick Street Poetry Inc. pada tahun ini.

 

Antologi  yang mengandungi puisi serta isi kandungan kreatif dari setiap benua, akan dihantar ke bulan untuk menjadi sebahagian daripada khazanah Lunar Codex pada pelancaran roket  NASA masa depan. 


 

hikayat

 


Samuel Peralta, Pengasas, Lunar Codex dari Kanada berkata, "NASA menghantar instrumen saintifik ke bulan, melalui teknologi lunar komersial astrobotik Technologies dan Intuitif, yang dilancarkan melalui roket komersial yang dibina oleh United Alliance dan SpaceX. Dan kami - penyair bersama lain lain artis, novelis, pengarang, pemuzik, pelirik lagu, penulis skrip, dan pembuat filem - kami turut serta." 

 

Saya mengenali Samuel sejak beberapa tahun yang lampau sewaktu aktif di blogosphere puisi. Awal tahun ini saya dihubungi Samuel untuk mengemukakan puisi kerana Lunar Codex mahukan seberapa banyak negara yang mungkin ikut serta dan satu pelancaran akan didedikasikan untuk Asia, negara-negara Afrika dan Oceania. 

 

Setelah menghantar sajak pada Februari 2022 untuk dipertimbangkan, akhirnya, editor utama Brick Street, Joyce Brinkman, menulis emel pemberitahuan pemilihan ke bulan.

 

Beliau berkata,  "Polaris Trilogy merupakan panorama puisi 2022 di Bumi. Sangat menarik melihat kumpulan seni manusia dan budaya menyertai teknologi dan sains di angkasa - kami gembira puisi Ninot Aziz turut serta." 

 

"Puisi beliau merupakan satu peringatan muktamad ke angkasa lepas di atas sikap tidak bertanggungjawab manusia di bumi terhadap insan  lain di bumi dan terhadap bumi sendiri. Malah ia adalah mesej yang perlu didengar di bumi, serta memerlukan pertimbangan di saat kita menerokai seluruh alam semesta yang luar biasa." 

 

Lunar Codex merupakan kutubkhanah serta muzium dunia. Isi kandungan segala industri kreatif akan dapat dibaca oleh angkasawan yang bakal melawat bulan untuk penerokaan serta titik berhenti perjalanan ke Marikh di masa akan datang. Satu harapan kemanusiaan sejagat.

 

Khazanah ini akan dilindungi daripada radiasi selama berjuta-juta tahun. Setiap bahagian Polaris Trilogy mempunyai puisi dalam bahasa ibunda penyair yang ditulis dari inspirasi - Mentari. Bulan. Bintang. 

 

Soalan sebenar ialah - mengapa kita melakukan semua ini? 

Mampukah budaya, dalam konteks ini, kesusasteraan, membantu menjernihkan yang keruh di bumi ini?


 

ninot aziz

 


Bencana berleluasa. Banjir besar menjadi jadi - menandakan ada sesuatu yang tidak kena. 

 

Masyarakat dibelenggu penderitaan. Gejala seperti merogol. Penipuan. Rasuah. Ini berleluasa. Silaturrahim kekeluargaan hancur. Isu-isu global yang lebih besar seperti perubahan iklim adalah sebahagian daripada perbualan harian. 

 

Namun, kita gagal untuk mengenal pasti apa yang salah dengan ketamadunan kita? 

 

Mungkin kita tidak cukup berani untuk menuding jari pada diri sendiri. Kami melihat sampah di bandar, sungai dan pantai. Kita melihat masalah masyarakat. Kekurangan dalam komuniti. Namun, apa yang kita lakukan untuk menangani kesemua perkara ini? 

 

Apakah kayu ukur kesejahteraan masyarakat? Kenapa kita mengatakan budaya mesti berada di tengah-tengah pembangunan yang mampan? 

 

Budaya adalah jati diri kita. Apa yang kita lakukan. Apa yang kita mahukan. Apa yang kita perlukan. Kita impikan. 

 

Seni, Sastera dan warisan budaya adalah aspek kreativiti, yang membolehkan ketamadunan manusia sejagat tercapai. 


 

ninot

 


Matlamat Pembangunan Mampan 17 Matlamat Pembangunan Mampan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bertujuan untuk mewujudkan kesedaran mengenai kelestarian dan kepentingannya.

 

Di tengah-tengah gerakan ini Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengakui bahawa budaya menjadi kunci dalam kejayaan dasar pembangunan yang mampan, sebagai pemacu dan pemangkin pembangunan dan masyarakat yang berpusatkan rakyat. 

 

Pendidikan - Beberapa pertimbangan serius 

Kita tidak mempunyai pilihan, tetapi untuk melihat kepada institusi pengajian tinggi kami, dan peranan mereka dalam membangun dan membentuk generasi akan datang, dan pemimpin masa depan kita. 

 

Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang pertama dirumuskan sebagai Falsafah Pendidikan Negara pada tahun 1988 menyatakan bahawa sistem pendidikan kita sepatutnya memupuk individu yang secara intelek, secara rohani, emosi dan fizikal yang seimbang dan harmoni, berdasarkan kepercayaan yang tegas dalam dan pengabdian kepada Yang Maha Esa. 

 

Selama hampir 35 tahun, terdapat persepsi umum bahawa FPK terperangkap antara realiti dan persepsi. 'KPI' dari FPK adalah aspirasi 'Sejahtera' - Malangnya selepas 35 tahun, konsep Sejahtera masih sebagai sukar difahami. Dan selagi kita tidak menyatakan konsep ini dengan baik, sukar untuk bergerak ke hadapan dalam 'menyelamatkan' kemanusiaan. 


 

ninot

 


Konsep artikulasi yang boleh memberi inspirasi adalah penting. Kebanyakan idea dan pencapaian saintifik berasal dari kesusasteraan - walaupun nampak sederhana namun paling mendalam, seperti putera kecil dan komik Tin Tin oleh Herge.

 

Itulah sebabnya, Codex Lunar, yang memanggil minda kreatif sedunia dan menggunakan teknologi paling maju di dunia untuk memelihara seni, puisi, kesusasteraan, filem dan banyak lagi yang begitu penting. 

 

Kita perlu berani menangani kekurangan dalam masyarakat kita dan mempunyai kuasa akan membawa perubahan yang diperlukan. Kata-kata, - kesusasteraan - memainkan peranan penting. 

 

Dari pemikiran, datang kata-kata yang dituturkan. Dari kata-kata, tindakan. Dari tindakan, pengesahan. Dari pengesahan, kepercayaan dan keyakinan. Jatidiri. 

 

Dari jatidiri ini, maka perubahan sebenar untuk melihat masyarakat kita menggapai aspirasi manusia. 

 

Ninot Aziz merupakan penggiat seni dan kebudayaan Melayu, dari bzBee Consult, aktif menulis di dalam pelbagai medium seperti akhbar dan menerbitkan buku-buku seperti Bentala Naga - A Makyung Tale dan Lipur Lara Nusantara dan kini menulis menerusi kolum Dari Hikayat Kita di DagangNews.com, setiap Isnin.   Emel : ninotaziz@gmail.com
 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL DARI HIKAYAT KITA

Portfolio Tags