Ujian pertama Anwar: pilih jemaah menteri tepat, kawal kenaikan harga barang – Pakar Ekonomi | DagangNews Skip to main content

Ujian pertama Anwar: pilih jemaah menteri tepat, kawal kenaikan harga barang – Pakar Ekonomi

Oleh TENGKU NOOR SHAMSIAH TENGKU ABDULLAH

KUALA LUMPUR 29 Nov –  Ujian pertama Perdana Menteri Malaysia yang baharu Datuk Seri Anwar Ibrahim ialah sama ada beliau mampu tampil dengan barisan Kabinet yang betul yang akan mewakili seluruh negara, bukan hanya partinya atau puak dia.

 

Ahli akademik dan penganalisis ekonomi, Profesor Emeritus, Sekolah Siswazah Perniagaan, Universiti Tun Abdul Razak (UNIRAZAK), Dr Barjoyai Bardai berkata, ini adalah kerajaan perpaduan dan beliau perlu berhati-hati dalam memilih anggota Kabinetnya.

 

"Sebenarnya kita tidak pasti dengan pelaksanaan kerajaan perpaduan ini kerana beliau perlu mentakrifkan dengan jelas apa itu kerajaan perpaduan,” kata Prof Barjoyai.

 

Beliau menegaskan kerajaan perpaduan bermakna semua parti atau semua ahli Parlimen adalah kerajaan, tanpa sebarang pembangkang.

 

"Sebagai alternatif, adakah kerajaan perpaduan ini bermakna kerajaan mesti menjaga keseluruhan struktur parlimen atau parti," kata profesor itu sambil menambah bahawa ia mesti ditakrifkan dengan jelas," ujarnya kepada DagangNews di sini hari ini.


 

Dr Barjoyai Bardai
                                                                    Dr Barjoyai Bardai

 


Walaupun dijangka ekonomi negara akan bertambah baik, Prof Barjoyai berkata: “Kebimbangan utama saya ialah apakah agenda beliau seterusnya.

 

"Dalam jangka pendek, dua perkara yang mesti diusahakannya segera ialah mengawal harga dan kadar inflasi serta berusaha meningkatkan pendapatan orang gaji dan isi rumah secara keseluruhan.

 

“Jika beliau boleh tampil dengan inisiatif pragmatik tidak lama lagi, beliau akan dilihat sebagai juara rakyat, kata beliau.

 

Prof Barjoyai tetap percaya Anwar akan membawa Malaysia kembali ke zaman kegemilangannya dan bersedia untuk menjadi kuasa ekonomi rantau ini berdasarkan pengalamannya dan rangkaian yang baik di peringkat antarabangsa.

 

Menurutnya, pasaran saham memberi reaksi positif terhadap berita gembira itu apabila Pengerusi Pakatan Harapan itu dilantik sebagai perdana menteri Malaysia ke-10 pada 24 Nov.


 

anwar

 


“Nah... ia adalah perkembangan positif dan kami melihat getaran positif dalam pasaran dan pasaran saham berterusan dengan lonjakan dari pagi. Saya rasa pasaran saham akan terus meningkat, tetapi bukan pada kadar yang pantas tetapi ia akan terus meningkat kerana sentimen positif ini telah dijangkakan.

 

“Kini ia adalah realiti. Sudah tentu akan ada kekangan kerana Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (US Fed) akan terus menaikkan kadar dasar semalaman (OPR), jadi tumpuan pelabur global masih tertumpu kepada dolar AS,” katanya.

 

Prof Barjoyai diminta berkongsi pandangan mengenai perdana menteri yang baru dilantik itu yang juga presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR).

 

Penantian pasca PRU ke-15 berkenaan siapa yang akan menjadi Perdana Menteri  akhirnya terjawab dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Istana Negara pada 24 Nov mengesahkan bahawa Ahli Parlimen P.063 Tambun dari Pakatan Harapan dilantik sebagai Perdana Menteri bagi mengetuai Kabinet Kerajaan Malaysia.

 

Selepas lima keputusan pilihanraya yang tiada gabungan parti yang mendapat kemenangan majoriti, Anwar Ibrahim akhirnya mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri ke-10 di hadapan Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah beberapa jam selepas kenyataan dari Istana negara itu..

 

Istiadat Pengurniaan Surat Cara Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan dan Setia serta Sumpah Simpan Rahsia sebagai perdana menteri ke-10 berlangsung di Istana Negara, di sini.

 

Sultan Abdullah memberi perkenan pelantikan itu selaras dengan Perkara 40(2)(a) dan Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan.

 

Prof Barjoyai percaya Anwar mempunyai pengalaman dan hubungan yang akan menjadi kelebihan kepadanya untuk membawa Malaysia ke tahap yang lebih tinggi.

 

 

anwar

 


“Beliau sekurang-kurangnya akan membawa sentimen positif kepada pelabur asing dan kita akan melihat lebih ramai pelabur asing datang. (Namun) itu dalam jangka panjang,” katanya.

 

Dalam jangka pendek, Prof Barjoyai berkata: “Kami menjangkakan Anwar Ibrahim akan lebih mesra rakyat dan fokus isi rumah cuba meningkatkan pendapatan orang gaji dan isi rumah secara amnya dan juga bekerja keras untuk mengawal dan mengurangkan inflasi dan harga barang. tahap, terutamanya keperluan asas.

 

Menyentuh manifesto PH, beliau berkata: “Sebenarnya manifesto PH kali ini sangat pragmatik berbanding dua lagi iaitu Perikatan Nasional (PN) dan Barisan Nasional (BN).

 

“Jadi, kita boleh lihat manifesto itu agak baik. Dan mereka akan melaksanakannya dengan harapan kerana mereka kini mempunyai lima tahun dan tidak ada alasan beberapa manifesto hanya mimpi kerana mereka mempunyai tempoh lima tahun penuh untuk memenuhi manifesto,” katanya.

 

Ditanya mengenai keputusan Agong memilih Anwar sebagai PM, beliau berkata: “Saya rasa Agong tidak ada pilihan, maksud saya ini adalah peraturan apabila seseorang memimpin parti dan mendapat kerusi terbesar dan dia mampu perintah rakyat, maka dia harus menjadi Perdana Menteri. DagangNews.com