Sudah tiba masa Bahasa Melayu diangkat setaraf bahasa lain di dunia - PM | DagangNews Skip to main content

Sudah tiba masa Bahasa Melayu diangkat setaraf bahasa lain di dunia - PM

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (kiri) ketika sesi dialog awam bersama moderator, Luqman Hariz sempena Majlis Perasmian Idea Bina Negara (IBN) 2022 di Dewan Agung Tuanku Canselor, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam pada 4 Oktober 2022. - Gambar BERNAMA

SHAH ALAM 4 Okt - Sudah tiba masanya martabat Bahasa Melayu diangkat di persada dunia dan rakyat perlu yakin bahawa bahasa kebangsaan adalah setaraf dengan bahasa-bahasa lain di dunia.

 

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata penggunaan Bahasa Melayu tidak menjadikan negara mundur, sebaliknya negara maju juga menggunakan bahasa sendiri.

 

“Negara yang maju di dunia seperti Jepun, Jerman dan negara-negara Eropah yang lain, menggunakan bahasa mereka dan tidak menjadikan mereka mundur berbanding negara lain. Bukan bahasa yang menyebabkan negara itu maju, jadi yakinlah Bahasa Melayu setaraf dengan bahasa-bahasa lain,” katanya pada Sesi Dialog Awam sempena program Idea Bina Negara 2022 di sini hari ini.

 

Ismail Sabri berkata, melalui pengalaman beliau semasa menghadiri pelbagai persidangan antarabangsa dan perbincangan negara dua hala, kebanyakan pemimpin negara memilih untuk bercakap menggunakan bahasa mereka.

 

“Tak perlu pergi jauh, (lihat) ASEAN setiap negara yang saya pergi (pemimpin mereka) tanpa segan silu bercakap dalam bahasa mereka... tiba-tiba Malaysia seolah-olah tidak ada bahasa sendiri, cakap bahasa orang lain,” katanya.

 

“Dalam persidangan antarabangsa, yang penting adalah mesej kita disampaikan, di zaman moden hari ini ia diterjemah secara terus bila saya bercakap terus keluar dalam Bahasa Inggeris dan bahasa lain,” katanya yang menjawab soalan seorang pelajar, mengenai apakah yang mahu ditunjukkan kepada dunia apabila beliau berucap dalam Bahasa Melayu ketika perhimpunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) baru-baru ini.

 

Pada 23 Sept lalu, Ismail Sabri mencipta sejarah sebagai pemimpin tertinggi Malaysia yang pertama, berucap menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya pada perhimpunan PBB di New York, Bernama melaporkan.

 

 

pm

 

 

pm

 

 

“Saya orang Melayu, saya orang Malaysia. Kita ada budaya kita, kita ada bahasa kita. Bagaimana orang luar melihat satu orang Melayu, satu orang Malaysia tidak menggunakan bahasa sendiri, tapi guna bahasa orang lain. Di mana-mana sahaja kita berada, jati diri kita kena kekalkan,” kata Perdana Menteri.

 

Pada sesi dialog bersama bersama anak muda termasuk secara dalam talian selama kira-kira 45 minit itu, Ismail Sabri turut memaklumkan bahawa Bajet 2023 yang akan dibentang pada Jumaat ini, mempunyai tajuk khusus untuk anak-anak muda. - DagangNews.com