Negara Arab dan Israel memerangi prasangka melalui pendidikan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 5 January 2023

Negara Arab dan Israel memerangi prasangka melalui pendidikan

 

 

 

SEWAKTU saya berada di UAE berita normalisasi dengan Israel hanya khabar angin dan didengar melalui bisik-bisik.

 

Saya tidak menjangka negara-negara Arab menandatangani kerana saya yang pernah ke Gaza Palestin merasakan tidak mungkin ini berlaku. Namun telah wujud persefahaman.

 

Dalam tempoh dua tahun sejak UAE, Bahrain, Maghribi dan Sudan menandatangani perjanjian normalisasi yang diketuai Ameria Syarikat (AS) dengan Israel, atau Abraham Accords, persesuaian itu telah membawa kepada banyak kerjasama dalam peringkat politik, diplomatik dan ekonomi.

 

Walau bagaimanapun, apabila ia datang untuk membangunkan hubungan di kalangan orang yang tinggal di negara-negara ini, masih ada cara untuk pergi.

 

Perjanjian itu masih belum menemui akar kukuh dalam sikap penduduk Arab.

 

Untuk mengurangkan prasangka dan memudahkan dialog di kalangan generasi akan datang, badan pemikir yang berpangkalan di Washington Majlis Atlantik dan Yayasan Jeffrey M. Talpins di New York menjemput ahli politik dan ahli masyarakat sivil dari Israel dan dari negara Arab yang menandatangani perjanjian damai dengan Israel untuk sidang kemuncak.


 

wainuiomata

 


Mereka menggelarnya sebagai "Inisiatif N7," dengan "N" mewakili hubungan dengan Israel, atau normalisasi, dan tujuh untuk Mesir, Jordan, UAE,  Bahrain, Sudan, Maghribi dan Israel. Sidang kemuncak itu berlangsung di bandar Maghribi Rabat pada awal Disember.

 

"Adalah penting untuk menormalkan bahawa generasi muda berkumpul dan belajar daripada satu sama lain; itulah sebabnya kami memberi tumpuan kepada pendidikan dan kewujudan bersama," ujar Oren Eisner, presiden Yayasan Jeffrey M. Talpins.

 

Sidang kemuncak itu bertujuan untuk menyediakan idea praktikal seperti platform untuk pertukaran pelajar dan belia, dan projek untuk meningkatkan toleransi beragama.

 

Istilah "Abraham Accords" dicipta pada 2020 untuk kenyataan normalisasi antara Israel dan negara-negara Arab yang difasilitasi di bawah presiden AS Donald Trump ketika itu.

 

Dengan menandatangani perjanjian sedemikian, UAE, Bahrain, Maghribi dan Sudan mengiktiraf kedaulatan negara Israel dan mewujudkan hubungan diplomatik penuh.

 

Bagaimanapun, negara-negara yang menandatangani itu juga dikritik kerana "menjual habis" soalan mengenai Palestin, manakala Perdana Menteri Israel ketika itu Benjamin Netanyahu, dari parti Likud konservatif, meraikan pemisahan isu Palestin daripada menjalin hubungan dengan negara-negara Arab.

Abraham Accords

Perjuangan Palestin terus menjadi bahagian tengah sentimen pan-Arab.

 

Saya tidak fikir perjanjian UAE-Israel membuka jalan bagi penubuhan hubungan rasmi dan rasmi antara Israel dan Arab Saudi, Oman, Qatar atau Kuwait.

 

Di semua negara ini, walaupun beberapa menyejukkan ke arah perjuangan Palestin dalam bahagian belia Arab, terutamanya di Arab Saudi, penentangan popular terhadap normalisasi masih agak tinggi.

 

Layanan Israel terhadap Palestin kekal sebagai salah satu isu paling sukar bagi orang ramai di negara Arab.

 

Bagi saya pekerjaan terbuka akan terus mengekang potensi penuh Perjanjian Abraham dan projek pendidikan yang berkaitan.

 

Bagi Israel, kumpulan idea untuk projek sekolah pelbagai hala jangka panjang, untuk pendidikan tidak formal, untuk kumpulan sukan dan pemuzik.

 

Salah satu idea ini adalah untuk menyelaraskan kurikulum di kalangan negara Arab dan Israel, dan untuk menganjurkan perbincangan dalam talian antara pelajar yang sama umur.

 

Mereka adalah generasi awam akan datang yang boleh membawa kerjasama sebenar, bagaimanapun, akan menjadi sangat naif untuk mengatakan  tidak perlu mengatasi halangan terlebih dahulu, di atas semua prasangka.


 

wainuiomata

 


Turut ditekankan kepentingan pertukaran peribadi antara pelajar. Hanya perbualan langsung yang benar-benar boleh membunuh prasangka.

 

Untuk ini, mungkin tiada cara yang lebih baik daripada bertemu rakan sejawat dalam konteks bukan konflik dan dengan sesedikit mungkin perantara.

 

Saya percaya tidak akan ada keamanan jika terdapat pertempuran antara negara yang berbeza di rantau ini dan terutamanya antara Arab dan Yahudi.

 

Mereka perlu menyelesaikan masalah di Timur Tengah dengan menggunakan cara bertamadun yang berbeza iaitu diplomasi, kerana semua kaedah selama tujuh dekad yang lalu dan lebih banyak lagi adalah sangat tidak berguna.

 

Bagaimanapun, di Maghribi, tempat sidang kemuncak itu berlangsung, keadaannya agak berbeza. Maghribi mempunyai penduduk Yahudi selama beribu-ribu tahun dan masih menjadi rumah kepada kira-kira 3,000 orang Yahudi Maghribi.

 

Tambahan pula, kawasan kejiranan Yahudi tempatan sedang diubah suai, malah Raja Maghribi Mohammed VI menyertai pembukaan sebuah muzium Yahudi yang dipanggil "House of Memory", atau Beit Dakira, di Essaouira pada tahun 2020.

 

Terdapat juga ramai orang Yahudi yang mempunyai akar Maghribi di Israel, dan setiap tahun, lebih daripada 200,000 pelancong Israel menghabiskan percutian mereka di Maghribi.

 

Akibatnya, kajian oleh Arab Barometer, rangkaian penyelidikan bebas di Timur Tengah, yang dibiayai oleh dan dikaitkan dengan universiti antarabangsa, mendapati dalam tinjauan 2021 bahawa "41% rakyat Maghribi menyokong normalisasi hubungan antara Israel dan Maghribi."


 

wainuiomata

 


Sikap yang lebih positif terhadap Israel di Maghribi. Jurang antara politik Maghribi dan orang di jalanan tidaklah sebesar di negara lain.

 

Namun begitu,  Maghribi hanya menghantar seorang, walaupun berpengaruh ke puncak.

 

Andre Azoulay ialah perunding raja dan penyokong utama hubungan bukan politik antara orang Yahudi dan Islam, tetapi dia adalah satu-satunya.

 

Menteri Pendidikan Maghribi, Rachid Benmokhtar Benabdallah, tidak menghadiri sidang kemuncak itu.

 

Bagaimanapun, Kementerian Pendidikan Maghribi telah pun mula memasukkan warisan Yahudi dalam buku teks sekolah berikutan inisiatif Azoulay.


 

Andre Azoulay
Andre Azoulay berucap di majlis N7 Initiative di Rabat, Maghribi 5 Disember 2022.

 


Ini boleh membuka jalan kepada pelaksanaan awal idea sidang kemuncak untuk kerjasama dengan Yahudi Maghribi di Israel.

 

Sementara itu, ia masih harus dilihat bagaimana negara-negara peserta lain akan melaksanakan pendekatan untuk meningkatkan persefahaman dalam kalangan anak muda mereka yang dibincangkan di Rabat.

 

Setakat ini, sidang kemuncak itu tidak menerima semua liputan media di negara-negara yang mengambil bahagian.

 

Topik yang mendominasi dalam media, bagaimanapun, pastinya juga menyatukan orang dari Israel dan negara Arab: Piala Dunia dan kemenangan Maghribi menentang Sepanyol.

 

Saya rasa menyesal menyokong Maghribi!

 


 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

 

Portfolio Tags