NCCIM gesa kerajaan baharu pimpinan Anwar supaya kekal pro-perniagaan, tangani isu ekonomi dan rasuah | DagangNews Skip to main content

NCCIM gesa kerajaan baharu pimpinan Anwar supaya kekal pro-perniagaan, tangani isu ekonomi dan rasuah

KUALA LUMPUR 25 Nov - Dewan Perniagaan dan Perindustrian Kebangsaan Malaysia (NCCIM) menggesa kerajaan Malaysia baharu diterajui Perdana Menteri yang baharu dilantik Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya mengekalkan pendirian pro-perniagaan, menangani rungutan ekonomi seperti kenaikan inflasi dan ringgit yang semakin lemah, sambil melaksanakan reformasi untuk mengurangkan kerenah birokrasi dan memerangi rasuah.

 

“Pelantikan itu berlaku pada tahap yang sangat kritikal dalam sejarah Malaysia apabila kita masih berusaha pulih daripada COVID-19 dan ekonomi yang tertekan walaupun kebanyakan perniagaan telah pulih daripada kesan wabak itu ke tahap yang ketara,” kata presiden NCCIM Tan Sri Soh Thian Lai.


 
Soh berikrar bahawa NCCIM akan terus menyokong dan bekerjasama rapat dengan Kerajaan baharu dan agensinya, dengan memberikan maklum balas di lapangan untuk memastikan pelancaran dasar awam yang relevan dan lebih baik yang akan merangsang ekonomi dan meningkatkan kesejahteraan rakyat. .

 

 

The National Chamber of Commerce and Industry of Malaysia (NCCIM)

 

 

“Kami berharap kepimpinan Datuk Seri Anwar akan membawa ekonomi Malaysia kepada pemulihan dan transformasi.

 

"Di atas segala-galanya, terdapat rasa optimis di udara dan kami menantikan era baharu kemajuan di Malaysia,” katanya dalam kenyataan di sini.

 

NCCIM ialah badan payung yang terdiri daripada Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Bersekutu Malaysia (ACCCIM), Dewan Perniagaan dan Industri India Bersekutu Malaysia (MAICCI), Dewan Perniagaan Antarabangsa Malaysia Perdagangan dan Perindustrian (MICCI) dan Persekutuan Pekilang Malaysia (FMM). - DagangNews.com