RHB Investment kekal ‘neutral’ terhadap sektor telekomunikasi didorong pertumbuhan pendapatan pemain industri | DagangNews Skip to main content

RHB Investment kekal ‘neutral’ terhadap sektor telekomunikasi didorong pertumbuhan pendapatan pemain industri

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 21 Mac - RHB Investment Research kekal ‘neutral’ terhadap sektor telekomunikasi didorong oleh pertumbuhan pendapatan perkhidmatan talian tetap dan peningkatan pendapatan mudah alih

 

Menurut firma penyelidikan itu, musim pelaporan yang berakhir baru-baru ini menyaksikan pertumbuhan pendapatan perkhidmatan talian tetap sebanyak 27% tahun ke tahun (YoY) pada suku keempat tahun kewangan 2022 (4QFY22) mengatasi segmen mudah alih yang menyusut 16.2% YoY.

 

Firma itu terus memilih pemain industri dengan perkhidmatan talian tetap iaitu Telekom Malaysia (TM) sebagai pilihan utama di samping OCK Group kerana pendedahan strategiknya kepada penempatan tapak 4G/5G dan penilaian yang tidak menuntut.

 

Bagaimanapun, talian tetap terjejas oleh jualan yang goyah berikutan penyusutan pendapatan agregatnya 5% YoY pada 4QFY22, terutamanya disebabkan jualan hak penggunaan (IRU) tidak terhalang yang rendah dan pendapatan panggilan antarabangsa di TM manakala pendapatan keseluruhan industri FY22 meningkat 6%, dengan pertumbuhan pendapatan dua angka yang mampan oleh Time dotCom.

 

Sementara itu, pendapatan perkhidmatan mudah alih (MSR) seharusnya mempunyai peningkatan selanjutnya, di mana industri meningkat 2.3% YoY pada 4QFY22 iaitu pertumbuhan YoY paling kukuh sejak pandemik.

 

“Kami melihat pemulihan selanjutnya dalam tahun kewangan 2023 (FY23) daripada pendapatan kukuh perayauan selular dan prabayar dengan trafik migran yang lebih tinggi.

 

Masalah ekonomi, bagaimanapun, harus terus meredakan purata pendapatan setiap pengguna (ARPU) industri dengan promosi taktikal disasarkan pada segmen yang lebih rendah atau sensitif harga,” katanya.

 

Selain itu, firma itu berkata permohonan cadangan (RFP) CelcomDigi (CDB) akan membuka jalan untuk memulakan kerja penyepaduan tapak, di mana kumpulan itu merancang untuk menutup kira-kira 6,000 hinga 7000 tapak dalam tempoh 18 hingga 24 bulan.

 

“Sinergi integrasi berpandu, dengan nilai kini bersih (NPV) sebanyak RM8 bilion dalam tempoh lima tahun, berkemungkinan akan dimuatkan semula, pada pandangan kami, kerana perbelanjaan operasi dan modal harus kekal dinaikkan pada FY23 daripada kos berkaitan penggabungan,” katanya sambil menambah kumpulan itu telah menempah RM190 juta dalam kos berkaitan penggabungan dan sekali sahaja pada 4QFY22.

 

Selain itu, Standard Mandatori bagi Harga Capaian (MSAP) untuk harga akses baharu yang berkuat kuasa pada 1 Mac menyaksikan harga gerbang perkhidmatan Lapisan 3 menurun sebanyak 51-65% berbanding penurunan 41-52% awal yang dicadangkan oleh pengawal selia dalam kertas siasatan awamnya.

 

Manakala perbincangan yang sedang dijalankan dengan pencari akses borong gentian mengenai perjanjian komersial baharu dijangka selesai menjelang pertengahan tahun, di mana firma itu sebelum ini mengandaikan kesan 5 hingga 10% pada ARPU unifi TM untuk FY23-25 daripada harga akses yang lebih rendah.

 

Sementara itu, keputusan rangkaian borong tunggal (SWN) kerajaan untuk dasar pelaksanaan 5G dijangka diumumkan menjelang akhir Mac dan menurut firma itu, pelancaran rangkaian itu oleh Digital Nasional Berhad (DNB) diteruskan kerana liputan populasi telah melepasi 50%. -DagangNews.com