Piala Dunia 2022 di Qatar, kesan yang berkekalan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 29 December 2022

Piala Dunia 2022 di Qatar, kesan yang berkekalan

 

 

 

PIALA Dunia FIFA adalah satu daripada acara sukan yang paling banyak ditonton dan diikuti di dunia.

 

Dengan peminat dari lebih 200 negara  dan dianggarkan 5 bilion jumlah penonton sepanjang keseluruhan pertandingan, meningkat daripada 3.5 bilion pada 2018.

 

Ia merupakan acara penting untuk negara tuan rumah Qatar, kerana bukan hanya tentang bola sepak. Piala Dunia memberi impak yang ketara kepada ekonomi, pelancongan dan infrastruktur negara tuan rumah.

 

Selain itu, ia mempunyai pengaruh yang berbeza terhadap nilai global dan kepentingan perniagaan.


 

wainuiomata

 


Timur Tengah sudah banyak melabur dalam sukan dan akan berkembang sebanyak 8.7 peratus dalam tempoh 3 hingga 5 tahun akan datang, menganjurkan kejohanan golf antarabangsa di Abu Dhabi, kejohanan tenis di Dubai dan perlumbaan Formula Satu di Arab Saudi, Bahrain dan Abu Dhabi.

 

Saya telah menyaksikan melalui sosial media ekonomi tempatan di Doha sendiri telah merasakan kesan segera daripada infrastruktur baharu yang dibina untuk acara sukan utama dunia.

 

Dengan lapan stadium Piala Dunia berpendingin udara dan rendah karbon dibina dari bawah, dengan kipas, tempat latihan dan tarikan pelancong luar yang lain. Semua ini telah dianggarkan menelan belanja Qatar sekitar AS$300 bilion, jumlah yang luar biasa untuk acara yang luar biasa.

 

Acara itu, yang setakat ini mempunyai kehadiran kumulatif hampir 2.5 juta orang akan membantu mempercepatkan pertumbuhan merentas pelbagai industri, termasuk pelancongan dan pelancongan, hospitaliti, infrastruktur dan bantuan.

 

Qatar dalam mencapai Wawasan Nasional 2030 dan saya percaya  Dunia Arab, Asia dan dunia pada umumnya harus belajar daripada penganjuran kejohanan Qatar dengan mempromosikan keterangkuman, kemampanan dan komuniti global.

 

Piala Dunia FIFA 2022 akan memberikan warisan yang hebat untuk reputasi Qatar di peringkat antarabangsa, melalui inovasi teknikal dan kemampanan. Daripada persaingan itu, saya rasa jelas untuk melihat bahawa Qatar berharap untuk mewujudkan penanda aras dan piawaian baharu dari segi pembangunan mampan.

 

Qatar menubuhkan Pertubuhan Penyelidikan dan Pembangunan Teluk (GORD) pada 2009, dengan ibu pejabatnya di Taman Sains dan Teknologi Qatar. Sistem Penilaian Kelestarian Global, yang mentakrifkan kriteria untuk prestasi operasi struktur dan stadium untuk Piala Dunia, telah dibangunkan oleh GORD.


 

wainuiomata

 


Jika dibandingkan dengan bangunan lain yang dibina mengikut cadangan American Society of Heating, kita dapat melihat kaedah yang membolehkan stadium Qatar yang baru dibina mencapai penjimatan tenaga sebanyak 45 peratus. Hasilnya, ia mewujudkan penanda aras untuk kecekapan tenaga bagi rantau GCC, yang patut dipuji.

 

Qatar telah berusaha untuk mempromosikan inovasi teknikal di dalam sempadannya dan di luar negara. Untuk meluaskan akses kepada tawaran kebudayaan, memudahkan terjemahan ke dalam bahasa lain dan membantu pelawat menavigasi bandar dengan maklumat masa nyata, Jawatankuasa Tertinggi bagi Penyampaian dan Warisan telah menubuhkan Cabaran 22 pada Januari 2015.

 

Inisiatif ini bertujuan untuk mengenal pasti penyelesaian dan menggalakkan inovasi, yang, pada pendapat saya, mereka capai dengan cemerlang. Untuk menggalakkan transformasi Qatar kepada ekonomi berasaskan pengetahuan, Cabaran 22 berusaha untuk mengukuhkan keupayaan tempatan melalui pembangunan perusahaan, pengetahuan dan infrastruktur untuk inovasi.

 

Warisan teknologi canggih, pengangkutan dan infrastruktur utiliti negara akan meningkatkan daya saingnya dalam jangka panjang. Mengikut unjuran, impak ekonomi acara itu ialah AS$20 bilion pada 2022, atau 11 peratus daripada KDNK sebelum wabak pada 2019.

 

Mengikut anggaran, Piala Dunia FIFA 2022 menambah 1.5 juta pekerjaan baharu kepada ekonomi dalam industri termasuk pembinaan, sebenar hartanah dan perhotelan. Selain itu, rancangan kepelbagaian ekonomi negara telah mencapai momentum.

 

Walau bagaimanapun, kesan berkekalan acara sukan yang mempunyai kepentingan ini jauh melangkaui keuntungan ekonomi yang jelas, dan warisannya harus mengambil kira aspek kualitatif kelebihan ini.


 

wainuiomata

 


Setinggi-tinggi tahniah harus diucapkan kepada negara Qatar atas pencapaian yang luar biasa di sekelilingnya. Qatar telah membangunkan lapan stadium untuk tempoh Piala Dunia, ada yang dibina sepenuhnya dari awal dan ada yang dirombak.

 

Stadium ikonik ini telah mengalu-alukan jutaan orang sepanjang aksi sukan global selama sebulan itu. Apakah masa depan untuk stadium ini selepas Piala Dunia?

 

Begitupun, dengan bangganya rakyat Qatar telah mengambil kesempatan daripada Piala Dunia untuk mendekati ratusan ribu peminat yang melawat untuk mengubah fikiran tentang Islam atau bahkan memeluk Islam.

 

Emiriah Teluk adalah negara Islam pertama yang mengadakan Piala Dunia bola sepak dan kekayaan gasnya telah memberikannya pelbagai masjid besar untuk menarik minat pengunjung.


 

wainuiomata

 


Ramai orang bukan Islam pertama mendengar laungan azan di Masjid ala Uthmaniyyah di daerah kebudayaan Katara, Doha. Ia dikenali sebagai Masjid Biru Doha kerana mozek mewah jubin biru dan ungu di dindingnya. Ramai melawat kawasan pedalaman yang didominasi oleh candelier gergasi dan mula melihat Islam.

 

Mereka mempunyai prasangka terhadap budaya dan rakyat kerana kurangnya pendedahan kepada orang lain. Dengan mempunyai beberapa pemikiran di kepala dan kini mungkin sebahagian daripada mereka akan berubah.

 

Pusat Tamu Qatar, yang menyelia Masjid Biru, telah membawa berpuluh-puluh pendakwah Islam dari seluruh dunia ke Qatar untuk kejohanan itu.

 

Di luar masjid terdapat buku kecil dalam pelbagai bahasa yang menerangkan Islam dan Nabi Muhammad, bersama dengan kopi Arab dan kurma.

 

Piala Dunia adalah peluang untuk memperkenalkan berjuta-juta orang kepada Islam dan mengubah salah faham tentang agama yang banyak dikaitkan di Barat dengan radikalisme dan Islamofobia.

 

Pendakwah menerangkan kepada orang ramai lebih lanjut mengenai etika, kepentingan ikatan kekeluargaan, dan menghormati jiran bukan Islam.


 

wainuiomata

 


Berhampiran masjid, sukarelawan menguruskan meja yang bertujuan untuk melawat wanita dengan papan tanda bertulis, "Tanya saya tentang Qatar."

 

Mereka yang berhenti juga ditawarkan kopi Arab.

 

Kebanyakan soalan berkenaan "tudung, poligami dan sama ada wanita ditindas dalam Islam."

 

Rekod Qatar mengenai hak wanita dan LGBTQ telah diteliti dengan teliti berkaitan dengan Piala Dunia. Berdekatan, pengunjung boleh menonton lawatan realiti maya Islam selama lima minit. Kempen ini sedang dijalankan di seluruh Qatar.

 

Di daerah Pearl, di mana ramai ekspatriat tinggal dan sering mengunjungi kafe dan restoran mahalnya, mural telah dilukis dengan petikan hadis daripada Nabi Muhammad yang menggesa akhlak yang baik.

 

Pusat beli-belah kelas atasan memuatkan iklan mempromosikan Islam.

 

Di pasar Souq Waqif, di mana ribuan peminat berkumpul setiap hari, buku dan risalah percuma ditinggalkan di satu lorong dengan papan tanda bertulis: "Jika anda mencari kebahagiaan anda akan dapati dalam Islam."

 

Berhampiran Souq, Pusat Kebudayaan Islam Sheikh Abdulla bin Zaid dibuka 12 jam sehari untuk lawatan.


 

wainuiomata

 


Beberapa pemimpin Islam di Qatar menggesa usaha untuk mengislamkan peminat bola sepak yang berkunjung dimana Piala Dunia harus digunakan untuk mencari mualaf baru serta menentang Islamofobia.

 

Dalam pertemuan dengan peminat asing, Qatari akan menggalakkan penukaran agama. Sekiranya mendapat peluang akan menawarkan kepada mereka Islam dengan mudah dan rahmat, dan jika tidak mendapat peluang,  akan memberitahu mereka adalah tetamu dan saudara  dalam kemanusiaan.

 

Tegas pendakwah Islam tidak menerima penukaran agama melalui paksaan.

 

Siaran media sosial telah mendakwa bahawa beratus-ratus peminat telah berubah kepercayaan tetapi perkhidmatan semakan fakta telah menunjukkan dakwaan tersebut adalah palsu.

 

Seorang pegawai Qatar memberitahu bahawa matlamat negara itu bukanlah "jumlah orang yang memeluk Islam, sebaliknya bilangan mereka yang mengubah pendapat mereka mengenainya.


 

wainuiomata

 


Begitulah Qatar berjaya mendekatkan peminat bola yang bukan Islam kepada agama Islam, sesuatu yang patut dicontoh oleh Malaysia.

 


 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

Portfolio Tags