Kamunting Management beli baki 40% pegangan dalam E&O pada harga RM46.95 juta | DagangNews Skip to main content

Kamunting Management beli baki 40% pegangan dalam E&O pada harga RM46.95 juta

KUALA LUMPUR 29 Mac - Kamunting Management Services Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh tidak langsung Eastern & Oriental Bhd (E&O), telah memeterai perjanjian penjualan saham (SSA) dengan Penang Development Corporation (PDC) untuk memperoleh baki 40% daripada modal saham terbitan dalam E&O-PDC, terdiri daripada 14,000 saham biasa, pada harga RM46.95 juta.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, E&O berkata Kamunting kini merupakan pemilik berdaftar 21,000 saham biasa, bersamaan 60% daripada pegangan saham dalam E&O-PDC.

 

“PDC telah bersetuju untuk menjual, dan Kamunting telah bersetuju untuk membeli saham jualan itu mengikut terma dan syarat yang terkandung dalam SSA.

 

"Setelah selesai pengambilalihan, E&O-PDC akan menjadi anak syarikat tidak langsung milik penuh E&O," katanya.

 

Kumpulan E&O terutamanya terlibat dalam pembangunan hartanah, pelaburan hartanah dan industri hospitaliti.

 

E&O-PDC kini memiliki 30% Tanjung Pinang Development Sdn Bhd (TPD), manakala baki 70% dipegang oleh Permaijana Ribu (M) Sdn Bhd, anak syarikat tidak langsung milik penuh E&O.

 

“Pemerolehan 40% pegangan saham dalam E&O-PDC daripada PDC akan membolehkan E&O memiliki 100% pegangan saham dalam TPD di mana aktiviti pembangunan utama untuk Kumpulan E&O akan ditumpukan dalam tempoh 30 tahun akan datang.

 

"TPD memegang hak konsesi ke atas penambakan dan pembangunan Seri Tanjung Pinang yang merangkumi 1000 ekar di Tanjung Tokong Pulau Pinang," kata E&O.

 

Mengenai prospek kumpulan itu, ia berkata Kumpulan E&O merancang untuk memulakan pembangunan Pulau Andaman Fasa 1 dalam tempoh 15 tahun akan datang, dengan unjuran nilai pembangunan kasar (GDV) sebanyak RM17 bilion.


 

parafrasa

 


Projek pertama, The Meg, telah tersedia untuk dijual sejak Januari 2022 dan telah mencapai kadar jualan 100% setakat Januari 2023 dan terletak di kawasan utama Tanjung Tokong berhampiran Gurney Drive dan terdiri daripada dua blok pangsapuri kediaman dengan kira-kira 1,020 unit.

 

Penambakan Pulau Andaman Fasa 2 telah bermula dan dijangka mengambil masa enam tahun, menyediakan bank tanah masa depan untuk pembangunan di daerah utama Timur Laut Pulau Pinang.

 

“Hasilnya, Kumpulan E&O percaya Pulau Andaman akan memainkan peranan penting dalam memacu trajektori pertumbuhannya di Pulau Pinang pada tahun-tahun akan datang.

 

"Memandangkan perkara di atas, lembaga pengarah percaya bahawa pengambilalihan itu akan memberi kesan positif kepada pendapatan masa depan Kumpulan E&O dan prospek pertumbuhan jangka panjang," tambahnya. - DagangNews.com