Pindah kerja atau kekal, gaji bukan sebab utama bagi pekerja Malaysia - Kaji selidik Hays Asia | DagangNews Skip to main content

Pindah kerja atau kekal, gaji bukan sebab utama bagi pekerja Malaysia - Kaji selidik Hays Asia

Gambar hiasan Du Preez Unsplash
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 17 April - Pakej gaji yang menarik bukan menjadi pertimbangan utama bagi pekerja Malaysia sama ada untuk kekal atau memilih berpindah ke organisasi baharu, kata kaji selidik penyedia perkhidmatan pengambilan pkerja.

 

Sebaliknya Panduan Gaji Hays Asia 2024 yang meninjau 2,014 profesional mahir dan 832 majikan dari Malaysia mendapati, keinginan untuk mencari cabaran baharu sebagai sebab utama mengapa mereka memilih untuk berpindah tempat kerja di seluruh Asia.

 

Berkenaan pekerja yang memilih untuk kekal dengan majikan semasa mereka, kaji selidik itu mendapati pilihan kerja yang fleksibel muncul sebagai keutamaan sebulat suara, malah melebihi pertimbangan gaji.

 

"Di kalangan pekerja yang komited, keseimbangan antara kerja dan kehidupan yang baik di samping pengalaman yang sesuai dengan pengurus dan rakan sekerja masing-masing berada di kedudukan kedua dan ketiga," menurut Hays.

 

Tinjauan itu, yang dijalankan sepanjang enam minggu pada akhir 2023, meminta pekerja yang mencari peluang baharu dalam tempoh 12 bulan akan datang untuk menyenaraikan tiga sebab utama mereka mahu meninggalkan tempat pekerjaan semasa mereka.

 

hays

 

Sementara itu, menurut Hays, hanya 28% pekerja di Malaysia yang ditinjuau secara jelas memilih untuk kekal berkhidmat di syarikat di mana mereka bekerja sekarang bagi tempoh 12 bulan akan datang.

 

Berdasarkan Panduan Gaji Hays Asia 2024 itu, 42% responden mempunyai hasrat untuk berpindah ke organisasi baharu manakala 24% lagi kategori pekerja setia tetapi tetap terbuka kepada peluang kerja di tempat baharu.

 

Kaji selidik itu menunjukkan Malaysia berada di kedudukan kedua daripada enam negara yang ditinjau dari segi peratusan terendah pekerja yang memilih untuk kekal setia.

 

Paling sedikit peratus pekerja yang kekal mahu setia adalah Jepun dengan 28% manakala China tertinggi dengan 48%.

 

“Persekitaran kerja yang sihat, nilai-nilai positif dan peranan yang cukup mencabar akan sangat membantu ke arah memenangi hati pekerja di Malaysia,” kata laporan itu.

 

Sementara itu, Pengarah Urusan Hays Asia, Marc Burrage berkata, pemimpin perlu mengadakan perbincangan ini dengan tenaga kerja mereka, dan pekerja perlu meneliti bagaimana mereka boleh meningkatkan nilai mereka. 

 

"Kerjasama adalah kunci kepada kelangsungan hidup, dan kedua-dua pihak perlu menghadapi cabaran ini dengan fikiran terbuka dan kesediaan untuk menyesuaikan diri,” tambah Burrage.

 

Panduan Gaji Hays Asia 2024 menyusun gambaran keseluruhan gaji dan sektor berdasarkan data sebenar dan tinjauan profesional mahir di seluruh Malaysia, China, Hong Kong, Jepun, Singapura dan Thailand. - DagangNews.com