Mengapa majikan menyukai Pentaksiran Psikometrik untuk pasukan kerja? | DagangNews Skip to main content

Mengapa majikan menyukai Pentaksiran Psikometrik untuk pasukan kerja?

oleh AZIZI AHMAD

PERTAMA sekali, terdapat korelasi yang kuat antara markah ujian dan prestasi kerja. Jika calon mendapat markah tinggi dalam ujian psikometrik, kemungkinan besar dia akan menunjukkan prestasi yang baik dalam pekerjaan itu. Sebagai majikan, kualiti ramalan ini menjadikan Pentaksiran Psikometrik sangat menarik.

 

Kedua, majikan lebih suka menggunakan ujian yang objektif dan tepat kerana ia boleh digunakan oleh berbilang orang tanpa berat sebelah atau berat sebelah daripada pendapat peribadi.

 

Ketiga, majikan suka menggunakan ujian yang pantas agar mereka mendapat keputusan secepat mungkin supaya mereka boleh membuat keputusan berdasarkan keputusan tersebut dan menjadikan proses pengambilan pekerja mereka lebih cekap.


 

Akhir sekali, majikan ingin menggunakan seberapa banyak jenis ujian yang mungkin kerana setiap jenis mempunyai tujuan dan hasil yang berbeza bergantung pada jenis pekerjaan yang anda mohon atau berapa lama anda telah bekerja pada kedudukan semasa anda (yang boleh menjejaskan cara banyak pengalaman yang anda perlukan).

 

 

parafrasa

 


Tetapi apakah pentaksiran psikometrik? Dan mengapa majikan menyukai mereka?

Istilah Psikometrik berasal daripada dua perkataan Yunani, psyche dan metric, yang apabila diterjemahkan secara literal bermaksud 'pengukuran minda'.

 

Pentaksiran ini digunakan untuk menilai atau mentaksir kemahiran, tingkah laku, ciri personaliti, dan kebolehan kognitif seseorang calon.


Pentaksiran Psikometrik direka bentuk untuk mengukur keupayaan individu dalam satu atau lebih bidang. Bidang ini boleh termasuk penaakulan berangka, penaakulan lisan, penaakulan induktif, penaakulan diagram, penaakulan deduktif, penaakulan logik, pemikiran kritis dan lain-lain lagi.

 

Jenis utama Pentaksiran Psikometrik ialah ujian kebolehan dan soal selidik personaliti. Terdapat banyak bentuk ujian keupayaan, tetapi penaakulan berangka dan penaakulan lisan adalah yang paling biasa.

 

 

parafrasa

 


Pentaksiran Psikometrik Teratas Digunakan dalam Penggajian

SALT (Sales Litmus Test) yang berasaskan 'Model Lima Faktor' telah muncul sebagai model teguh untuk organisasi yang merekrut profesional jualan.

 

SALT digunakan untuk menilai calon pada ciri keperibadian manusia yang telah dikenal pasti yang penting untuk pekerjaan jualan.

 

SALT telah membantu organisasi merekrut dengan hebat dalam mencari orang yang sesuai untuk pekerjaan jualan yang diperlukan.

 

COMPASS PD adalah berdasarkan ciri personaliti Big Five yang merupakan domain atau dimensi asas yang digunakan untuk menggambarkan personaliti manusia, COMPASS PD dapat mengambil kira sifat yang berbeza dalam personaliti tanpa bertindih.

 

Lebih-lebih lagi, struktur lima faktor ini nampaknya terdapat pada pelbagai peserta dari pelbagai peringkat umur dan budaya yang berbeza.

 

LCI (Leadership Competency Index Test atau Ujian Indeks Kecekapan Kepimpinan) menilai individu pada enam dimensi kepimpinan yang dicapai melalui penyelidikan meluas ke dalam model dan analisis sifat yang diingini yang penting untuk berjaya memimpin organisasi dan kakitangannya.

 

Pentaksiran itu juga menyediakan ukuran status kesediaan individu untuk mengambil alih peranan kepimpinan masa hadapan dan membantu organisasi memaksimumkan kepimpinan mereka: mencari pemimpin yang betul dan meletakkan mereka dalam kedudukan di mana mereka akan memacu perniagaan dan berkembang maju.

 

Laporan untuk pengambilan dan untuk tujuan pembangunan disediakan secara berasingan.

 

 

parafrasa

 


MAP (Managerial Proficiency atau Kecekapan Pengurusan) ialah soal selidik aneka pilihan yang menangkap respons tipikal individu terhadap situasi kerja yang mungkin dihadapinya.

 

Situasi adalah generik tetapi memenuhi bidang pengurusan yang berbeza. Item dalam ujian memberikan gambaran realistik tentang senario yang mungkin dihadapi oleh pengurus di tempat kerja dan memerlukan penggunaan kecekapan pengurusan yang berkesan untuk menyelesaikannya.

 

Format pentadbiran ujian kemahiran pengurusan adalah dalam talian dan mengambil masa kira-kira 50 minit untuk diselesaikan.

 

Calon yang mengambil ujian bakat pengurusan dikehendaki mempunyai tahap kefahaman bahasa Inggeris sekolah menengah.

 

Hasilnya menghasilkan profil, berdasarkan 9 kecekapan utama yang diperlukan untuk fungsi pengurusan.

 

MAP juga menyediakan penunjuk kesediaan untuk menilai sejauh mana profil calon sesuai dengan peranan pekerjaan. - DagangNews.com

 

Azizi Ahmad adalah pembaca minat dengan pentaksiran