Pembukaan Synagogue Rumah Keluarga Abraham di UAE | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 2 March 2023

Pembukaan Synagogue Rumah Keluarga Abraham di UAE

 

 

SETELAH meninggalkan Emeriah Arab Bersatu (UAE) pada Ogos 2018 telah banyak perubahan yang dilalui oleh negara tersebut, antaranya perhubungan rapat dengan Yahudi iaitu Israel.

 

Dengan harapan yang besar, Abrahamic Family House, sebuah masjid, gereja dan rumah ibadat yang semuanya berkongsi kampus pelbagai agama di Abu Dhabi (ibu kota) akan membuat penampilan sulungnya di seluruh dunia, membuka pintunya kepada orang awam pada 1 Mac.

 

Perkembangan yang memberi inspirasi yang dinamakan sempena Abraham, nenek moyang kepada tiga agama monoteistik: Yahudi, Kristian dan Islam didedikasikan untuk mengejar kewujudan bersama secara aman untuk generasi akan datang.

 

Sebahagian daripada kompleks itu ialah Synagogue Moses Ben Maimon, yang dirasmikan pada 16 Februari dalam satu siri perhimpunan intim dan awam dengan pegawai kerajaan, rabbi yang terkenal dan penyokong yang bersemangat.

 

 

 Abrahamic Family House
Abrahamic Family House di Dubai, UAE

 

parafrasa
Tiga bangunan agama Ibrahim dibina berdekatan antara satu sama lain di Abrahamic Family House, Dubai.

 

 

Mezuzah telah digantung di tiang pintu yang dihormati dan, buat pertama kalinya, komuniti Yahudi yang semakin meningkat telah berdoa bersama-sama di rumah ibadat yang dibina khas pertama di Timur Tengah di luar Israel dalam tempoh seratus tahun.

 

Walaupun rumah ibadat adalah penting untuk masa depan kehidupan orang Yahudi di UAE serta kewujudan bersama secara aman antara orang Yahudi di dunia Arab, ia adalah sama penting untuk melihatnya dalam konteks apa yang telah berlaku di negara Teluk sejak sekian lama sebelum Perjanjian Abraham ditandatangani pada 2020.


 

fudzail
Majlis pembukaan Synagogue di Abrahamic Family House, Dubai.

 


Pada tahun 1972, Sheikh Zayed al Nahyan, seorang pemimpin berwawasan yang hebat, mengadakan keluarga pemerintah Semenanjung Arab dan mewujudkan UAE. UAE dibina di atas nilai-nilai asasnya yang kukuh iaitu amal, kesaksamaan, kemurahan hati, kewujudan bersama,  toleransi dan prinsip bapa pengasas terus memacu kemajuan negara.

 

Dalam 52 tahun yang lalu, UAE telah muncul daripada permulaan padang pasirnya yang sederhana menjadi sebuah metropolis yang moden dan bertenaga, yang diiktiraf untuk teknologi, inovasi dan seni binanya.

 

Ia begitu berjaya sehingga menarik dunia, dengan kebanyakan penduduk UAE menjejaskan ekspatriat yang mewakili lebih dua ratus bahasa, etnik dan agama yang berbeza. Sistem nilai dinamik dan kanvas berbilang budaya ini mencipta latar belakang untuk perkara yang baru muncul.

 

Pada 2018, "Synagogue rahsia" Dubai diketahui umum dengan artikel yang diterbitkan di Bloomberg, mendedahkan kumpulan kecil kesatria yang terdiri daripada kira-kira 150 ekspatriat Yahudi berkumpul di "The Villa".

 

Walaupun diberi kelulusan secara diam-diam untuk berhimpun dan berdoa, masyarakat Yahudi tidak mempunyai kuasa rasmi dan berprofil rendah, dengan kebanyakan ahli tidak mendedahkan agama mereka, walaupun kepada rakan sekerja terdekat mereka.

 

 

 Abrahamic Family House
Seorang imam membaca khutbah di masjid Abrahamic Family House, Dubai

 

 

Kemudian, pada 2019, kerajaan UAE mengisytiharkan Tahun Toleransi, khusus untuk kewujudan bersama dan pluralisme agama. Titik tumpuan tahun 2019 ialah lawatan Pope Francis perjalanan paderi pertama ke Semenanjung Arab.

 

Selain menganjurkan untuk 135,000 jemaah, lawatan itu termasuk menandatangani Dokumen Persaudaraan Manusia antara Paderi Besar dan Imam Besar Al-Azhar, Ahmad Al-Tayyeb, yang bersama-sama mengisytiharkan penerimaan budaya dialog bersama sebagai jalan menuju kehormatan dan keamanan.

 

Selepas lawatan dan menandatangani dokumen itu, pengumuman pembinaan Rumah Keluarga Abrahamik. Ini membuka pintu kepada komuniti Yahudi untuk diiktiraf sebagai sebahagian daripada keluarga Abraham di UAE.

 

Tahun itu juga diperingati oleh buku, Meraikan Toleransi: Kepelbagaian Agama di UAE termasuk profil mendalam Komuniti Yahudi di UAE, mengesahkannya secara terbuka buat kali pertama.

 

 

 Abrahamic Family House
Majlis pembukaan gereja Abrahamic Family House, Dubai.

 

 

Pada tahun ini juga masyarakat Yahudi membuat tawaran ikhlas dan berani untuk mendedikasikan Taurat emas kepada Sheikh Mohammad bin Zayed, presiden UAE kini, sebagai penghormatan kepada arwah bapanya, Sheikh Zayed.

 

Pembikinan Taurat dan dedikasinya di Istana Diraja adalah subjek dokumentari yang memenangi anugerah, Amin. Walaupun tahun 2019 merupakan tahun teladan bagi kehidupan orang Yahudi di UAE, tiada lagi peristiwa transformasi daripada normalisasi hubungan UAE dengan Israel dan kelahiran Perjanjian Abraham pada Ogos 2020.

 

Sepanjang dua tahun lalu, Perjanjian telah membuahkan hasil yang luar biasa, termasuk hubungan perdagangan dua hala berbilion dolar, industri pelancongan yang berkembang pesat, dan banyak perkongsian inovatif dalam teknologi, keselamatan dan pertahanan.

 

Orang Yahudi dari seluruh dunia telah berpindah ke UAE untuk mendapat manfaat daripada budaya dan ekonominya, keselamatan dan keselamatan relatifnya terhadap antisemitisme, dan kehadiran sekurang-kurangnya enam minyan (kuorum untuk solat), lima kedai makan halal, dan dua sekolah taska.

 

Kini, pada tahun 2023, UAE memiliki dan mengendalikan rumah ibadat pertama yang dibina khas di Teluk dalam tempoh seratus tahun. Dan ia bukan sebarang rumah ibadat: ia adalah Synagogue Moses Ben Maimon, sesuai dinamakan sempena ahli falsafah Yahudi Sephardic abad kedua belas, yang juga dikenali sebagai Maimonides atau dengan akronim Ibrani Rambam.

 

Diiktiraf dengan ajaran ilmiahnya, Maimonides juga seorang saintis, ahli sejarah, dan ahli falsafah yang sangat dihormati dalam kedua-dua dunia Yahudi dan Islam, menjadikannya personifikasi ideal tentang apa yang sebenarnya diwakili oleh sinagoga ini.

 

Pertama sekali, Synagogue Moses Ben Maimon akan menjadi pusat utama untuk kehidupan Yahudi di Abu Dhabi, dan rumah yang jauh dari rumah bagi banyak komuniti Yahudi lain yang telah berkembang sejak Perjanjian Abraham.

 

 

Synagogue Moses Ben Maimon
Synagogue Moses Ben Maimon

 

 

Ia akan menganjurkan acara komuniti Yahudi, perkhidmatan keagamaan dan perayaan percutian, serta acara kitaran hayat Yahudi, seperti perkahwinan, bar mitzvahs dan bat mitzvahs.

 

Ia juga mempunyai mikvah (mandi ritual Yahudi) dan kediaman di lokasi untuk ramai rabbi dan ulama di kediaman yang pasti akan melalui pintunya. Sebelum tempat itu dibuka kepada orang ramai, bekas pembantu Presiden AS Donald Trump, Avi Berkowitz mengadakan perkahwinannya di sana pada 23 Februari.

 

Tetapi jika rumah ibadat itu bangkit dengan sebutan yang sama, ia akan menjadi lebih daripada pusat kehidupan Yahudi. Ia berpotensi untuk menjadi sesuatu yang lebih hebat: pusat global untuk pluralisme, budaya, pendidikan, dan penglibatan; pusat pendidikan, penyelidikan dan penglibatan antara agama; pusat yang boleh mewujudkan hubungan antara komuniti Yahudi, Arab dan Kristian dalam UAE, di seluruh Arab dan di seluruh dunia.

 

Synagogue Moses Ben Maimon bukan sekadar sinagog lain. Ia adalah rumah ibadat di UAE, dengan motonya ialah Mustahil adalah mungkin. Ia adalah mercu tanda iman dari negara Islam yang menunjukkan nilai keamanan dan kewujudan bersama. Ia juga merupakan suar cahaya pada masa antisemitisme barat berada pada tahap tertinggi sepanjang masa. Mungkin, yang paling ketara, ia adalah mercu tanda keamanan di Timur Tengah.

 

Golongan yang dimurkai Allah ialah Yahudi yang merubah ajaran Allah SWT dan kekal di atas ajaran yang telah diselewengkan. Golongan yang mengetahui kebenaran akan tetapi menolak kebenaran termasuk dalam kalangan orang yang dimurkai Allah sebagaimana dinyatakan dalam banyak kitab tafsir.

 

Allah SWT melarang umat Islam bersekongkol dengan musuh yang juga menjadi musuh Allah. Semasa zaman Nabi SAW, terdapat segelintir umat Islam yang menjadikan Yahudi sebagai sahabat.

 

Mereka dinasihati agar menjauhi Yahudi kerana mereka adalah perosak akidah Muslim dan penyebar berita palsu dalam masyarakat. Allah menurunkan ayat larangan menjadikan puak Yahudi sebagai teman dan pemimpin.

 

Saya menanti alim ulama kita mengulas sama ada UAE di jalan yang benar dengan bersahabat dengan Yahudi iaitu Israel atau akhir zaman?

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

Portfolio Tags