Tinjauan ekonomi Asia 2023: Permulaan yang suram tetapi tidak lama, Malaysia agak berdaya tahan - ICAEW | DagangNews Skip to main content

Tinjauan ekonomi Asia 2023: Permulaan yang suram tetapi tidak lama, Malaysia agak berdaya tahan - ICAEW

KUALA LUMPUR 7 Dis - Ekonomi Asia dijangka menyaksikan permulaan yang suram pada 2023, tetapi ia tidak akan lama dengan Malaysia dilihat agak berdaya tahan dalam kalangan negara-negara ASEAN, kata Institut Akauntan Bertauliah di England dan Wales (ICAEW).

 

ICAEW menyatakan bahawa pakar dan penganalisis telah memberi amaran tentang kemelesetan yang akan berlaku pada 2023 dengan inflasi menjejaskan banyak negara di seluruh dunia, bersama-sama dengan gangguan rantaian bekalan.

 

“Kenaikan harga komoditi dan kadar tambang sejak itu telah diperbetulkan berikutan penurunan mendadak dalam permintaan pengguna.

 

"Walaupun terdapat petunjuk jelas bahawa kemelesetan akan berlaku, Asia dijangka berdiri kukuh di tengah-tengah pandangan yang suram," kata ICAEW dalam Forum Wawasan Ekonominya untuk suku keempat (S4) 2022.

 

Walaupun ekonomi global dijangka menghadapi kemerosotan untuk dua suku pertama tahun depan, kemelesetan akan lebih ringan berbanding kemelesetan masa lalu dalam sejarah, tambahnya.

 

Dan walaupun potensi perubahan menjadi lebih baik pada separuh kedua tahun ini, pembuatan berorientasikan eksport Asia dijangka melanda pada 2023 dengan Korea dan Taiwan diramalkan akan menyaksikan penurunan mendadak 40 peratus dalam nilai pertumbuhan eksport barangan mereka manakala negara-negara ASEAN akan bernasib baik sedikit dengan penurunan 20 peratus.

 

“Secara amnya, penurunan dalam pengeluaran pembuatan dalam ekonomi maju akhirnya akan menghalang pertumbuhan pengeluaran Asia,” katanya.

 

ICAEW juga menekankan bahawa salah satu tonggak utama pertumbuhan iaitu pelancongan - dijangka menghadapi sedikit kelonggaran pada 2023 tidak seperti peningkatan besar yang dilihat pada 2021 dan 2022 apabila sempadan mula-mula dibuka semula.

 

Perjalanan antarabangsa ke Asia Tenggara juga dijangka menyaksikan kadar pemulihan yang lebih perlahan pada 2023 berbanding kawasan Asia Selatan dan Oceania.

 

“Disebabkan KDNK Malaysia secara relatifnya kurang bergantung kepada perdagangan bersih dan pelancongan berbanding ekonomi sedang pesat membangun lain di ASEAN, ia diunjurkan juga kurang terjejas oleh faktor eksogen dan kemelesetan global yang diramalkan tahun depan,” katanya.

 

Walaupun menghadapi cabaran, ICAEW berkata prospek pertumbuhan jangka panjang kekal positif dengan "strategi tambah satu" China, yang melibatkan kepelbagaian pelaburan perniagaan dan ekosistem rantaian bekalan, penting kepada pertumbuhan ekonomi ASEAN.

 

“Diletakkan dengan baik dalam kepelbagaian ekosistem, Malaysia, sebagai contoh, berada pada kedudukan yang baik untuk mengambil sistem rantaian bekalan bernilai pertengahan hingga tinggi dengan Indonesia ingin mengejar secara agresif.

 

“Selain itu, negara seperti Vietnam kekal sebagai sumber utama pembuatan dan pengeluaran intensif buruh. Oleh itu, ASEAN dijangka masih melihat pertumbuhan yang memberangsangkan dalam tahun akan datang,” tambahnya.

 

Bagi Malaysia, negara dijangka mencatatkan rekod permintaan domestik pada 2022 dan diunjurkan menyumbang peratusan tertinggi kepada KDNK dalam dua dekad yang lalu.

 

Ia menyatakan bahawa Malaysia mempunyai salah satu nisbah hutang kasar kerajaan kepada KDNK tertinggi di rantau ini, dan memandangkan defisit bajet tidak diunjurkan menurun dengan banyak, terdapat ruang fiskal terhad untuk mengimbangi dasar.

 

Pertumbuhan KDNK di Malaysia diunjurkan menyusut daripada 9.2 peratus pada 2022 kepada 2.7 peratus pada 2023, katanya. - DagangNews.com