ICAEW iktiraf pencapaian pelajar berprestasi tinggi di peringkat global | DagangNews Skip to main content

ICAEW iktiraf pencapaian pelajar berprestasi tinggi di peringkat global

Pemenang anugerah Peringkat Lanjutan ICAEW Malaysia yang menerima hadiah ketika Majlis Penyampaian Hadiah ICAEW Malaysia pertama di ICAEW Student Placement and Symposium yang julung kali diadakan.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 4 Julai - The Institute of Chartered Accountants in England and Wales (ICAEW) ACA diiktiraf di peringkat global sebagai salah satu kelayakan profesional paling berprestij yang boleh dicapai, dengan peperiksaan dianggap sebagai antara yang paling sukar. 

 

Selama bertahun-tahun, penyelidikan ke dalam psikologi motivasi telah menunjukkan bahawa sokongan, pengiktirafan, dan komuniti adalah faktor penting dalam sebarang bentuk kejayaan. 

 

Dengan purata kadar lulus 70% untuk kertas peperiksaan organisasi profesional, ICAEW tidak dinafikan memperkasakan pelajar mereka dengan alat yang betul untuk mencapai kejayaan itu.

 

ICAEW telah mengiktiraf pencapaian pelajar global dengan Order of Merit Awards disampaikan kepada pelajar ICAEW berprestasi tinggi dari seluruh dunia semasa Majlis Penyampaian Hadiah Antarabangsa tahunan. 

 

Diilhamkan oleh sokongan yang tersedia untuk pelajar ICAEW di seluruh dunia, Malaysian Chapter of ICAEW Members Society telah memutuskan untuk memulakan amanah yang sama untuk pelajar ICAEW Malaysia yang berprestasi terbaik. 

 

Penaung amanah itu bertujuan untuk mengiktiraf pelajar terbaik secara terbuka dan memotivasikan mereka untuk menjadi pembina negara masa depan, secara tidak langsung menggalakkan lebih ramai pelajar untuk mengambil kelayakan dan menjadi akauntan bertauliah.

 

Penaung perintis termasuk bekas Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Pengerusi RHB Bank, Tan Sri Azlan Zainol; bekas Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti, Datuk Ali Abdul Kadir dan bekas pengerusi jawatankuasa audit dan OSK Holdings, Foo San Kan. 

 

 

icaew
Delia Teo Ai Hui (kiri) menerima pingat emas daripada Datuk Ali Abdul Kadir atas pencapaian Tahap Lanjutan ICAEW semasa majlis penyampaian hadiah ICAEW Malaysia yang pertama.

 

 

Majlis Penyampaian Hadiah ICAEW Malaysia pertama telah diadakan pada acara Penempatan Pelajar dan Simposium ICAEW yang julung kali diadakan yang mana 23 pelajar mendapat markah tertinggi telah disampaikan anugerah untuk mengiktiraf pencapaian mereka dalam peperiksaan ICAEW. 

 

Ketua ICAEW Malaysia, Loh Wei Yuen, menyampaikan Anugerah CFAB ICAEW Malaysia, manakala Anugerah Kredit Strategik ICAEW Malaysia disampaikan Pengerusi ICAEW Members’ Society Malaysian Chapter, Kevin Foo.

 

Dalam pada itu, Ali berkata, mereka berharap pelajar menjadi akauntan bertauliah sepenuhnya dan kami berharap Hadiah ICAEW Malaysia akan mendorong pelajar untuk melakukan yang lebih baik dan menggalakkan lebih ramai daripada mereka mengambil bahagian kelayakan ICAEW. 

 

 

icaew

 

 

Loh pula berkata, pihaknya menjadikan keutamaan untuk menyediakan ahli dan pelajar sumber yang diperlukan untuk berjaya, tetapi perkara yang menjadikan organisasi profesional hebat ialah komuniti. 

 

"Persatuan Ahli ICAEW menyediakan sokongan, bimbingan dan pembelajaran sepanjang hayat untuk ahli dan pelajar, itulah sebabnya ramai ahli kami, yang telah berada di kedudukan mereka, teruja untuk meraikan pencapaian ahli pelajar kami," katanya. - DagangNews.com