RHB Research positif terhadap sektor automotif, pilih Bermaz Auto sebagai syarikat berprestasi tinggi | DagangNews Skip to main content

RHB Research positif terhadap sektor automotif, pilih Bermaz Auto sebagai syarikat berprestasi tinggi

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 20 Mac - RHB Research menamakan Bermaz Auto Berhad (BAuto) sebagai syarikat dengan prestasi terbaik dalam industri automotif dengan suku yang cemerlang berbanding syarikat lain yang menunjukkan prestasi di bawah jangkaan penganalisis berikutan keputusan suku keempat tahun 2022.

 

Firma penyelidikan itu mempunyai anggaran jualan awal yang tinggi untuk sektor itu berdasarkan jumlah keseluruhan industri yang memecahkan rekod sebanyak 203,758 unit (naik 10% suku ke suku).

 

Katanya, prestasi cemerlang BAuto didorong oleh pesanan kukuh di tangan selain pelancaran akan datang tahun ini.

 

"Tempahan yang kukuh adalah lebih baik daripada jangkaan selepas mengambil kira kos pinjaman yang lebih tinggi dan inflasi yang berterusan. 

 

"Kekurangan pembaharuan duti eksais pada 2023 juga membantu sektor itu.

 

"Ketiadaan kekangan rantaian bekalan, kumpulan itu boleh mengurus pengeluaran mereka dengan lebih baik," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu mengekalkan keyakinannya terhadap BAuto memandangkan jangkaan pertumbuhannya merentas ketiga-tiga jenama, dikuasakan oleh pemasangan tempatan Mazda CX-30 dan dengan pengenalan berterusan model Kia serta Peugeot baharu.

 

Firma itu berkata, pada masa ini, tempahan kekal berdaya tahan dengan pelancaran model baharu yang menarik pelanggan.

 

Katanya, pengguna telah menyesuaikan diri dengan harga termasuk cukai jualan dan perkhidmatan (SST). 

 

Firma itu juga berkata, UMW Holdings Berhad dan MBM Resources Berhad berada di bawah jangkaan.

 

"Semakan saluran kami dengan pembekal utama Perodua mendedahkan bahawa ia telah mula menyalurkan kos bahan mentah yang lebih tinggi kepada syarikat itu pada suku tersebut.

 

"Bagaimanapun, pengurusan UMW telah menunjukkan bahawa kos Perodua akan lebih terurus pada suku pertama 2023," katanya. - DagangNews.com