Bajet 2023: Sangat mustahak bagi kerajaan fokus rapatkan jurang jalur lebar bandar dengan luar bandar | DagangNews Skip to main content

Bajet 2023: Sangat mustahak bagi kerajaan fokus rapatkan jurang jalur lebar bandar dengan luar bandar

KUALA LUMPUR 5 Okt - Adalah penting bagi kerajaan untuk terus memberi tumpuan merapatkan jurang jalur lebar antara kawasan luar bandar dan bandar dalam Bajet 2023 akan datang, kata ketua pegawai operasi Measat Global Bhd, Yao Chyong Lim.

 

Yao berkata inisiatif pembiayaan berterusan oleh kerajaan dalam bidang ini akan menguatkuasakan lagi pecutan pembentukan masyarakat inklusif digital.

 

“Hari ini, akses internet adalah keperluan asas, setanding dengan air bersih dan elektrik.

Bajet2023

“Inisiatif kerajaan seperti pelan tindakan MyDigital dan pelan Jalinan Digital Negara (Jendela), yang menyasarkan untuk mencapai 100 peratus liputan internet di kawasan berpenduduk dan meningkatkan kelajuan jalur lebar mudah alih kepada 100 megabit sesaat (Mbps) menjelang akhir 2025, memerlukan perhatian sepenuhnya.

 

“Ini bagi memastikan mana-mana anggota penduduk yang tidak berhubung akhirnya dapat mengakses faedah sosioekonomi internet.

 

“Begitu juga, sambungan internet telah dikenal pasti sebagai pemboleh pertumbuhan utama dalam Rancangan Malaysia Ke-12 untuk membolehkan teknologi IR4.0 dan ekonomi digital,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.


 

Measat Global Bhd, Yao Chyong Lim
                               Yao Chyong Lim

 


Beliau menambah bahawa Measat berbesar hati untuk melihat program Jendela membawa rancangan bagi memanfaatkan sambungan satelit yang meningkatkan liputan mudah alih di kawasan terpencil sebagai cara menangani cabaran sambungan di kawasan luar bandar dan terpencil.

 

"Sebagai pengendali satelit terkemuka Malaysia, Measat kekal bersedia untuk menyokong matlamat negara dengan armada satelit kami dengan mengembangkan liputan jalur lebar satelit berkelajuan tinggi di kawasan luar bandar yang tidak mendapat perkhidmatan dan kurang mendapat perkhidmatan melalui perkhidmatan CONNECTme NOW kami.

 

"Satelit MEASAT-3d kami yang baru dilancarkan telah beroperasi sejak Ogos 2022, dan kampung di seluruh negara dengan perkhidmatan CONNECTme NOW sudah mula menikmati akses kepada kelajuan jalur lebar yang lebih tinggi berbanding sebelum ini.

 

"Kami berharap dapat melihat lebih ramai rakyat Malaysia di lokasi terpencil menikmati perkhidmatan jalur lebar berkelajuan tinggi yang serupa dalam masa terdekat," tambahnya. - DagangNews.com