4 petua mengekalkan persekitaran media sosial yang positif | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
MULANYA DI SINI - 15 August 2022

4 Petua Mengekalkan Persekitaran Media Sosial yang Positif

Oleh Afizan Amer dan Azmi Bin Budin

 

 

 

PROSES penyebaran maklumat melalui media sosial sering terganggu dengan banyaknya kes salah maklumat yang masih menghantui orang ramai.

 

Berdasarkan banyak kejadian kebelakangan ini isu penipuan dan memainkan isu sensitif yang ditemui di pelbagai platform media sosial di Malaysia sepanjang 2022.

 

Ini menunjukkan betapa literasi digital dalam media sosial masih perlu dipertingkatkan dan dipromosi merentasi setiap agama di Malaysia.

 

Berikut ialah petua untuk memastikan persekitaran media sosial anda positif:

 

  1. Ikuti akaun yang boleh dipercayai untuk melakukan semakan fakta

Jumlah maklumat yang beredar di media sosial yang dikongsi dalam masa sebenar kadangkala membuatkan pengguna keliru sama ada maklumat tersebut betul dan boleh dikongsi dengan pengguna lain.

 

Para usahawan juga digalakkan untuk lebih berhati-hati dalam menyebarkan maklumat terutamanya jika maklumat tersebut tidak datang daripada sumber yang boleh dipercayai dan tepat.

 

Untuk mengelak perkara ini, Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia turut berkongsi petua dalam menangani berita yang masih perlu disahkan kebenarannya lagi.

 

“Mengelakkan dan menangani penyebaran penipuan boleh dilakukan dengan mudah. Ia bermula dengan membaca berita dengan teliti, mencari sumber berita, mengelak daripada menyebarkan berita yang meragukan, dan meneliti faedah menyebarkan maklumat ini kepada orang lain.


 

soxial

 

 

  1. Mengambil  bahagian dalam perbincangan yang sepadan dengan minat dan kepakaran anda

Memperkaya ilmu juga boleh dilakukan dengan mengambil bahagian dalam perbincangan dengan orang yang mempunyai minat yang sama.

 

Mendapatkan pandangan daripada pelbagai perspektif boleh membantu kita melihat topik dari perspektif yang lebih luas dan boleh menjana lebih banyak minat dalam topik tertentu.

 

Di sini, para usahawan boleh melihat topik yang sedang dibincangkan dan mereka juga boleh mengambil bahagian dalam membincangkan topik ini.

 

Tetapi sudah tentu apabila menyertai perbincangan dengan pihak lain, para usahawan boleh pastikan maklumat atau pendapat yang mereka kongsikan masih positif dan mudah difahami.

 

  1. Mengambil bahagian dalam menambah maklumat tepat dengan berkongsi kandungan positif

Untuk mengurangkan bilangan maklumat yang salah, para usahawan juga boleh berkongsi kandungan yang mereka untuk disemak oleh orang lain sebelum disebarkan, semudah maklumat tentang kesesakan lalu lintas atau keadaan jalan, malah acara istimewa yang berlaku di sekeliling para usahawan.

 

Tetapi, sebelum berkongsi di platform akaun media sosial mereka, pastikan dahulu ketepatan maklumat tersebut sebelum meminta pihak lain untuk membuat semakan.

 

Kaedah ini semakin banyak digunakan di mana pengguna yang mengambil bahagian dalam berkongsi maklumat berguna di sekeliling mereka, sama ada maklumat tentang restoran dan tempat awam di kawasan mereka, atau aktiviti dan acara penting yang berlangsung di sekitar mereka. Mereka juga boleh mengambil bahagian dalam menyebarkan maklumat positif dan berguna ini.

 

Platform digital yang menggalakkan perbincangan dan penciptaan kandungan antara para usahawan.


 

parafrasa

 


Para usahawan perlu terus dapat memberikan maklumat dan inspirasi yang boleh dipercayai, meluahkan pendapat dan pendapat dalam komuniti, serta mengajak pengguna untuk kekal bijak dalam mencipta sambil mencipta dan persekitaran media sosial yang sihat.

 

Semua pihak digalakkan untuk berkongsi perkara yang positif dan tidak menyinggung perasaan mana-mana pihak.

 

  1. Bertanggungjawab Dalam Sebar Maklumat

Lazimnya penyebaran maklumat dilakukan dengan berkongsikan sesuatu perkara melalui media sosial.

 

Para usahawan kongsikan sesuatu kerana mungkin mereka merasakan yang perkara itu penting untuk diketahui oleh orang lain yang berkaitan dengan produk atau perkhidmatan mereka, atau kita merasakan perkara itu bermanfaat untuk diketahui oleh orang lain.

 

Bagaimanapun, perbuatan “kongsi maklumat” ini boleh menimbulkan masalah apabila perkara yang dikongsi itu tidak disahkan kebenaran, ketepatan atau kesahihannya terlebih dahulu.

 

Masalah juga timbul apabila perkara yang dikongsi tidak memberikan manfaat, sebaliknya membawa mudarat.

 

Hakikatnya, media sosial telah membuka era “public journalism” iaitu era yang menyaksikan sesiapa sahaja boleh menjadi “wartawan.”


 

irsyad

 


Dalam kata lain, sesiapa sahaja yang mempunyai peranti pintar dan capaian kepada Internet boleh melaporkan sesuatu perkara yang berlaku dalam bentuk audio, video, gambar atau kombinasi mana-mana atau kesemua tiga bentuk ini.

 

Masyarakat hari ini bukan lagi menjadi pengguna berita semata-mata tetapi kini telah diupayakan oleh media sosial untuk menjadi penulis, penyampai dan penyebar berita, persis golongan wartawan. – DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Fakulti Pengurusan dan Perniagaan Universiti Teknologi MARA Negeri Sembilan Kampus Rembau
dan
Azmi Budin adalah Pensyarah Dakwah, Fakulti Keilmuan Islam,Universiti Melaka
Portfolio Tags