Malacca Securities kekal saranan 'pegang' terhadap Suria Capital, TP RM1.16 sesaham | DagangNews Skip to main content

Malacca Securities kekal saranan 'pegang' terhadap Suria Capital, TP RM1.16 sesaham

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 Dis - Malacca Securities mengekalkan saranan 'pegang' terhadap saham Suria Capital Holdings Berhad dengan harga sasaran (TP) lebih tinggi iaitu RM1.16 sesaham.

 

Firma itu mengagihkan PER sasaran 10.0x ganda kepada kedua-dua kontrak logistik dan bunkering serta perniagaan kejuruteraan termasuk operasi terminal feri, berdasarkan potensi sumbangan pendapatan mereka pada FY23.

 

Katanya, risiko kepada cadangan itu termasuk pergantungan dan kepekaan terhadap harga komoditi (terutamanya minyak mentah dan minyak sawit mentah).

 

"Perniagaan operasi pelabuhan dikawal selia oleh Lembaga Pelabuhan Negeri dan Sabah yang memerlukan beberapa kelulusan, lesen, pendaftaran dan permit daripada pelbagai pihak berkuasa kawal selia," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Terdahulu, untung bersih 3QFY22 kumpulan itu meningkat 81.3% kepada RM18.8 juta, didorong oleh sumbangan lebih tinggi daripada segmen operasi pelabuhan dan hasil suku tersebut meningkat 23.8% kepada RM73.4 juta.

 

Bagi 9MFY22 untung bersih terkumpul bertambah 10.5% kepada RM39.9 juta.

 

Pendapatan yang dilaporkan menjadikan sehingga 86.8% daripada ramalan keuntungan bersih setahun penuh kami sebanyak RM45.9 juta dan 89.0% daripada ramalan konsensus sebanyak RM44.8 juta.

 

Namun begitu, keuntungan sebelum cukai yang dilaporkan pada RM49.8 juta mencapai 73.1% daripada jangkaan keuntungan sebelum cukai kami sebanyak RM68.2 juta.

 

Firma itu berkata, kumpulan itu merupakan penerima terbesar di bawah Bajet 2023 sebelum ini dengan kerajaan memperuntukkan RM250 juta bagi membiayai pembesaran Pelabuhan Kontena Teluk Sapangar (SBCP).

 

Katanya, setelah siap secara tentatif pada Februari 2025, pelabuhan yang disebutkan di atas akan dapat mengendalikan 1,250,000 unit bersamaan dua puluh kaki, daripada 500,000 pada masa ini.

 

"Sementara itu, pembinaan jeti baharu di Terminal Minyak Teluk Sapangar berada di landasan yang betul untuk siap pada 4QFY22," katanya. - DagangNews.com