Penyelesaian timbang tara SIAC terhadap TRC Synergy dianggarkan hampir RM75 juta - HLIB | DagangNews Skip to main content

Penyelesaian timbang tara SIAC terhadap TRC Synergy dianggarkan hampir RM75 juta - HLIB

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 31 Jan - Anugerah pembayaran akhir daripada Pusat Timbang Tara Antarabangsa Singapura (SIAC) kepada TRC Synergy Berhad dianggarkan berjumlah hampir RM75 juta, kata Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research. 

 

SIAC memberikan penghakiman itu kepada Lembaga Kemajuan Ekonomi Brunei (BEDB) berkaitan  kontrak untuk memodenkan Terminal Lapangan Terbang Antarabangsa Brunei.

 

Menerusi penghakiman itu, TRC dianugerahkan 13 juta dolar Brunei ditambah faedah mudah 5.33% setahun mulai 23 Oktober 2017, 3.3 juta dolar Brunei ditambah faedah mudah 5.33% setahun mulai 23 Mei 2018, S$2.2 juta untuk undang-undang dan lain-lain kos dan S$75,000 untuk kos timbang tara.

 

Firma itu berkata, ia adalah hasil yang baik daripada timbang tara, menunjukkan kemungkinan pembayaran dividen khas daripada pembangunan itu selepas mengambil kira kunci kira-kira dan tempahan yang semakin kurang.

 

Firma itu menjangkakan nisbah pembayaran yang munasabah antara 10% hingga 30% yang diterjemahkan kepada hasil antara 4.6% hingga 13.7%.

 

BACA JUGA: TRC Synergy menang proses timbang tara lebih RM60 juta dalam kes pertikaian projek Terminal Lapangan Terbang Antarabangsa Brunei


 

“Syarikat kini akan memberi tumpuan bagi menguat kuasakan arahan itu.

 

“Menurut pihak pengurusan, kumpulan itu tidak berhutang dengan subkontraktor atau pembekal untuk projek Brunei.

 

"Anggaran RM75 juta kami oleh itu mungkin hampir dengan jumlah bersih yang akan diterima dan disimpan oleh syarikat," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, kumpulan itu bagaimanapun tidak memberi sebarang gambaran untuk mengagihkan hasil sebagai dividen khas sementara menunggu pembayaran.

 

Firma itu juga mengekalkan saranan 'pegang' dengan harga sasaran (TP) 36 sesaham. - DagangNews.com