Kenanga Research semak naik unjuran pendapatan Kumpulan Perangsang Selangor sebanyak 9% bagi FY23 | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research semak naik unjuran pendapatan Kumpulan Perangsang Selangor sebanyak 9% bagi FY23

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 Dis - Kenanga Research menyemak naik unjuran pendapatan Kumpulan Perangsang Selangor Berhad sebanyak 9% bagi FY23 bagi mencerminkan kesan positif terhadap pengambilalihan 100% pegangan MDS Advance Sdn Bhd.

 

Firma itu berkata, pengambilalihan itu akan meningkatkan hutang bersih dan penggearan kumpulan sebanyak RM117 juta dan 0.1x pada akhir 3QFY22 masing-masing kepada RM203 juta dan 0.2x namun tetap terurus.

 

Firma itu positif dengan perjanjian itu kerana ia akan mengukuhkan perniagaan pembuatan teras kumpulan dan membolehkannya bergerak ke arah campuran produk margin yang lebih tinggi.

 

"Memandangkan MDS dan KPS berkongsi pelanggan utama yang serupa, penyepaduan itu akan membolehkan kumpulan mengembangkan penawaran produknya kepada pelanggan ini dan meningkatkan dinamik perniagaan.

 

"Kami percaya pemerolehan itu sesuai dengan strategi perniagaan jangka panjangnya dan menjangkakan peningkatan dalam keseluruhan kecekapan perniagaan serta pengoptimuman kos dalam segmen pembuatannya," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Terdahulu, kumpulan itu menerusi anak syarikatnya, Perangsang Dinamik Sdn Bhd (PDSB) mengambil alih keseluruhan pegangan MDS Advance pada harga RM85 juta.

 

Pertimbangan pembelian sebanyak RM85 juta nilai MDS Advance dalam penanda aras industri dari segi nilai perusahaan kepada nisbah pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) sebanyak 7.9 kali, yang akan dipenuhi sepenuhnya oleh dana yang dijana secara dalaman.

 

Firma itu berkata, mereka menyukai kumpulan itu kerana prospek pertumbuhan kukuh industri elektronik pengguna yang merupakan pelanggan utama produk dan perkhidmatannya selain pertumbuhan jangka panjangnya disokong oleh pengembangan di operasi luar negaranya.

 

Selain itu, peranan lebih besar yang dimainkannya dalam rantaian bekalan milik persendirian yang terkenal inovator peralatan elektronik pengguna berteknologi tinggi.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'outperform' pada harga 85 sen sesaham.

 

"Bagaimanapun tetap berdepan pelbagai cabaran termasuk kemerosotan ekonomi yang mendadak selain peningkatan kos input dan penamatan atau tiada pembaharuan kontrak  daripada pelanggan utama yang menyebabkan kerugian," katanya. - DagangNews.com