Pertanyaan ke atas rumah siap dipasang panel solar naik 17% akibat cuaca panas melampau - Juwai IQI | DagangNews Skip to main content

Pertanyaan ke atas rumah siap dipasang panel solar naik 17% akibat cuaca panas melampau - Juwai IQI

Kediaman siap dipasang panel solar mendapat minat pembeli. Gambar Gsparx
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 23 April - Firma hartanah, Juwai IQI merekodkan pertanyaan mengenai rumah dengan panel solar terpasang meningkat 17% tahun ini berbanding rumah tanpa panel solar susulan cuaca panas yang dialami Malaysia sejak beberapa bulan lalu.

 

Malah kata Juwai IQI, pembeli sanggup membayar lebih untuk rumah yang siap dipasang panel solar meski pun bilangan rumah dengan kemudahan tersebut adalah rendah.

 

"Pada 2023, pembeli membayar 5% hingga 7.5% lebih untuk rumah dengan panel solar terpasang, berbanding harga median. Anggaran itu berdasarkan analisis puluhan ribu daripada 2023 transaksi di Malaysia," katanya dalam kenyataan media hari ini.

 

Sementara itu, Pengasas Bersama Juwai IQI dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Kashif Ansari berkata, pemilik rumah boleh menjimatkan kira-kira RM85 sebulan dengan adanya panel solar mampu milik walaupun berdepan suhu 40 darjah Celcius.

 

juwai
KASHIF ANSARI

 

Katanya, berdasarkan penyelidikan industri, secara puratanya panel solar memberikan penjimatan kira-kira 55% hingga 90% bil elektrik secara bulanan.

 

“Kos pemasangan sistem solar 4kWp adalah di antara RM50,000 hingga RM60,000.

 

"Pemasangan panel atas bumbung di rumah anda sepatutnya membolehkan anda memperoleh semula kos panel dalam tempoh empat hingga enam tahun. 

 

"Selepas itu, mereka terus menjimatkan wang untuk anda setiap bulan selama tiga dekad atau lebih," katanya dalam kenyataan media hari ini.

 

Menurut Kashif, kebanyakan pengeluar menawarkan jaminan selama sekurang-kurangnya 25 tahun.

 

"Saya akan memberitahu anda tentang pemilik rumah sebenar. Bil elektriknya adalah kira-kira RM280 pada bulan biasa, tetapi pada hari-hari yang paling panas kosnya melambung tinggi kerana dia bekerja di rumah dan mempunyai tiga unit pendingin hawa.

 

“Bagaimanapun, sejak dia memasang 10 panel solar di atas bumbungnya, dia kini hampir tidak membayar untuk elektrik dalam kebanyakan bulan.

 

"Walaupun dahulu kosnya kira-kira RM15,000 sekilowatt pada 2016, hari ini anda boleh memasang sistem 5kW untuk jumlah itu. Sudah tentu, kos sebenar bergantung pada harga yang anda bersetuju dengan pemasang anda," jelasnya.- DagangNews.com