CGS-CIMB unjur jualan stabil bantu kurang kesan terhadap margin keuntungan FM Global Logistics | DagangNews Skip to main content

CGS-CIMB unjur jualan stabil bantu kurang kesan terhadap margin keuntungan FM Global Logistics

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 Dis - CGS-CIMB Research mengunjurkan jumlah jualan yang stabil akan membantu mengurangkan kesan terhadap margin keuntungan FM Global Logistics kesan penurunan kos penghantaran global.

 

Firma itu juga menjangkakan kumpulan itu akan mengurangkan sebahagian kesan caj pengangkutan yang lebih lemah melalui jumlah kos yang lebih tinggi (memandangkan kadar yang lebih rendah), tumpuan yang meningkat pada jualan silang dan kecekapan kos yang lebih baik.

 

"Bagaimanapun, kami mengunjurkan perkembangan negatif terhadap untung teras bersih kumpulan sebanyak 6.9%/1.9% dari tahun ke tahun untuk FY23/FY24 kesan daripada untung yang lemah kesan daripada penurunan kos penghantaran," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, kumpulan itu terus menyaksikan permintaan kukuh untuk jumlah kargo dengan jumlah muatan kontena penuh (FCL) keseluruhan meningkat 7.4% dan kurang daripada jumlah muatan kontena (LCL) meningkat 7.7%.

 

Katanya, ia didorong oleh lebih banyak aktiviti perniagaan selepas pemansuhan langkah penutupan global, dengan sumbangan hasil yang lebih tinggi daripada kedua-dua pasaran tempatan (+27.5%) dan luar negara (+81.4%).

 

"Semua operasi di luar negara menguntungkan, dengan pertumbuhan keuntungan operasi yang ketara di Australia (+894.3%), Indonesia (+17.9% ), India (+248.5 ) dan Amerika Syarikat (+170.8%) pada 1QFY23," katanya.

 

Firma itu berkata, pada 1QFY23, hasil dan keuntungan kasar (GP) segmen pengangkutan laut (62.6% daripada jumlah hasil) masing-masing meningkat 32.6% dan 27.3% disokong pertumbuhan 10% dalam keseluruhan volum pengangkutan laut suku itu.

 

Sementara itu, peningkatan dalam kerja-kerja projek berkaitan mekanikal, pendapatan segmen pengangkutan udara (11.1% daripada jumlah hasil) dan GP meningkat 26.4% dan 39.0% yoy, masing-masing.

 

Katanya, prestasi yang lebih baik dalam segmen 3PL dan pergudangan (hasil 1QFY23: +74.1%: GP: +38.5%) adalah hasil rasionalisasi asas pelanggan, penggunaan kapasiti yang lebih tinggi dan pesanan pelanggan baharu.

 

"Kami mengekalkan saranan 'tambah' dengan harga sasaran (TP) 65 sen sesaham," katanya. - DagangNews.com