Saham MyEG berdepan risiko selepas KWSP, KWAP lupuskan saham besar-besaran | DagangNews Skip to main content

Saham MyEG berdepan risiko selepas KWSP, KWAP lupuskan saham besar-besaran

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 14 Feb - Saham MyEG Services Bhd (MYEG),  merosot ke paras terendah 52 minggu pada 57 sen semalam sebelum susut untuk ditutup pada 60.5 sen atau 0.5 sen atau 0.82% lebih rendah daripada penutupan Jumaat (10 Feb) dengan 217.05 juta saham didagangkan, menjadikan kaunter itu sebagai saham dagangan paling aktif hari ini.

 

Pagi ini, MyEG mengumumkan pemberhentian dagangan selama sejam bagi sahamnya bermula 9 pagi dengan dagangan disambung semula pada 10 pagi.

 

Lebih memburukkan keadaan, pelupusan sahamnya secara besar-besaran oleh pelabur institusi pasti akan menjejaskan prospeknya.

 

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) – dalam satu pelupusan besar yang mengingatkan tindakannya ke atas saham syarikat sarung tangan sebelum ini – menjual 65.98 juta saham MYEG pada 8 Feb, menurut pemfailan Bursa Malaysia semalam (13 Feb).

 

Ini berikutan satu lagi pelupusan besar sebanyak 49.65 juta saham pada 7 Feb yang bersama-sama mengurangkan pegangan dana persaraan dalam MYEG kepada 5.34% daripada 6.9% pada 2 Feb.

 

Dalam skala yang lebih kecil, dana pencen perkhidmatan awam, Kumpulan Wang Persaraan (Inc) atau KWAP turut melepaskan 1.51 juta saham dalam syarikat itu pada 10 Feb yang mengurangkan pegangan langsungnya dalam MYEG kepada 6.11% (pegangan tidak langsung: 1.17%).

 

Minggu lepas menyaksikan harga saham MYEG meningkat dua kali, menyebabkan permodalan pasarannya berkurangan kepada RM2.31 bilion daripada RM4.53 bilion.

 

Aliran songsang bermula pada 7 Feb dengan harga saham penyedia perkhidmatan e-kerajaan mula jatuh 25.5 sen atau 26.7% kepada 70 sen, menandakan paras terendah dalam 26 bulan sejak November 2020.

 

Penurunan mendadak itu berlaku berikutan laporan New Straits Times memetik Ketua Pengarah Imigresen Datuk Seri Khairul Dzaimee Daud bahawa semua perkhidmatan imigresen akan dikembalikan sepenuhnya kepada pengurusan kerajaan menjelang 2025.

 

Untuk mengurangkan harga sahamnya, MYEG membeli semula tambahan dua juta sahamnya pada 61 sen setiap satu pada harga RM1.22 juta pada Jumaat (10 Feb) – blok ketiga saham yang dibelinya pada minggu itu.

 

Secara keseluruhan, penyedia perkhidmatan e-kerajaan itu telah membelanjakan RM4.1 juta untuk enam juta saham dalam pembelian balik sahamnya. Ia mengeluarkan dua juta saham pada RM1.43 juta pada 7 Feb diikuti dua juta saham lagi pada RM1.45 juta pada 9 Feb.

 

Ini menjadikan saham perbendaharaan terkumpul terkumpul bersih syarikat itu kepada 45.6 juta, menurut pemfailan bursa sahamnya. – DagangNews.com