Pekema sedia beri subsidi 50 peratus kos pemasangan stesen pengecasan EV di premis ahli | DagangNews Skip to main content

Pekema sedia beri subsidi 50 peratus kos pemasangan stesen pengecasan EV di premis ahli

Tan Sri Abang Johari Tun Openg menerima cenderahati pada majlis Pekema dan SEDC EV Adoption (EV-FY Sarawak) di Kuching pada 31 Januari 2023. - Gambar PEKEMA Sarawak

KUCHING 1 Feb - Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia (Pekema) bersedia memberi subsidi 50 peratus daripada kos pemasangan stesen pengecas elektrik kenderaan (EV) di premis syarikat ahlinya.

 

Presiden Pekema Sarawak, Dato Ismail Abang Saufi berkata subsidi itu adalah untuk menggalakkan 307 syarikat ahlinya di seluruh negara termasuk 34 syarikat ahli yang berpusat di Sarawak untuk memasang stesen pengecas EV di premis mereka.

 

“Kami memahami bahawa salah satu kebimbangan utama dengan EV ialah ketersediaan pengecasan stesen. Kami komited untuk bekerjasama dengan kerajaan dan organisasi swasta untuk menambah bilangan stesen pengecasan untuk memudahkan pemilik mengecasnya kenderaan.

 

“Di Sarawak, Pekema bekerjasama dengan SEDC Energy di mana kami tidak sabar-sabar untuk memperkenalkannya
kepada ahli kami rangkaian EV di Sarawak,” katanya ketika berucap di majlis Pekema dan SEDC EV Adoption (EV-FY Sarawak) di Perpustakaan Negeri Sarawak di Petra Jaya pada Selasa.

 

 

Dato Ismail Abang Saufi
                                    Dato Ismail Abang Saufi

 

 

Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg merasmikan acara itu turut menyaksikan pelancaran dan penyerahan Tesla Model-Y daripada Pekema Sarawak kepada SEDC Energy.

 

Dengan cawangan di seluruh negara, Ismail menegaskan Pekema yakin ia boleh menyediakan sumber dan bekalan bukan sahaja pelbagai EV tetapi juga kenderaan elektrik sel bahan api (FCEV) diperlukan untuk pasaran Sarawak.

 

“Melalui kerjasama ini, kami berharap dapat memudahkan pelanggan EV mendapatkan sumber pilihan EV atau FCEV mereka. Pada masa yang sama, kedua-dua pihak akan bekerjasama untuk menangani apa jua cabaran yang datang.

 

“Kami yakin pelbagai jenis EV daripada Tesla, MG ZS, BMW dan Kia boleh didapati pasaran bukan sahaja akan membantu mengurangkan pelepasan asap tetapi juga menyediakan pemanduan yang unggul pengalaman,” katanya.

 

 

PEKEMA
Tan Sri Abang Johari Tun Openg menguji butang-butang di dalam model Tesla di Kuching pada 31 Januari 2023.

 

 

Dengan kerajaan di seluruh dunia mengetatkan peraturan untuk mencapai kemampanan hijau dan industri auto global beralih daripada enjin pembakaran dalaman kepada EV, kata Ismail, Pekema komited untuk menjadi sebahagian daripada perjalanan dalam merealisasikan rancangan Malaysia untuk menjadi neutral karbon menjelang 2050.

 

“Kami juga berdebar-debar menunggu sebarang insentif baharu diumumkan semasa pembentangan semula Bajet Negara akan datang pada penghujung Februari,” tambahnya.

 

Pengerusi SEDC Tan Sri Dr Abdul Aziz Husain, Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Datu Dr Muhammad Abdullah Zaidel serta ahli jawatankuasa Pekema Pusat, Pekema Sabah dan Pekema Sarawak antara yang hadir. — DagangNews.com