Sektor penerbangan akan mendorong jualan insurans Tune Protect, kata Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Sektor penerbangan akan mendorong jualan insurans Tune Protect, kata Kenanga Research

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 21 Mac - Tune Protect Group Berhad dijangka pulih daripada kemerosotan didorong oleh sektor penerbangan yang kembali beroperasi akan memangkin insurans perjalanannya, kata Kenanga Research.

 

Menurut firma penyelidikan itu, kerjasama serantaunya yang terkumpul sejak beberapa tahun lalu akan turut mendorong pendapatannya di samping langkah kumpulan itu keluar dari segmen komersial yang tidak cekap boleh melancarkan nisbah manakala kadar tuntutan boleh berkurang berbanding peningkatan dalam polisi baharu yang ditaja jamin.

 

Rancangan Tune Protect untuk memangkas segmen komersial tidak akan memudaratkan memandangkan sumbangannya agak kecil, di mana pada FY22, 16% daripada jumlah premium bertulis kasar tetapi hanya 2% daripada jumlah premium bertulis bersih, katanya.

 

“Ini boleh membolehkan tumpuan lebih kepada segmen yang lebih rancak seperti kemalangan peribadi, premium bertulis bersih, RM94 juta dalam FY22 berbanding TK21: RM8 juta tahun kewangan 2021 (FY21), didorong kerjasama dengan kira-kira 70 rakan kongsi pada masa ini dan jejak digital.

 

Perjalanan penerbangan yang kian pulih akan memacu segmen insurans memandangkan kumpulan itu telah membina portfolio kerjasama kukuh untuk menawarkan pendedahan yang lebih besar di Timur Tengah, di mana ia telah mencatatkan peningkatan jualan polisi sebanyak 3.1 juta polisi pada tahun kewangan (FY22) berbanding 632,000 pada tahun kewangan 2019 (FY19).

 

Di samping itu, kumpulan itu akan terus menghakis nisbah gabungan yang besar iaitu 107.6% pada FY22 disebabkan disebabkan ketidakkadaran dalam tuntutan dan perbelanjaan terhadap prestasi teratas.

 

“Kumpulan itu percaya julat kurang daripada 100% akan dapat dicapai kerana pembukaan semula sempadan meningkatkan pendapatan di tengah-tengah pengembangan yang lebih terpilih dalam perbelanjaan operasi.

 

Sementara itu, nisbah tuntutan dijangka menjadi normal daripada 34% dalam FY22 memandangkan  jumlah kecil tuntutan Covid dan insiden motor yang kurang kerap di samping tumpuan yang semakin meningkat dalam insurans kebakaran margin tinggi juga boleh mencairkan nisbah kos.

 

Firma itu berkata kumpulan itu bersedia untuk kembali menjana keuntungan memandangkan suku keempat tahun lalu Tune Protect telah mencatatkan untung bersih sebanyak RM558,000, selepas lima suku berturut-turut kerugian, didorong peningkatan dalam nisbah gabungan selain pulangan pelaburan yang lebih baik apabila aktiviti perdagangan digiatkan semula.

 

“Di samping normalisasi tuntutan dan nisbah gabungan yang lebih rendah (99%/98%), kami berpendapat kumpulan itu boleh melaporkan keuntungan bersih tahun kewangan 2023 dan 2024 (FY23/FY24) masing-masing sebanyak RM11.2 juta dan RM20.5 juta,” katanya sambil menambah usaha jangka panjang mungkin diperlukan untuk membawa nisbah gabungan kepada  kira-kira 90%.

 

Firma itu menyarankan untuk ‘beli’ dengan nilai saksama (FV) 55 sen. -DagangNews.com