Puteri sulung Agong terima Ijazah Kehormat Doktor Universiti HWUM | DagangNews Skip to main content

Puteri sulung Agong terima Ijazah Kehormat Doktor Universiti HWUM

Tengku Puteri Iman Afzan Al-Sultan Abdullah menerima anugerah Ijazah Kehormat 'Doktor Universiti' daripada Universiti Heriot-Watt Malaysia di Putrajaya pada 17 November 2022
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 18 Nov - Puteri sulung Yang di-Pertuan Agong, Tengku Puteri Iman Afzan Al-Sultan Abdullah menerima anugerah Ijazah Kehormat 'Doktor Universiti' daripada Universiti Heriot-Watt Malaysia (HWUM) di Putrajaya, semalam.

 

Penganugerahan tersebut disampaikan oleh Pro Canselor HWUM, Prof Tan Sri Dr Jemilah Mahmood.

 

Pengiktirafan itu bagi menghargai peranan Tengku Puteri Iman Afzan sebagai seorang pemimpin yang memberi inspirasi, selain dedikasi yang ditunjukkan dalam memperjuangkan kesihatan mental di Malaysia dan di peringkat antarabangsa. 

 

Tengku Puteri Iman Afzan bertitah, ijazah kehormat itu adalah kemenangan untuk usaha murninya untuk menjadi juara kesihatan mental. 

 

"Saya berbesar hati kerana diiktiraf atas kesan positif usaha saya, dan ini peristiwa penting telah mengingatkan saya sekali lagi mengapa saya memutuskan untuk menjuarai agenda kesihatan mental. 

 

"Saya berdedikasi untuk meneruskan usaha memberi kesan positif mengenai kesihatan mental dan mewujudkan persekitaran yang dipenuhi dengan belas kasihan, kasih sayang, dan dorongan, terutama bagi mereka yang merasa keseorangan dalam pertempuran mereka.

 

“Paling penting, kesan positif terhadap kesihatan mental hari ini adalah pelaburan untuk masa depan generasi kita. Jika kita mendorong agenda kesihatan mental ke hadapan sekarang, kita mengambil langkah yang boleh diambil tindakan ke arah memecahkan kitaran dan tabiat negatif, dan penularannya antara generasi.

 

 

heriot

 

 

heriot

 

 

"Saya ingin membina dunia yang mana belia kita disokong untuk menjadi diri mereka versi yang terbaik, supaya dapat menyumbang kepada masyarakat dan menjadi ibu bapa yang lebih baik kepada anak-anak mereka. Ini adalah harapan saya untuk anak-anak saya, Zayn dan Aleya juga," titah Tengku Puteri Iman Afzan.

 

Terdahulu, Raja Permaisuri Agong, Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah turut berkenan berangkat ke majlis itu. - DagangNews.com