Pekerjaan masa depan yang sangat dicari oleh majikan di UAE | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 2 February 2023

Pekerjaan masa depan yang sangat dicari oleh majikan di UAE

 

 

 

 

SAYA masih menerima banyak emel dan WhatsApp bertanyakan tentang peluang pekerjaan di UAE kerana pengalaman hampir 20 tahun di UAE.

 

Rasanya banyak telah berubah namun pekerjaan yang sama berterusan dan semakin berkembang.

 

Mengikut undang-undang baru Jabatan Imigresen UAE, setiap pemegang pasport Malaysia layak mendapat VISA setelah tiba selama 30 hari dengan berbilang kemasukan.

 

Ramai kawan saya sebagai perekrut telah pulang ke negara masing-masing dan agak sukar untuk saya mendapat pekerjaan bagi warga Malaysia. Sebelum itu saya mengambil pekerja dengan sumber manusia ramai dari Malaysia yang masih bekerja pun ada.

 

Saya telah menyusun senarai pekerjaan yang paling banyak permintaan di UAE dengan gaji tinggi iaitu pakar kepintaran buatan, pakar pemasaran digital, ahli psikologi, jurulatih peribadi dan profesional, kakitangan perubatan dan penjagaan kesihatan, kakitangan sokongan penjagaan kesihatan, penterjemah dan guru-guru.


 

wainuiomata

 


Selain kerja-kerja biasa dalam kerajaan dan korporat. Saya pernah bekerja dengan kerajaan Dubai, GLC, swasta dan sebagai usahawan.

 

Mendapat pekerjaan di UAE adalah lebih mencabar daripada mendapatkan pekerjaan yang sama di mana-mana bahagian lain di dunia. Itulah sebab mengapa mesti berhati-hati tentang cara  membentuk resume atau CV  semasa memohon pekerjaan.

 

Visa UAE  boleh didapati tanpa kerja. Walaupun majoriti ekspatriat, yang menyumbang kira-kira 85 peratus daripada penduduk UAE, bekerja sebagai pekerja dan memerlukan visa kerja untuk tinggal di sini, namun terdapat perluasan skim visa yang perlu diberi perhatian seperti yang diumumkan oleh kerajaan UAE.

 

Mari kita mulakan dengan kesimpulannya; gaji AED10,000 - 15,000 (AS$2,700 - 4,000) sebulan dianggap cukup baik dengan potensi untuk menjimatkan jumlah yang baik, manakala gaji AED15,000 - 20,000 (AS$4,000 - 5,400) sebulan dan banyak lagi dianggap sangat menarik.

 

Jika berhasrat untuk bekerja di UAE perlu ditaja oleh majikan dan tidak boleh bekerja dengan lawatan atau visa pelancong. Sebaik sahaja telah menerima tawaran kerja, majikan akan memohon visa pemastautin dan kemudiannya boleh mendapatkan permit kerja daripada Kementerian Buruh.

 

Jika syarikat atau perekrut ingin mencari bakat, mereka melihat di LinkedIn. Jadi, jika ingin mencari pekerjaan di Dubai, perlu berada di LinkedIn, dan anda perlu memastikan profil LinkedIn  100% siap.


 

wainuiomata

 


Selain itu Bayt-com, naukri.com, laimoon.com, indeed.com, edarabia.com dan banyak lagi selain terus ke laman web Emirates, Emaar, Nakheel, Ports and Customs dan beratus laman web lain.

 

UAE sebuah negara yang pesat membangun, dengan tumpuan yang kuat terhadap inovasi dan teknologi. Akibatnya, terdapat beberapa pekerjaan masa depan yang dijangka mendapat permintaan tinggi di UAE. Beberapa pekerjaan ini termasuk :

 

  1. Penganalisis dan Saintis Data:
    Dengan peningkatan jumlah data yang dijana oleh perniagaan dan organisasi, terdapat keperluan yang semakin meningkat untuk profesional yang boleh menganalisis dan memahami data ini. Penganalisis data dan saintis menggunakan teknik statistik dan bahasa pengaturcaraan untuk mengeluarkan cerapan dan membuat ramalan.
     
  2. Pakar Kecerdasan Buatan dan Pembelajaran Mesin:
    UAE melabur banyak dalam kecerdasan buatan (AI) dan pembelajaran mesin, dan oleh itu memerlukan profesional yang mempunyai kemahiran untuk membangunkan dan melaksanakan teknologi ini. Pakar ini bekerja pada projek yang berkaitan dengan pemprosesan bahasa semula jadi, penglihatan komputer dan robotik.

     
  3. Profesional Keselamatan Siber:
    Dengan peningkatan pergantungan pada teknologi, profesional yang boleh melindungi organisasi daripada ancaman siber mendapat permintaan tinggi. Profesional keselamatan siber bertanggungjawab untuk melindungi rangkaian dan sistem daripada capaian yang tidak dibenarkan, dan untuk memastikan data itu selamat.

     
  4. Pemasar Digital:
    Apabila semakin banyak perniagaan bergerak dalam talian, terdapat juga keperluan yang semakin meningkat untuk profesional yang boleh membantu mereka mencapai khalayak sasaran mereka melalui saluran digital. Pemasar digital menggunakan pelbagai alat dan teknik, termasuk media sosial, pengoptimuman enjin carian dan pemasaran e-mel untuk mempromosikan produk dan perkhidmatan.

     
  5. Pakar Tenaga Boleh Diperbaharui:
    UAE melabur banyak dalam tenaga boleh diperbaharui. Oleh itu, pekerja mahir yang boleh membantu membangunkan dan melaksanakan penyelesaian tenaga mampan akan sangat dicari. Pakar ini bekerja pada projek yang berkaitan dengan tenaga suria, angin dan geoterma.

 

 

Untuk memohon pekerjaan masa depan ini di UAE, individu boleh mencari peluang pekerjaan di portal pekerjaan popular seperti LinkedIn, Indeed dan Bayt.

 

Mereka juga boleh mencari peluang pekerjaan di laman web syarikat dalam bidang yang mereka kehendaki. Rangkaian juga merupakan cara yang baik untuk belajar tentang peluang pekerjaan dan untuk mendapatkan langkah di pintu masuk.

 

Ia juga penting untuk mempunyai kelayakan dan kemahiran yang betul. Kebanyakan pekerjaan ini memerlukan ijazah atau pensijilan khusus dalam bidang tertentu seperti sains data, AI, keselamatan siber atau tenaga boleh diperbaharui.


 

wainuiomata

 


Lebih-lebih lagi, seseorang boleh mengembangkan kemahiran yang berkaitan melalui kursus dalam talian, bootcamp atau menghadiri bengkel.

 

UAE ialah sebuah negara yang pesat membangun dengan tumpuan yang kuat pada inovasi dan teknologi, yang mewujudkan banyak peluang untuk pekerjaan masa depan. Individu yang mempunyai kelayakan dan kemahiran yang betul, dan mempunyai minat untuk bidang ini, boleh mengharapkan masa depan yang cerah di UAE.

 

Bagi rakyat Malaysia adalah rumah kepada pelbagai budaya, tabiat makanan, dan keadaan cuaca yang menarik di waktu cerah dan hujan. Tidak hairanlah, rakyat Malaysia berkongsi tidak menghadapi masalah untuk menyesuaikan diri dengan cara kehidupan UAE.

 

Menurut rekod imigresen UAE (2016), 7,200 ekspatriat Malaysia tinggal di seluruh UAE, dengan 3,500 berpangkalan di Dubai dan Abu Dhabi. Kebanyakan ekspatriat adalah dalam bidang kejuruteraan, pendidikan dan perbankan. Walaupun, bilangan ekspatriat Malaysia adalah lebih sedikit berbanding ekspatriat dari negara lain - mereka mempunyai identiti unik mereka.

 

Ada menjalankan perniagaan sendiri seperti pengedaran elektronik dan pemberian korporat di GCC, menjual jagung, kurier dan pelbagai. Ramai menganggap UAE telah sebagai rumah untuk keluarga.

 

UAE juga diberkati dengan pelbagai budaya, sama seperti Malaysia seperti menyambut Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina, Diwali, Krismas, Hari Wesak, dan pelbagai perayaan lain.

 

Rakyat Malaysia menganjurkan rumah terbuka, iaitu perhimpunan terbuka untuk rakan-rakan dan keluarga untuk hadir. Komuniti Malaysia juga terkenal dengan obsesinya terhadap makanan, dengan gaya memasak yang berbeza-beza semasa mengembara dari Timur ke Barat.


 

wainuiomata

 


Masa lalu negara kita ialah makan makanan yang enak. Cara terbaik untuk mengenali rakyat Malaysia ialah dengan menjemputnya makan dan ramai rindu jalan-jalan dengan penjaja, menjual makanan tempatan.

 

Saya telah melihat UAE berubah dan berkembang dengan menikmati suasana yang meriah. Di UAE, jumlah rakyat Malaysia adalah kecil, tetapi hidup sebagai sebuah keluarga dan kerap berkumpul di pesta rumah.

 

Saya mengaku telah jatuh dengan UAE dan gembira kerana restoran di sini menyajikan makanan yang enak dan pelbagai dari lebih 100 warga negara.

 

Kedutaan dan Konsulat Jeneral Malaysia  menganjurkan pelbagai acara kebudayaan, yang memberi peluang untuk berhubung antara satu sama lain.

 

Saya suka kehidupan ekspatriat  namun masa berlalu begitu cepat dan selepas strok saya lebih sukakan Malaysia apa lagi sejak Anwar Ibrahim menjadi PMX, diharapkan Malaysia kembali stabil dan ke depan walau dengan persaingan global. 


 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

 

Fudzail

 

Portfolio Tags