Sunway REIT beli enam hartanah di Lembah Klang, Johor daripada KWSP bernilai RM520 juta | DagangNews Skip to main content

Sunway REIT beli enam hartanah di Lembah Klang, Johor daripada KWSP bernilai RM520 juta

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 17 Mac - Sunway REIT Management Sdn Bhd mengumumkan hartanah yang akan diperolehnya untuk Sunway Real Estate Investment Trust (Sunway REIT) daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bernilai RM520 juta secara keseluruhan.

 

Pada Khamis, RHB Trustees Bhd, sebagai pemegang amanah Sunway REIT, memeterai perjanjian jual beli bersyarat dengan Kwasa Properties Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh KWSP, dengan jumlah bayaran tunai RM520 juta.

 

Hartanah yang akan diambil alih oleh Sunway REIT ialah enam pasar raya besar/kompleks runcit yang terletak di lokasi strategik di Lembah Klang dan Johor. Hartanah Lembah Klang berada di Kinrara, Putra Heights, USJ, Klang dan Ulu Klang, manakala hartanah di Johor terletak di Plentong.

 

Menurut pengumuman syarikat itu di laman web Bursa Malaysia, nilai pasaran enam hartanah berdasarkan penilaian yang dilakukan oleh Knight Frank Malaysia Sdn Bhd ialah RM593 juta secara keseluruhan. Ini bermakna Sunway REIT membeli hartanah pada diskaun 12.3% kepada nilai pasaran.

 

Cadangan pengambilalihan itu juga akan mengukuhkan lagi kedudukan semasa Sunway REIT sebagai REIT Malaysia tersenarai kedua terbesar berdasarkan nilai hartanah pada 31 Dis 2022.

 

Dengan mengandaikan cadangan pengambilalihan itu selesai pada 31 Dis 2022, saiz portfolio hartanah Sunway REIT akan meningkat daripada kira-kira RM9.1 bilion kepada kira-kira RM9.69 bilion, kata pengurus REIT.

 

Sunway REIT Management berkata, cadangan pengambilalihan itu adalah selaras dengan objektif pelaburan utama pengurus untuk meneruskan strategi pemerolehan secara berterusan untuk memperoleh dan melabur dalam hartanah yang boleh menyumbang kepada pertumbuhan jangka panjang dalam pengagihan seunit (DPU) Sunway REIT dan/atau aset bersih nilai seunit.

 

Menurut syarikat itu, cadangan pengambilalihan itu membolehkan REIT memperoleh enam pasar raya besar/kompleks runcit yang terletak di lokasi strategik di Lembah Klang dan Johor di bawah nilai pasaran masing-masing.

 

Pertimbangan pembelian bagi setiap hartanah mewakili julat diskaun 5.8% hingga 22.3% kepada nilai pasaran masing-masing hartanah, manakala balasan pembelian mewakili diskaun kira-kira 12.3% kepada nilai pasaran agregat hartanah tersebut.

 

“Berdasarkan perkara ini, cadangan pengambilalihan adalah pertambahan nilai, kerana terdapat juga keuntungan nilai saksama bersih belum direalisasi serta-merta ke atas hartanah kira-kira RM66.2 juta kepada Sunway REIT,” kata pengurus REIT.

 

Sunway REIT Management juga berkata bahawa hartanah itu menjana pendapatan, dan mempunyai pengaturan pajakan tiga kali ganda di bawah perjanjian pajakan. Pengurus REIT percaya bahawa pengambilalihan yang dicadangkan akan menyumbang secara positif kepada pendapatan dan DPU Sunway REIT.

 

“Setelah selesai cadangan pengambilalihan, perjanjian pajakan, yang merupakan pengaturan pajakan tiga kali ganda, akan menyediakan Sunway REIT dengan bayaran sewa tetap daripada pemajak... perjanjian pajakan menyediakan Sunway REIT dengan pendapatan yang stabil, yang kurang terdedah kepada kesan kemelesetan ekonomi dan kurang dipengaruhi oleh prestasi sektor peruncitan di Malaysia,” katanya.

 

Sunway REIT Management berkata bahawa cadangan pengambilalihan itu dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan dan pendapatan seunit Sunway REIT terutamanya hasil daripada keuntungan nilai saksama bersih yang tidak direalisasikan sebanyak kira-kira RM66.2 juta.

 

Cadangan pengambilalihan itu dijangka tidak mempunyai sebarang kesan material ke atas DPU Sunway REIT bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis 2023, kerana pendapatan yang dijana daripada hartanah hanya akan diiktiraf selepas selesai pengambilalihan, yang dijangka akan pada suku keempat 2023. - DagangNews.com