TSR Capital lupuskan aset hartanah di Port Dickson berharga RM23.8 juta | DagangNews Skip to main content

TSR Capital lupuskan aset hartanah di Port Dickson berharga RM23.8 juta

Hartanah itu kini disewakan kepada kedai pasar raya TF Value-Mart Sdn Bhd dengan pendapatan sewa RM99,825 sebulan.

KUALA LUMPUR 3 Okt - Anak syarikat milik penuh TSR Capital Bhd, TSR Ocean Park Sdn Bhd memeterai perjanjian bersyarat dengan NTS Development Sdn Bhd untuk pelupusan dua bidang tanah dan bangunan komersial satu tingkat di atasnya, berukuran gabungan 22,134 meter persegi , di Port Dickson, Negeri Sembilan.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, TSR memberitahu hartanah itu akan dilupuskan dengan pertimbangan tunai RM23.8 juta.

 

Pada 30 Jun 2022, hartanah itu mempunyai nilai buku bersih RM16.93 juta, memberikan TSR keuntungan bersih RM6.57 juta daripada jualan.

 

Hartanah itu kini disewakan kepada kedai pasar raya TF Value-Mart Sdn Bhd dengan pendapatan sewa RM99,825 sebulan.

 

TSR berkata pelupusan itu adalah untuk merealisasikan dan membuka kunci nilai pelaburan, dengan hasil akan ke arah modal kerja untuk projek sedia ada dan baharu serta pembayaran balik pinjaman.

 

Ia menambah bahawa penjualan itu tidak akan menjejaskan operasi kumpulan itu kerana ia tidak digunakan dalam operasi sedia ada.

 

"Walau bagaimanapun, Lembaga Pengarah menyedari kehilangan pendapatan sewa apabila selesai pelupusan tetapi berpendapat ia adalah demi kepentingan terbaik Kumpulan TSR setelah mempertimbangkan rasional dan faedah yang dinyatakan di atas," katanya.

 

TSR menganggarkan cadangan itu akan disiapkan pada suku ketiga tahun kewangan berakhir 30 Jun 2023. - DagangNews.com