Indeks Pengurus Pembelian sektor pembuatan Malaysia meningkat kepada 50.6 pada Julai - S&P Global | DagangNews Skip to main content

Indeks Pengurus Pembelian sektor pembuatan Malaysia meningkat kepada 50.6 pada Julai - S&P Global

S&P Global menyatakan bahawa walaupun hanya sedikit, pengembangan itu adalah yang pertama sejak Disember 2021.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 1 Ogos - Indeks pengurus pembelian (PMI) pembuatan Malaysia meningkat kepada 50.6 pada Julai daripada 50.4 pada Jun, disokong oleh peningkatan baharu dalam tahap pengeluaran, menurut S&P Global.

 

S&P Global menyatakan bahawa walaupun hanya sedikit, pengembangan itu adalah yang pertama sejak Disember 2021.

 

Ia juga berkata syarikat melaporkan bahawa peningkatan pesanan baharu membantu meningkatkan pengeluaran. Walau bagaimanapun, beberapa firma mengulas bahawa harga bahan mentah kekal tinggi dan kekangan bekalan berterusan, menghalang pemulihan yang lebih kukuh.

 

Ketua ekonomi perniagaan Perisikan Pasaran Global S&P Chris Williamson berkata keadaan perniagaan bertambah baik namun kekal sukar, dengan firma bergelut menghadapi halangan permintaan eksport yang menurun, kekangan bekalan berterusan dan kenaikan harga.

 

Bagaimanapun, beliau berkata Julai menyaksikan pengembangan terbaik dalam pengeluaran setakat tahun ini, sebahagiannya mencerminkan kebangkitan beransur-ansur pembuatan apabila kesan pandemik terburuk semakin pudar.

 

"Melihat kepada hubungan sejarah antara PMI dan statistik rasmi, bacaan terkini menunjukkan bahawa pengeluaran perindustrian kini meningkat secara beransur-ansur selepas secara amnya tidak bergerak sepanjang separuh pertama 2022, untuk membayangkan permulaan pertumbuhan ekonomi yang menggalakkan pada suku ketiga.

 

"Ketidakpastian utama kekal sebagai laluan permintaan global, kerana risiko kemelesetan semakin meningkat di AS dan Eropah, yang boleh mengehadkan sebarang pertumbuhan hasil eksport," katanya.

 

S&P Global berkata aliran masuk pesanan baharu meningkat pada kadar yang lebih cepat dalam tempoh tinjauan terkini, memanjangkan tempoh pertumbuhan semasa kepada empat bulan.

 

Kadar pertumbuhan adalah yang paling kukuh sejak April, walaupun hanya sedikit, dan dikaitkan dengan peningkatan keyakinan pelanggan.

 

Sebaliknya, pesanan eksport baharu merosot buat kali pertama sejak Mac dan pada kadar terpantas selama sepuluh bulan di tengah-tengah isu rantaian bekalan global dan permintaan luar negara yang lemah.

 

Kos input meningkat lagi pada bulan Julai, mencerminkan harga yang lebih tinggi untuk pelbagai bahan mentah dan kos pengangkutan. Kadar inflasi keseluruhan merosot kepada paras terendah selama sepuluh bulan bagaimanapun kerana beberapa firma melaporkan kos yang lebih rendah untuk logam dan komoditi lain. Pengilang berusaha untuk mengeluarkan sebahagian kos yang lebih tinggi kepada pelanggan dengan menaikkan caj output.

 

S&P Global berkata pengilang Malaysia melaporkan pengurangan selanjutnya dalam tekanan kapasiti pada permulaan suku ketiga, seperti yang dibuktikan oleh penurunan kedua berturut-turut dalam tunggakan kerja.

 

Pada masa yang sama, perniagaan melaporkan bahawa bilangan tenaga kerja dikurangkan untuk bulan keenam berturut-turut, walaupun kadar pemecatan pekerjaan hanya sedikit.

 

Memandang ke hadapan, pengeluar mempamerkan keyakinan yang lebih kukuh mengenai prospek keluaran sepanjang tahun akan datang.

 

Tahap keseluruhan sentimen bertambah baik kepada paras tertinggi sejak Februari di tengah-tengah harapan pemulihan yang lebih kukuh dalam permintaan sebaik sahaja tekanan harga dan bekalan reda berikutan penarikan sekatan pandemik. - DagangNews.com