Kontroversi KWSP: Anwar perlu kekal dalam haluan tindakan – lakukan apa yang patut untuk rakyat Malaysia, kata SPCAAM | DagangNews Skip to main content

Kontroversi KWSP: Anwar perlu kekal dalam haluan tindakan – lakukan apa yang patut untuk rakyat Malaysia, kata SPCAAM

Oleh Callistus Antony D’Angelus, Penasihat Buruh Antarabangsa SPCAAM

KERAJAAN Perpaduan yang dipimpin oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang menghadapi ujian politik yang getir.

 

Terdiri daripada gabungan yang rakan kongsi yang boleh disifatkan sebagai teman sekamar yang aneh, ia kini menjadi kontroversi sama ada membenarkan pencarum mengeluarkan wang simpanan mereka dari Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi mengurangkan krisis kos sara hidup.

 

Pembangkang yang diketuai oleh bekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Azmin Ali, kedua-duanya protagonis yang mengetuai pembentukan kerajaan pintu belakang sebelum ini, mendesak agar membenarkan pengeluaran KWSP sekali lagi.

 

Satu perkara yang dipersetujui oleh semua pihak ialah rakyat B40 di negara ini sedang bergelut untuk memenuhi keperluan hidup harian mereka.

 

Muhyiddin dan Azmin berhujah bahawa orang ramai harus dibenar mengeluarkan simpanan KWSP mereka kerana ia adalah wang mereka. Ini mengambil pandangan jangka pendek dan tidak bertanggungjawab untuk menyelesaikan isu ekonomi dan sosial yang besar.

 

Adakah masalah ekonomi masyarakat B40 dapat diselesaikan dengan membenarkan mereka mengeluarkan akaun KWSP mereka? Apa yang akan berlaku apabila simpanan kehabisan?

 

Keadaan itu kemudian mencetuskan kedua-dua masalah segera dan jangka panjang untuk rakyat dan negara secara keseluruhan.

 

 

Callistus Antony D’Angelus
          Callistus Antony D’Angelus

 

 

Apa yang berlaku apabila ahli KWSP yang sama mencapai umur persaraan?

 

Jelas terbukti bahawa Muhyiddin dan Azmin ketandusan idea tentang cara menangani krisis ekonomi yang teruk yang memberi kesan paling besar ke atas rakyat B40.

 

Anwar adalah betul dalam menyatakan bahawa pelbagai bentuk campur tangan ekonomi adalah perlu, yang akan membolehkan penyelesaian berterusan bagi krisis kos sara hidup.

 

Ketidakcekapan yang disebabkan oleh rasuah sistemik, tadbir urus yang lemah dan dasar yang tidak sesuai harus ditangani, seperti yang cuba dilakukan oleh Anwar.

 

Menginstitusikan gaji sara hidup di negara ini dan memastikan korporat Malaysia bertindak dengan bertanggungjawab adalah penting sebagai sebahagian daripada pembaharuan yang seimbang.

 

Bagaimanakah organisasi korporat utama boleh mempunyai pekerja yang termasuk dalam komuniti B40? Semua ini berlaku apabila pendapatan dan ketidaksamaan kekayaan semakin meningkat dalam negara.

 

Korporat Malaysia telah dibenarkan untuk berkelakuan sedemikian kerana mereka telah menerima manfaat daripada rasuah yang telah diinstitusikan dan tadbir urus yang lemah.

 

Institusi seperti Bank Negara dan Kementerian Sumber Manusia harus campur tangan dan menggunakan kuasa pemujukan mereka untuk memberi manfaat kepada para pekerja.

 

Dengan berbuat demikian, ia tidak mengorbankan perniagaan dan khususnya perniagaan besar. Ia hanyalah satu kes memaksa tangan perniagaan besar khususnya untuk bertindak secara bertanggungjawab.

 

Anwar akan menghadapi kesukaran untuk mengekalkan asas politiknya, pada masa yang sama mengemudi negara di jalan yang berbeza.

 

Malaysia harus bercita-cita untuk dikenali dengan kerancakan ekonomi dan sosial, institusi demokrasi yang bebas, institusi masyarakat sivil yang kukuh dan budaya inklusif.

 

Ini akan menjadi pemulihan daripada reputasi kleptokrasi dan sikap tidak bertoleransi kaum dan agama.

 

Walaupun sukar, Anwar mesti berusaha untuk kekal haluan tindkaan dan melakukan apa yang patut untuk Malaysia dan rakyat Malaysia. Bukan untuk mereka yang lemah semangat untuk memimpin Malaysia. – DagangNews.com

 

 
Callistus Antony D’Angelus adalah Penasihat Buruh Antarabangsa, Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM)