PRU15: Kenali pengundi pertama kali umur 18 Tahun – Orang Asli Digital | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 4 November 2022

PRU15: Kenali pengundi pertama kali umur 18 Tahun – Orang Asli Digital

 

 

GENERASI X termasuk mereka yang lahir antara 1965 dan 1981, generasi ini berkembang semasa pembinaan semula Eropah selepas perang.

 

Di Malaysia kehidupan mereka tidak mudah, kerana, selepas tempoh pergolakan, mencari pekerjaan adalah satu cabaran yang besar.

 

Bekerja dan menghasilkan pendapatan adalah falsafah hidup mereka, tidak banyak masa yang terluang untuk idealisme.

 

Bersifat individualisme, cita-cita dan ketagihan untuk bekerja - atau menjadi gigih bekerja adalah merupakan nilai yang mereka membesar.

 

Mereka yang terlibat dengan pilihan raya umum ke-15 (PRU15) kali ini juga akan berhadapan dengan generasi Y atau lebih dikenali dengan golongan “milenial”, orang asli digital.


 

Infiniti

 


Orang asli digital

Mereka juga dikenali sebagai orang asli digital, milenial ialah mereka yang dilahirkan antara 1982 dan 1994 dan teknologi merupakan sebahagian daripada kehidupan seharian mereka: semua aktiviti mereka melibatkan  skrin sebagai perantara.

 

Konsep ON dan OFF disepadukan sepenuhnya ke dalam kehidupan mereka. Walau bagaimanapun, mereka tidak dilahirkan ke dalamnya; mereka berhijrah ke dunia digital daripada dunia analog di mana mereka hidup.

 

Para Strategis politik perlu melihat – bukan seperti generasi terdahulu, kerana krisis ekonomi, dunia memerlukan mereka untuk dilatih dengan lebih baik untuk mendapatkan pekerjaan, kerana persaingan semakin meningkat.

 

Tidak seperti ibu bapa mereka, Generasi X, orang asli digital tidak berpuas hati dengan dunia di sekeliling mereka dan bercita-cita tinggi serta ingin mencapai matlamat mereka.


 

Infiniti

 


Namun, generasi milenial ini dilabel sebagai pemalas, narsisis dan manja. Malah, pada 2014, majalah Time melabelkan mereka sebagai “generasi saya-saya-saya”.

 

Di dalam PRU15 ini juga strategis politik akan berhadapan dengan pengundi dari generasi Z atau “The Centenial”.

 

Mereka ini berumur antara lapan dan 23 tahun di mana generasi ini mewakili sekumpulan besar pengundi kali pertama umur 18 tahun.

 

Generasi Z atau generasi pasca milenial akan menerajui negara dalam beberapa dekad akan datang.

 

Mereka juga dilabelkan sebagai “The Centennials”, kerana telah dilahirkan ke dunia pada penggantian abad, yang tertua dilahirkan pada tahun 1995 dan yang paling muda pada tahun 2010. Mereka tiba dengan tablet dan telefon pintar di bawah tangan mereka.

 

Mengenali mereka, apakah Generasi Z?

Ia adalah sekumpulan orang yang kehidupan mereka di pacu oleh Internet. Ia adalah sebahagian daripada DNA mereka.

 

Internet seolah-olah menguasai rumah mereka, pendidikan mereka dan cara mereka bersosial. Dan jika Generasi Y menghadapi kesukaran untuk mencari pekerjaan, keadaan untuk golongan pasca milenial lebih teruk.

 

Penguasaan teknologi mereka mungkin menyebabkan mereka mengabaikan hubungan interpersonal mereka sesama manusia atau kemanusiaan pada tahap yang lebih besar, tetapi merekalah yang memberikan lebih banyak suara kepada tujuan sosial di Internet.


 

Infiniti

 


Mereka suka mendapatkan semua yang mereka inginkan dengan segera, fakta yang disokong oleh dunia digital di mana mereka tenggelam, dan gaya hidup mereka juga dipengaruhi oleh pengguna YouTube dan Tik Tok.

 

Mereka terlibat dalam berbagai tugas ekonomi gig, tetapi tahap perhatian mereka terhad.

 

Mereka adalah pengguna yang bebas dan menuntut dan akan mempunyai pekerjaan yang mula wujud dalam dunia hari ini seperti “Youtuber”.

 

Selain daripada set kelakuan dalam keadaan unik di mana Gen Z menghampiri usia dewasa, apakah yang kita tahu tentang generasi baharu ini?

 

Para strategis politik perlu tahu mereka berbeza daripada generasi sebelumnya dalam beberapa cara penting, tetapi serupa dalam banyak cara dengan generasi Milenial yang datang sebelum itu.

 

Gen Z lebih terbuka tentang perkauman dan etnik daripada mana-mana generasi sebelumnya, dan mereka berada di landasan untuk menjadi generasi yang paling berpendidikan.


 

Infiniti

 


Mereka juga adalah orang asli digital yang mempunyai sedikit atau mungkin tiada langsung ingatan tentang sejarah sebelumnya seperti yang wujud sebelum zaman telefon pintar.

 

Namun, apabila bercakap mengenai pandangan mereka tentang isu sosial dan dasar utama, mereka kelihatan sangat mirip dengan Milenial.

 

Pandangan Gen Z mencerminkan pandangan Milenial dalam banyak cara. Para strategis politik perlu mengetahui mereka Gen Z lebih cenderung daripada generasi yang lebih tua untuk mencari kerajaan untuk menyelesaikan masalah, berbanding pihak swasta mahupun individu.

 

Sejujurnya tujuh dalam sepuluh Gen Z mengatakan kerajaan harus melakukan lebih banyak untuk menyelesaikan masalah mereka. – DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital Fakulti Pengurusan dan Perniagaan Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan
Portfolio Tags