Lebih RM65 juta kewangan sosial Islam diagihkan untuk menyokong pemulihan sosio-ekonomi Malaysia | DagangNews Skip to main content

Lebih RM65 juta kewangan sosial Islam diagihkan untuk menyokong pemulihan sosio-ekonomi Malaysia

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 5 Okt - Sektor perbankan Islam Malaysia mengantara RM146.6 bilion dalam inisiatif sejajar Pengantaraan Berasaskan Nilai (VBI) dan mengagihkan lebih RM65.2 juta melalui instrumen kewangan sosial Islam (ISF) antara Oktober 2020 dan September 2021.

 

Diperkenalkan sejak 2017, VBI berhasrat untuk menyediakan cara objektif bagi institusi perbankan Islam (IBI) untuk menyampaikan hasil Syariah yang dihasratkan.

 

VBI memberikan penekanan yang kuat pada nilai atau prinsip Syariah untuk menyokong keusahawanan dan pemerkasaan komuniti sambil turut membawa idea yang mantap seperti Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG), Pelaburan Bertanggungjawab Sosial (SRI) dan Kewangan Beretika untuk mematuhi Syariah.

 

Sumbangan penting sektor VBI kepada pemulihan sosio-ekonomi Malaysia semasa pandemik COVID telah dipaparkan dalam dokumen setebal 113 muka surat bertajuk Laporan Penuh Pengantaraan Berasaskan Nilai 2021, yang diterbitkan oleh Persatuan Perbankan Islam dan Institusi Kewangan Malaysia (AIBIM).

 

Tan Sri Nor Shamsiah Mohd Yunus, Gabenor Bank Negara Malaysia diiringi Mohd Muazzam Mohamed, Presiden AIBIM melancarkan laporan 113 muka surat yang mengkaji perjalanan dan kemajuan inisiatif VBI dalam tempoh antara Oktober 2020 dan September 2021.

 

Laporan itu memaparkan pandangan terperinci tentang kemajuan institusi perbankan Islam Malaysia terhadap agenda kemampanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, antara lain, di samping peranan teknologi dalam memajukan pertumbuhan VBI dan kepentingan mengurangkan kesusahan kewangan yang dihadapi oleh masyarakat yang tidak mendapat layanan dan tidak diberi perkhidmatan.

 

Nor Shamsiah mengakui pengantaraan berasaskan nilai telah menjadi lebih kukuh dalam niat nilai korporat dan strategi perniagaan institusi kewangan Islam. Walau bagaimanapun, terdapat keperluan untuk penjajaran keseluruhan ekosistem kepada nilai kewangan Islam untuk meraih hasil positifnya dan memanfaatkan sepenuhnya cadangannya.

 

“Perubahan kepada cara kewangan Islam beroperasi tidak boleh berlaku dalam sekelip mata. Tetapi apa yang industri lakukan hari ini akan menjadi penting dalam menghidupkan nilai asas kewangan Islam, dan menunjukkan bagaimana ia relevan untuk menangani cabaran kontemporari," ujarnya.

 

Muazzam yang juga Pengerusi Komuniti Pengamal VBI berkata, "Pandemik COVID-19 yang berpanjangan telah meningkatkan permintaan dan kerelevanan inisiatif VBI, menutup kepentingan instrumen kewangan Islam dalam mempercepatkan pelaksanaan VBI."

 

Laporan itu menyerlahkan bahawa pada 2020-2021, pembiayaan berkaitan VBI mewakili 22.2% daripada jumlah akaun pembiayaan, meningkat daripada hanya melebihi 10% pada 2017-2020.

 

Dalam tempoh yang sama, PKS dan mikro-PKS merupakan penerima terbesar pembiayaan berkaitan VBI. Jumlah terkumpul mereka berjumlah RM51 bilion, mewakili peningkatan 25.6%, berbanding RM40.6 bilion terkumpul pada 2017-2020.

 

Laporan itu turut merangkumi kajian kes oleh 15 ahli Komuniti Pengamal dan perbincangan mengenai VBI melalui instrumen ISF iaitu sedekah wajib (zakat), sedekah sukarela (ṣadaqah) dan wakaf (wakaf), serta penekanan kepada kategori penghutang penerima zakat (gharimin) ‒ semasa pandemik .

 

Ia juga menyediakan kemas kini mengenai remedi Sharīʿah untuk menangani kesan buruk pandemik dan segmen khas pada VBI untuk takaful.

 

ISF, sebagai sebahagian daripada VBI, akan terus ditingkatkan dan diarusperdanakan ke dalam ekosistem memandangkan peranan pentingnya dalam memupuk daya tahan sosial. Ini juga merupakan salah satu teras strategik utama di bawah Pelan Tindakan Sektor Kewangan Bank Negara Malaysia 2022-2026.

 

Laporan Penuh Pengantaraan Berasaskan Nilai 2021 telah dilancarkan di Forum Kewangan Islam Global 2022. Dianjurkan oleh AIBIM sebagai sokongan kepada Pusat Kewangan Islam Antarabangsa Malaysia (MIFC), persidangan hibrid bertemakan, “Take the Reins” telah dihadiri lebih 1,000 peserta di seluruh dunia. - DagangNews.com