Rakyat Malaysia berada dalam kedudukan kewangan terburuk memasuki 2023 yang dijangka terus catat kemeelesetan dan inflasi - Tinjauan RinggitPlus | DagangNews Skip to main content

Rakyat Malaysia berada dalam kedudukan kewangan terburuk memasuki 2023 yang dijangka terus catat kemeelesetan dan inflasi - Tinjauan RinggitPlus

KUALA LUMPUR 8 Dis - Data daripada Kajian Celik Kewangan RinggitPlus Malaysia (RMFLS) 2022 mendedahkan beberapa kebenaran yang menyakitkan tentang keadaan kewangan semasa rakyat, termasuk simpanan yang semakin berkurangan, isu aliran tunai dan trend lain yang membimbangkan.

 

Sebanyak 70% daripada 3,144 responden yang ditinjau menunjukkan bahawa mereka menyimpan kurang daripada RM500 sebulan atau tidak berjaya menabung langsung. Ini adalah keputusan terburuk yang pernah dijejaki oleh RMFLS dalam tempoh lima tahun.

 

Sebaliknya, jumlah rakyat Malaysia yang berjaya menyimpan lebih daripada RM1,500/bulan telah menurun dengan ketara. Daripada 20% pada 2020, angka itu turun empat kali lebih rendah kepada hanya 5% pada 2022.

 

Keputusan RMFLS 2022 menunjukkan bahawa lebih ramai rakyat Malaysia bergelut dengan kurang simpanan di tangan, kerana 63% responden menyatakan bahawa mereka boleh bertahan selama tiga bulan atau kurang dengan hanya simpanan mereka.

 

Corak yang sama juga dilihat di mana 55% rakyat Malaysia membelanjakan tepat atau lebih daripada apa yang mereka perolehi setiap bulan (44% tahun lepas), pada asasnya hidup dari cek gaji kepada cek gaji.

 

Dengan penjimatan yang berkurangan dan harga komoditi yang meningkat, tinjauan itu juga mendedahkan trend membimbangkan di mana pemegang kad kredit yang lebih sedikit membayar bil mereka sepenuhnya - hanya 55% pada 2022 berbanding 70% tahun lepas.

 

RinggitPlus

 

Sebanyak 66% responden yang berumur 21 tahun ke atas menyatakan bahawa mereka akan mempertimbangkan untuk memohon lebih banyak pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) jika Kerajaan membenarkannya.

 

Tinjauan itu juga mendapati 52% rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas belum mula melabur.

 

Walau bagaimanapun, majoriti pelabur mempunyai objektif pelaburan jangka sederhana yang tidak sesuai walaupun mungkin dipengaruhi oleh perjuangan kewangan semasa dan prospek ekonomi global.


Pengasas bersama dan pengarah RinggitPlus, Hann Liew berkata, kesan kewangan daripada wabak ini telah memusnahkan dan penemuan tinjauan RinggitPlus tahun ini mengesahkan bahawa rakyat Malaysia mempunyai cabaran kewangan sebenar untuk ditangani.


 

Hann Liew
Hann Liew

 


"Ia adalah realiti pahit bukan sahaja untuk rakyat, tetapi juga untuk penggubal dasar dan pemain industri – ini adalah isu generasi yang memerlukan penyelesaian jangka panjang dengan sokongan berterusan dan bersepadu daripada semua pihak. Kita tidak boleh meninggalkan sesiapa pun,” katanya.

 

Tambahan pula, RinggitPlus baru-baru ini memperkenalkan bahagian baharu kepada simpanan menegaknya di RinggitPlus.com yang menonjolkan pelbagai penyelesaian pengurusan tunai dalam pasaran kerana ia bertujuan untuk menggalakkan rakyat Malaysia menyimpan dan memperoleh pulangan terbaik dalam kelasnya.

 

Di samping itu, RinggitPlus akan mula menawarkan kandungannya dalam Bahasa Malaysia pada 2023. – DagangNews.com