Noraihan dilantik sebagai CEO MTC - teraju wanita pertama dalam tempoh 30 tahun | DagangNews Skip to main content

Noraihan dilantik sebagai CEO MTC - teraju wanita pertama dalam tempoh 30 tahun

KUALA LUMPUR 29 Nov - Majlis Perkayuan Malaysia (MTC) melantik Noraihan Abdul Rahman sebagai ketua pegawai eksekutif (CEO)nya berkuat kuasa 1 Disember 2022.


 

MTC
Noraihan (kanan) menggantikan Muhtar Suhaili yang meletak jawatan pada 1 Okt lepas.

 

 

Noraihan, yang merupakan ketua pegawai operasi (COO) wanita pertama MTC, kini merupakan Ketua Pegawai Eksekutif wanita pertama MTC dalam sejarah 30 tahunnya.

 

MTC berkata beliau akan menyelia hala tuju strategik dan memacu pertumbuhan mampan untuk majlis itu.

 

Noraihan berpengalaman luas dan pernah memegang pelbagai jawatan penting dalam MTC.

 

Beliau memiliki ijazah dalam Pentadbiran Perniagaan (Pemasaran) dari Universiti Arizona AS, dan memulakan kerjayanya di MTC sebagai pegawai di bahagian promosi pasaran sebelum dilantik sebagai timbalan pengarahnya pada 2010.

 

Selepas berkhidmat selama lebih dua dekad di bahagian, beliau telah dinaikkan pangkat sebagai pengarah bahagian komunikasi korporat pada 2020 dan seterusnya dilantik sebagai COO pada 1 Mac 2022.

 

MTC

MTC berkata kenaikan pangkat Noraihan diraikan sebagai satu langkah ke arah yang betul untuk industri yang mempunyai beberapa wanita dalam kedudukan teratasnya.

 

Pengerusi MTC Norrida Yusoff berkata peranan baharu Noraihan adalah satu kebanggaan bagi majlis itu, terutama dalam industri perkayuan yang kompetitif.

 

"Saya percaya, dengan peranan baharunya yang sewajarnya, Noraihan akan terus memperkasakan kakitangan dan membawa syarikat kami ke hadapan.

 

"Beliau adalah ahli MTC yang sudah lama berkhidmat dan berpengetahuan tentang industri perkayuan.

 

"Saya yakin Noraihan mempunyai semua kualiti yang diperlukan untuk memacu MTC melalui fasa peralihan dan pertumbuhan seterusnya," katanya dalam satu kenyataan hari ini.


 

Pengerusi MTC Norrida Yusoff

 


Sementara itu, MTC berkata Muhtar akan menjadi COO kumpulan penyedia penyelesaian minyak dan gas bersepadu berkuat kuasa 1 Dis 2022.

 

Dianggap sebagai salah seorang CEO MTC yang paling bersemangat dan bekerja keras dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Muhtar telah memperkenalkan pelbagai program dan strategi baharu.

 

Ini termasuk Must-Wins MTC yang menggariskan lagi hala tuju yang perlu diambil oleh majlis untuk mencapai matlamat perniagaannya di bawah Pelan Hala Tuju MTC 2019-2023.

 

"Muhtar telah menjadi kuasa dalam membangunkan dan memacu MTC ke hadapan, terutamanya dalam dua tahun lepas yang sangat mencabar tetapi juga mengujakan," kata Norrida. - DagangNews.com