Sarawak lancarkan Agro Lestari bagi selaraskan proses kerja dalam Keselamatan Makanan | DagangNews Skip to main content

Sarawak lancarkan Agro Lestari bagi selaraskan proses kerja dalam Keselamatan Makanan

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUCHING 8 Dis - Koperasi di Malaysia melalui Institut Koperasi Malaysia dan rakan teknologinya Nectar Consortium Sdn Bhd menyasarkan untuk membantu Sarawak menjadi pengeksport bersih hasil makanan menjelang 2030.

 

Timbalan Premier Sarawak, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan berkata, memperkasakan pendekatan meja ke ladang, usaha ini akan menyumbang ke arah matlamat Sarawak menjadi pengeksport makanan bersih menjelang 2030, selain menarik generasi muda untuk menceburi bidang pertanian.

 

Nectar Consortium Sdn. Bhd, penyedia aplikasi pengurusan perladangan digital negara pertama atau "DEMA", kini membangunkan sistem "TEROKA" khas untuk program Agro Lestari Sarawak.

 

Ia juga berjalan pada peranti mudah alih dan berfungsi sebagai alat untuk penanam merekodkan data secara digital, pengesanan perniagaan masa nyata dan data didorong aktiviti di lapangan dan menyimpannya dalam sistem berasaskan awan.

 

“Hari ini, kurang daripada 10% ladang moden dikendalikan oleh mereka yang berumur kurang daripada 40 tahun,” kata Datuk Amar pada majlis pelancaran rasmi baru-baru ini di Kuching.

 

TEROKA bertujuan memudahkan pemilik atau pengurus ladang di pejabat utama mengakses data lapangan dengan pantas pada bila-bila masa.

 

Lebih-lebih lagi, dengan TEROKA penanam atau petani tidak lagi perlu bergantung kepada buku log berasaskan kertas atau kaedah manual yang lain. TEROKA kini boleh didapati untuk semua jenis ladang pertanian dan tanaman terutamanya di Sarawak dan seluruh negara.

 

Penuaian Tanaman dan pemantauan tanah; Rakaman pengeluaran tanaman dengan penandaan lokasi GPS meningkatkan kebolehkesanan dan meningkatkan pemantauan kualiti tanaman.


 

Ahmad Tarmizi Mukhtar
                                        Ahmad Tarmizi Mukhtar

 


Pengarah Urusan Nectar Consortium Sdn Bhd, Ahmad Tarmizi Mukhtar berkata, banyak perusahaan kecil dan sederhana (PKS) terpaksa bingkas bangkit semula secara digital untuk meneruskan kesinambungan hidup setelah terperangkap tanpa persediaan semasa pandemik COVID-19.

 

"Oleh itu, matlamat Nectar adalah untuk mendigitalkan sektor pertanian dan perladangan untuk mempercepatkan penghantaran kepada pengguna akhir dengan cekap dan berkesan,” kata beliau.

 

Dengan TEROKA, pengguna akan dapat mengakses aplikasi dengan peranti mudah alih mereka, pada bila-bila masa, di mana sahaja.

 

Sementara itu, Pengarah Institut Koperasi Malaysia, Datuk Mohamad Ali Mansor berkata, bagi syarikat asas tani, mempunyai rakaman data yang betul, pengesanan perniagaan masa nyata dan membuat keputusan berdasarkan data di lapangan adalah penting untuk operasi mereka. - DagangNews.com