Hyundai Staria 10 tempat duduk dijual pada harga RM179,888 hingga RM209,888 | DagangNews Skip to main content

Hyundai Staria 10 tempat duduk dijual pada harga RM179,888 hingga RM209,888

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 5 Okt – Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) melancarkan Hyundai STARIA 10 tempat duduk yang penuh ciri hari ini dengan tiga varian untuk dipilih iaitu Lite, Plus dan Max, bermula daripada RM179,888 hingga RM209,888 sebuah (tanpa insurans).

 

Direka untuk keluarga besar dan perniagaan, versi 10 tempat duduk ini, dengan susun atur tempat duduk 2-3-2-3 ialah kenderaan pelbagai guna. Ia mempunyai ruang simpanan yang lebih mudah dan tempat duduk gelongsor dengan fleksibiliti yang lebih tinggi untuk mencipta ruang anda sendiri untuk keperluan yang berbeza, seperti untuk pengangkutan kargo dan peralatan sukan, atau pergi dalam perjalanan perkhemahan.


 

staria

 


Pengarah Urusan HSDM, Low Yuan Lung berkata, Staria 10 tempat duduk ialah MPV besar yang paling serba boleh yang dilancarkan oleh Hyundai yang menawarkan fleksibiliti maksimum dengan konfigurasi tempat duduk dan tempat duduk rata penuh.

 

Ia mempunyai kapasiti pemuatan sehingga 1,024 liter dengan tempat duduk rata penuh. Selain daripada menggunakannya sebagai penggerak orang dan untuk mengangkut kargo, tempat duduk rata sepenuhnya juga boleh diubah menjadi katil untuk dua orang untuk perjalanan perkhemahan.


 

staria

 


“Staria dan terutamanya 10 tempat duduk direka untuk menampung pelbagai gaya hidup dan keperluan perniagaan. Ruang dalaman dan fungsinya bertujuan untuk mengubah cara orang mengalami perjalanan dalam kereta dan memberikan fleksibiliti penggunaan yang lebih besar untuk keperluan mereka,” katanya.

 

Penggunaan ruang dalaman yang inovatif dimungkinkan oleh jarak roda MPV 3,273 mm dengan panjang keseluruhan 5,253 mm dan lebar 1,997 mm. Ketinggian keseluruhannya 1,990 mm dioptimumkan untuk penumpang mudah masuk dan keluar kenderaan.


 

staria

 


Ruang kaki Staria yang luas serta tingkap sisi yang besar adalah antara ciri terbaik dalam segmennya. Bahagian dalamannya menggunakan susun atur yang ringkas dan sederhana untuk keselesaan pemandu dan keselesaan penumpang sambil kekal setia kepada reka bentuk asal MPV.

 

Bahagian dalaman yang diilhamkan oleh kapal persiaran memberikan suasana terbuka dan unik melalui seni bina reka bentuknya yang inovatif. Tali pinggang bawah kenderaan dan tingkap panoramik mewujudkan persekitaran yang luas dan merangsang untuk semua penumpang.


 

staria

 


Rasa lapang ini — diilhamkan oleh seni bina ‘hanok’ tradisional Korea — membolehkan penumpang berasa seolah-olah pemandangan luar adalah lanjutan dari bahagian dalam kenderaan.

 

Papan pemuka (dashboard) digital sepenuhnya, direka dengan mengambil kira pemandu, menampilkan paparan kluster instrumen 10.25 inci dan skrin sentuh besar 8 inci untuk sistem navigasi dalam konsol tengah.


 

staria

 


Varian Max juga dilengkapi dengan kamera pandangan sekeliling 360 untuk kemudahan tempat letak kereta. Untuk keselesaan semua penumpang, corong penghawa dingin siling/bumbung didatangkan sebagai standard dalam semua varian.

 

Ciri mudah lain juga termasuk pintu gelangsar kuasa untuk varian Plus dan Max. Varian Max juga mempunyai pintu belakang berkuasa. Varian Lite didatangkan dengan tempat duduk fabrik hitam, manakala tempat duduk separa kulit karbon varian Plus, dan tempat duduk kulit Black Nappa untuk varian Max.


 

staria

 


Staria 10 tempat duduk ini menggunakan enjin 2.2 CRDi berkuasa diesel yang dipadankan dengan transmisi automatik 8-kelajuan. Ia memberikan anggaran output kuasa 177PS dan 431Nm tork. Pengecas turbo penyejuk udara yang berkecekapan tinggi mempunyai prestasi pemampat dan roda turbin yang lebih baik untuk prestasi tork berkelajuan rendah yang lebih baik.

 

Staria mempunyai tahap keselamatan kenderaan tertinggi. Semua tempat duduk dilengkapi dengan tali pinggang keledar tiga mata dan sandaran kepala serta tempat duduk sedia ISOFIX di baris kedua. Ia dilengkapi dengan Hyundai Smartsense, keselamatan aktif dan teknologi bantuan pemanduan.


 

staria

 


Antara ciri-ciri yang disertakan dalam suite Hyundai Smartsense (terpakai untuk varian terpilih) ialah Forward Collision Avoidance Assist (FCA), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), Lane Keeping Assist (LKA) dan Smart Cruise Control (SCC) dengan Stop and Go yang memastikan SCC berjalan walaupun kenderaan berhenti sepenuhnya. - DagangNews.com