Mahkamah Tinggi benarkan petisyen gulung tikar Serba Dinamik Holdings Berhad | DagangNews Skip to main content

Mahkamah Tinggi benarkan petisyen gulung tikar Serba Dinamik Holdings Berhad

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 10 Jan - Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan petisyen yang dibuat oleh enam institusi kewangan untuk menutup operasi perniagaan Serba Dinamik Holdings Bhd dan tiga syarikatnya, iaitu Serba Dinamik International Ltd (SDIL), Serba Dinamik Sdn Bhd dan Serba Dinamik Group Bhd.

 

Ini berikutan pesuruhjaya kehakiman Ahmad Murad Abdul Aziz membenarkan petisyen yang difailkan oleh Standard Chartered Saadiq Bhd, HSBC Amanah Malaysia Bhd, Ambank Islamic Bhd, MIDF Amanah Investment Bank Bhd, United Overseas Bank (Malaysia) Bhd dan Bank Islam Malaysia Bhd.

 

Empat syarikat terbabit dikatakan mempunyai jumlah hutang hampir RM5 bilion.

 

Berikutan petisyen penggulungan, mereka akan diletakkan di bawah pelikuidasi Victor Saw dari PriceWaterhouse Coopers (PWC).

 

Ahmad Murad sebelum ini mendengar permohonan oleh syarikat-syarikat untuk menangguhkan pendengaran Selasa prosiding penggulungan oleh peguam Ranjit Singh, wakil undang-undang EFIRE Capital Holdings Ltd, yang berpangkalan di Abu Dhabi.

 

Syarikat itu adalah usaha sama antara SDIL dan rakan sejawatannya di Abu Dhabi LIWA Investment Holding.

 

Bagaimanapun, ini dibantah oleh Datin Jeyanthini Kannaperan yang mewakili pemberi pinjaman bersindiket, Benjamin Dawson yang mewakili pemberi pinjaman dua hala di HSBC Amanah dan HSBC Bank, dan Karen Tan mewakili Hong Leong Islamic Bank.

 

Syarikat-syarikat itu sebelum ini telah menawarkan untuk membayar 15% daripada hutang mereka kepada pemberi pinjaman tempatan menjelang 31 Ogos tahun lepas, dan baki jumlah itu menjelang akhir tahun lepas. Bagaimanapun, mereka tidak berbuat demikian.

 

Jeyanthini juga mendedahkan bahawa syarikat itu juga gagal membuat bayaran berkanun termasuk Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Pertubuhan Keselamatan Sosial untuk kakitangannya. - DagangNews.com