Dua aset Serba Dinamik bakal dilupuskan bernilai RM220 juta untuk bayar pemiutang | DagangNews Skip to main content

Dua aset Serba Dinamik bakal dilupuskan bernilai RM220 juta untuk bayar pemiutang

KUALA LUMPUR 6 Jun - Serba Dinamik Holdings Bhd telah menyenaraikan dua aset yang dimilikinya untuk dilupuskan sebagai sebahagian daripada skim pengaturan, bersama pemiutang yang terlibat dalam pembiayaan bertempoh bersindiket RM1.2 bilion yang gagal dijelaskan oleh kumpulan minyak dan gas itu.

 

Dalam pemfailan di Bursa Malaysia pada 3 Jun lalu, Serba Dinamik menyenaraikan Chakravartjy Technologies (P) Ltd — yang dimiliki bersama oleh Serba Dinamik Development Sdn Bhd (SD Dev) dan Serba Dinamik Sdn Bhd (SDSB) — dan Bharath Technologies, sebagai aset yang akan dilupuskan sebagai sebahagian daripada skim tersebut.

 

Kumpulan itu menjangkakan hasil daripada penjualan Chakravarthy dan Bharat Technologies akan memperoleh agregat RM220.08 juta, dengan RM145.08 juta dijangka datang daripada penjualan Chakravarthy sahaja.

 

Di bawah cadangan SoA, pelikuidasi berlesen Victor Saw Seng Kee akan menjadi Penasihat Kewangan Bebas (IFA) yang dilantik oleh mahkamah.

 

Menurut skim yang dicadangkan, Serba Dinamik akan mendedahkan butiran penuh penjualan aset yang disebutkan di atas.

 

Selain itu, Serba Dinamik perlu menyediakan senarai yang mengandungi aset yang dikenal pasti untuk jualan selanjutnya dan butiran penuh jualan tersebut untuk didedahkan kepada IFA juga.

 

Perkembangan ini adalah perkembangan terbaharu di mana sehari sebelum itu (2 Jun 2022), enam pemberi pinjaman dilaporkan telah mencapai penyelesaian dengan Serba Dinamik Holdings Bhd dan empat anak syarikatnya berhubung skim pengaturan dan perintah sekatan yang diminta oleh Srba Dinamik

 

Difahamkan bahawa kesemua pihak telah bersetuju bahawa pemberi pinjaman tidak akan mengemukakan permohonan mereka untuk petisyen penggulungan terhadap syarikat-syarikat Serba Dinamik, dengan syarat syarikat-syarikat itu tidak ingkar dalam pembayaran hutang seperti yang dipersetujui dalam cadangan skim perkiraan.

 

 

Serba Dinamik

 

 

Perintah persetujuan itu direkodkan di Mahkamah Tinggi pada 2 Jun lalu, apabila permohonan untuk skim pengaturan itu didengar di hadapan Hakim Atan Mustaffa Yussof Ahmad, menurut laporan The Edge.

 

Peguam utama Serba Dinamik Mak Lin Kum mencadangkan penyelesaian itu dan ia dipersetujui oleh peguam pemberi pinjaman, Datin Jeyanthini Kannaperan dan Benjamin Dawson.

 

Kedua-dua pihak bersedia untuk memuktamadkan cadangan itu pada 7 Jun ini.

 

Serba Dinamik Holdings, bersama-sama dengan Serba Dinamik Sdn Bhd (SDSB), Serba Dinamik Development Sdn Bhd (SDDSB), Serba Dinamik Group Bhd (SDGB) dan SD Controls Sdn Bhd (SDCSB) telah memfailkan perintah sekatan dan skim pengaturan terhadap pemiutangnya bulan lepas.

 

Enam pemberi pinjaman bersindiket dan dua hala, iaitu HSBC Amanah Malaysia Bhd, Ambank Islamic Bhd, Bank Islam Malaysia Bhd, MIDF Amanah Investment Bank Bhd, Standard Chartered Saadiq Bhd dan United Overseas Bank (Malaysia) Bhd, telah memfailkan petisyen penggulungan terhadap syarikat bulan lepas.

 

Ini berikutan kegagalan syarikat membayar pembiayaan bersindiket RM1.2 bilion mereka. Perintah persetujuan pada Khamis juga meliputi Hong Leong Islamic Bhd,.

 

Serba Dinamik berkata ia sedang mendapatkan kelulusan pemiutang untuk skim pengaturan untuk menyusun semula obligasi hutang kumpulan, yang mencadangkan "pulangan 100% kepada pemiutang syarikat".

 

 

serbadinamik

 

 

Kumpulan itu berkata ia telah mengenal pasti "beberapa aset untuk jualan segera" untuk menjana aliran tunai yang diperlukan untuk memenuhi liabiliti kumpulan.

 

Enam pemberi pinjaman, dan tiga institusi kewangan lain yang terdiri daripada Hong Leong Islamic, MBSB dan Bank Rakyat, turut terlibat dalam pendengaran berasingan pada Khamis di hadapan Hakim Nadzarin Wok Nordin berhubung petisyen penggulungan dan pelantikan penyelesai sementara.

 

Hakim Nadzarin menetapkan 8 Jun untuk mendengar permohonan pempetisyen untuk melantik pelikuidasi sementara dan juga bagi permohonan syarikat untuk memeriksa balas pempetisyen.

 

Berikutan perintah persetujuan, prosiding pada 8 Jun mungkin tidak berlaku, kerana sebahagian daripada perintah itu termasuk penangguhan prosiding dan melantik pelikuidasi sementara. - DagangNews.com