Pilihan raya umum Malaysia dari kaca mata media Arab | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 17 November 2022

Pilihan raya umum Malaysia dari kaca mata media Arab

 

 

 

SAYA membaca akhbar-akhbar bahasa Inggeris dari dunia Arab mengenai pilihan raya di Malaysia. Ada artikel yang menarik dari perspektif penulis yang duduk di Timur Tengah.

 

Dikatakan selama beberapa dekad, rakyat Malaysia telah terbiasa dengan tiga perkara yang benar tentang pilihan raya. Terdapat dua pihak, dengan gabungan Barisan Nasional (BN) yang luas ditentang oleh apa yang sering merupakan gabungan parti Cina, Melayu reformis dan Islam. BN sentiasa menang.

 

Tetapi ia berbuat demikian dengan majoriti undi yang cukup meyakinkan bahawa tidak kira apa pun aduan, tidak dapat dinafikan ini adalah pilihan raya demokrasi yang sengit.

 

Menurut tulisan seorang penulis, ada berubah sedikit pada 2013, apabila pembangkang ketika itu memenangi undi popular tetapi bukan majoriti di parlimen; dan secara drastik pada 2018 apabila gabungan Pakatan Harapan (PH) baharu membawa kepada kekalahan pertama bagi BN.

 

 

wainuiomata

 

 

Pilihan raya umum pada 19 November ini, bagaimanapun, akan sama sekali berbeza dengan mana-mana pernah alami.

 

Pertama, pengundi telah meningkat dengan sangat besar, kerana hampir tujuh juta orang telah didaftarkan secara automatik untuk mengundi di bawah undang-undang baharu yang turut menurunkan umur mengundi kepada 18 tahun daripada 21.

 

Tiada siapa yang dapat memastikan untuk siapa golongan muda akan membuang undi, jika mereka berbuat demikian sama sekali.

 

Kedua, di semenanjung Malaysia, yang menempatkan 166 daripada 222 kerusi parlimen, akan berlaku perpecahan tiga hala yang kompetitif buat kali pertama.

 

BN, yang diketuai oleh perdana menteri semasa Ismail Sabri, akan melawan PH, diketuai oleh bekas timbalan perdana menteri Anwar Ibrahim, tetapi juga perikatan Perikatan Nasional (PN), yang dianggotai terutamanya Bersatu, parti yang diketuai oleh pendahulu Ismail sebagai perdana menteri, Muhyiddin Yassin, dan parti Islam PAS.

 

Dua pilihan raya negeri sepanjang tahun lalu, di Melaka dan Johor, menunjukkan apa yang boleh berlaku apabila ketiga-tiga mereka berhadapan antara satu sama lain.

 

Di Melaka, BN memenangi 38 peratus undi, dan 21 daripada 28 kerusi DUN. PH memenangi 36 peratus undi, tetapi hanya lima kerusi, manakala PN memperoleh 24 peratus undi dan hanya dua kerusi.

 

Di Johor, BN memenangi 43 peratus undi, yang menghasilkan 40 daripada 56 kerusi yang ada. PH menang 26 peratus, dan 12 kerusi. PN memenangi 24 peratus, tetapi hanya tiga kerusi, dengan kerusi terakhir menjadi parti pemuda yang dikaitkan dengan PH.

 

 

wainuiomata

 

 

Secara ketara, walaupun penarafan kelulusan kerajaan sementara Ismail ialah 38 peratus, menurut akhbar Arab dan itu satu peratus lebih rendah daripada apa yang mereka dapati sejurus sebelum pilihan raya 2018 yang menggulingkan BN buat kali pertama – kali ini tiada pembangkang bersatu.

 

Rakyat Malaysia terlalu terbiasa dengan idea  memenangi pilihan raya dengan mempunyai 50 peratus atau lebih undi. Walau bagaimanapun, mereka mungkin akan melihat sejauh mana sistem pilihan raya lepas yang pertama boleh menghasilkan keputusan yang sangat bertentangan dengan jumlah undi yang dikeluarkan.

 

Dengan perpecahan tiga hala, jika keputusan Melaka dan Johor diterbitkan semula secara nasional, BN boleh memenangi majoriti keseluruhan tanpa memerlukan sokongan sekutu tradisinya di negeri Borneo Sabah dan Sarawak. Itu tidak mungkin.

 

Penulis mengingatkan PH akan menjangkakan untuk berpegang pada kubu kuat bandarnya, manakala PN sepatutnya berjaya di kawasan luar bandar utara dan timur di mana PAS sering memerintah di peringkat negeri.

 

Pemerhati luar mungkin tertanya-tanya bagaimana mungkin BN kembali berkuasa selepas disingkirkan secara meyakinkan pada 2018 kini merupakan prospek yang serius.

 

Sebahagian daripada jawapannya ialah itu adalah pilihan raya yang sangat terpolarisasi. Penyokong PH melukis kerajaan BN Najib Razak ketika itu - yang program transformasi ekonominya. Mereka, sebaliknya, kononnya adalah reformis bebas rasuah yang akan membawa pelbagai perubahan, ada yang liberal, ada yang populis. Tetapi mereka tidak dapat menyampaikan.

 

Sebagai perdana menteri PH, Dr Mahathir Mohamad, mengakui beberapa bulan selepas kemenangan mereka: "Kami membuat manifesto tebal dengan semua jenis janji" kerana, "sebenarnya kami tidak menjangkakan untuk menang."

 

 

wainuiomata

 

 

Itu mungkin memenangi markah untuk kejujuran, tetapi sukar dijangka untuk mengekalkan kepercayaan pengundi yang mengharapkan lebih baik daripada hujah yang berterusan.

 

Kegagalan untuk meratifikasi perjanjian seperti Konvensyen Antarabangsa PBB mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum, dan apa yang ketua eksekutif menyifatkan  sebagai pemburuan semua tokoh korporat dan kerajaan, tidak kira betapa berbakatnya, yang mempunyai sebarang kaitan dengan kerajaan Najib.

 

Kerajaan PH jatuh pada Februari 2020, dengan salah satu partinya, Bersatu, kemudian menyertai BN dan PAS dalam kerajaan yang diketuai oleh Muhyiddin, yang kemudiannya berubah semula pada Ogos 2021 apabila Ismail mengambil alih semasa mempengerusikan pentadbiran yang sama.

 

Hampir semua orang telah berkuasa pada satu ketika atau yang lain sejak empat tahun lalu, jadi tidak ada pesaing serius yang boleh menuntut kemurnian pembangkang.

 

Liberal yang kecewa, sentiasa minoriti kecil dalam apa jua keadaan, tidak mempunyai parti yang serius untuk berduyun-duyun yang tidak dicemari oleh kompromi kerajaan.

 

Ketidakstabilan politik dalam beberapa tahun kebelakangan ini mungkin telah mengakibatkan terlalu banyak kompromi, walaupun keadaan huru-hara yang disebabkan oleh wabak itu di peringkat global dan tempatan.

 

Apa yang Malaysia perlukan - dan ini terpakai mana-mana gabungan yang menang - adalah kembali kepada kestabilan. Itulah yang dimiliki negara di bawah BN dari 1957 hingga 2018, apabila "Siapa yang akan menyelamatkan Malaysia?" adalah laungan menyedihkan PH.

 

Penyokong BN bertanya mengapa negara memerlukan penjimatan daripada pertumbuhan cemerlang selama bertahun-tahun, rekod pelaburan langsung asing, sejarah yang melebihi saiznya dalam organisasi seperti Persatuan Negara-negara Asia Tenggara dan Pertubuhan Kerjasama Islam, dan beberapa siri ekonomi. dan pembaharuan politik yang meningkatkan kemakmuran dan, pada satu tahap, kebebasan peribadi.

 

wainuiomata

 

Mana-mana kerajaan boleh kembali ke landasan itu - tidak kira sama ada BN, PH atau PN - akan melakukan apa yang negara perlukan.

 

Jika tidak, seperti yang dikatakan ramai, Malaysia berdepan dengan prospek "dekad yang hilang", secara kekal terperangkap dalam perangkap pendapatan sederhana, dan terpesong daripada model masyarakat sederhana, berbilang kaum, berjaya dan harmoni seperti dahulu.

 

Itulah artikel yang ditulis oleh ramai penulis di dunia Arab yang masih sangsi dengan kestabilan Malaysia, itu pun tidak disebut mengenai rasuah yang seakan budaya.

 


 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags