Pada masa yang sukar, komunikasi baik mampu kembalikan nilai - PRCA Malaysia | DagangNews Skip to main content

Pada masa yang sukar, komunikasi baik mampu kembalikan nilai - PRCA Malaysia

oleh DAVID LIAN

UNGKAPAN agensi pemasaran dan komunikasi mengatakan bahawa setiap kali kemelesetan ekonomi melanda dan belanjawan mengecil, belanjawan komunikasi adalah yang pertama dihapuskan.

 

Pada hari-hari yang bergelora ini, nampaknya ia bukan sahaja belanjawan komunikasi, tetapi seluruh pasukan komunikasi juga – jika tindakan Elon Musk di Twitter boleh dijadikan sebagai petunjuk.

 

Tetapi adakah idea yang baik untuk mengurangkan perbelanjaan komunikasi apabila masa sukar melanda dan, boleh difahami, pemotongan kos diperlukan?

 

Saya berpendapat bahawa sebaliknya, dalam masa yang paling teruk, anda memerlukan komunikator terbaik anda di tempat kerja, memberikan kejelasan, meminimumkan kekeliruan dan membantu merapatkan khalayak luar dengan apa yang berlaku di dalam semasa huru-hara.

 

David Lian
                                    DAVID LIAN

 

 

Contoh kes: Pengumuman haru-biru baru-baru ini mungkin menyebabkan bekas pelabur menarik nafas lega bahawa Elon mengambil alih syarikat itu. Daripada pelancaran tergesa-gesa perkhidmatan langganan baharu bernilai AS$8 untuk status pengguna yang 'disahkan', kepada penggantungan serta-merta perkhidmatan tersebut kurang daripada seminggu apabila huru-hara meletus, wartawan yang berasa keliru menyatakan bahawa mereka tidak boleh menghubungi sesiapa dalam jabatan komunikasi Twitter yang ternyata tidak berfungsi untuk menjelaskan apa yang berlaku.

 

Apa yang sedang berlaku, sebenarnya?

 

Terdapat sebab mengapa pasukan komunikasi wujud dan walaupun pada masa yang baik ia mungkin kelihatan seperti matlamat utama PR adalah untuk mendapatkan publisiti percuma, pada masa yang sukar, penggunaan komunikasi yang strategik boleh membantu mengekalkan kepercayaan dan kesetiaan yang begitu mudah dipecahkan.

 

Berbeza dengan pemecatan Twitter (yang berlaku secara mendadak, mengejut dan tanpa komunikasi), pemberhentian Meta, yang menjejaskan lebih daripada 11,000 orang di seluruh dunia (lebih daripada tiga kali jumlah Twitter) telah diuruskan dengan empati, keprihatinan yang tulen dan komunikasi yang jelas.

 

Ia mengakibatkan kakitangan marah, keliru dan kecewa yang menggunakan media sosial (ironinya Twitter) untuk melepaskan dan menggerakkan kumpulan yang tidak berpuas hati, manakala kakitangan lain bertindak berhenti beramai-ramai.
 

 

elon musk

 


Harga saham Meta tidak merosot pada berita pemberhentian (malah ia meningkat lebih daripada 20 peratus sejak 5 hari ia diumumkan), dan perasaan saya ialah Twitter bernasib baik bila Musk mengambil alihnya.

 

Buktinya – komunikasi yang baik dan jelas memberikan pulangan dividen.

 

Dalam masa yang sukar, syarikat mesti sering membuat keputusan yang sukar.

 

Bukan sahaja keputusan ini sukar, tetapi ia juga sukar difahami dan diterima secara berbeza oleh pelbagai khalayak - pelanggan, pemegang saham, pengawal selia, tokoh awam dan ya, terutamanya pekerjanya sendiri.

 

Untuk kebanyakan rancangan strategik yang bijak untuk berfungsi dalam masa yang sukar, syarikat memerlukan pembelian daripada khalayak mereka. Mereka memerlukan pembelian dan penerimaan daripada pelanggan untuk menerima kenaikan harga.

 

Mereka memerlukan pembelian dan kesetiaan daripada pekerja, yang mungkin melihat beberapa pengetatan tali pinggang dalam syarikat. Mereka memerlukan sokongan daripada pemegang saham untuk menyokong rancangan itu, dan mengharungi badai bersama-sama.

 

Dan untuk mendapatkan pembelian ini, syarikat memerlukan komunikasi yang baik, jelas dan difikirkan dengan baik.


 

parafrasa

 


Terdapat satu cerita yang saya dengar daripada pelanggan yang lalu, yang melekat pada saya sepanjang sebahagian besar kerjaya saya.

 

Dia mempunyai tugas yang tidak selesa kerana perlu menyampaikan pemberhentian di syarikatnya sebelum ini, dan melihat melalui ribut media yang ditimbulkan oleh pemberhentian itu. Dia menjalankan tugasnya dengan bermaruah, berkomunikasi dengan jelas, berperikemanusiaan, dan tulen. Dan pada bahagian terakhir episod, apabila tugasnya selesai, dan syarikat itu runtuh, pelanggan saya memberitahu pemberhentiannya sendiri.

 

Para penganalisis meramalkan kita akan memasuki tahun yang sukar pada tahun 2023. Dan untuk masa yang sukar di hadapan, nasihat saya untuk pemimpin perniagaan di mana-mana untuk mendapatkan nasihat komunikasi terbaik yang anda boleh. They will be worth every sen.    - DagangNews.com

 

David Lian ialah Naib Presiden PRCA Malaysia (Persatuan Perhubungan Awam dan Komunikasi Malaysia) dan pengarah urusan Kumpulan Zeno

Nota Editor: Artikel ini pertama kali disiarkan di NST dan dialih bahasa dengan kebenaran penulis.