MISC dan rakan konsortium terima lima tambahan kontrak kapal pengangkut LNG daripada QatarEnergy | DagangNews Skip to main content

MISC dan rakan konsortium terima lima tambahan kontrak kapal pengangkut LNG daripada QatarEnergy

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 3 Nov - MISC Berhad, melalui anak syarikat milik penuhnya, Portovenere and Lerici (Labuan) Pte Ltd (PLL), bersama rakan konsortiumnya dianugerahkan kontrak carter jangka panjang oleh QatarEnergy bagi lima tambahan baharu kapal pengangkut Gas Asli Cecair (LNG) yang akan dibina oleh Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) Co., Ltd.

 

Rakan konsoritum tersebut ialah Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK), Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd. (K-Line) dan China LNG Shipping (Holdings) Limited (CLNG). 

 

Bersama dengan tujuh kontrak carter jangka masa panjang yang diperoleh lebih awal pada bulan Ogos, ia menjadikan kesemuanya berjumlah 12 kapal pengangkut LNG pembinaan baharu yang dianugerahkan oleh QatarEnergy kepada konsortium.

 

Kapal pengangkut LNG ini akan dilengkapi dengan teknologi cekap eko seperti enjin X-DF 2.1 dengan Kawalan Pintar oleh Sistem Kitar Semula Ekzos (iCER), yang akan mengurangkan pelepasan gas rumah hijau (GHG). Pengangkut LNG 174,000 meter padu (cbm) ini dijangka akan dihantar bermula 2025 dan akan memenuhi keperluan QatarEnergy dalam pengangkutan LNG ke pelbagai negara di seluruh dunia.

 

Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MISC, Kapten Rajalingam Subramaniam berkata, pihaknya mengucapkan terima kasih kepada QatarEnergy atas kepercayaan dan keyakinan mereka yang berterusan terhadap keupayaan bersama MISC dan kepakaran dalam menyampaikan rumusan perkapalan LNG yang selamat, cekap dan boleh dipercayai.

 

 

MISC, Kapten Rajalingam Subramaniam
              Kapten Rajalingam Subramaniam

 

 

"Kami juga ingin mengucapkan terima kasih rakan kongsi konsortium kami atas sokongan dan kerjasama dalam menjayakan anugerah ini. Kita memandang ke hadapan untuk menambah nilai kepada perkongsian sambil kami terus memainkan peranan progresif dalam industri perkapalan LNG global," kata beliau.

 

Kapten Rajalingam berkata, dalam industri tenaga yang berkembang ini, perkongsian kolaboratif adalah penting untuk memastikan kejayaan dalam memenuhi permintaan tenaga yang semakin meningkat dan mencapai penciptaan nilai yang mampan untuk semua pihak berkepentingan.

 

"Sambil kami menavigasi industri tenaga yang berkembang ke hadapan, kami akan meneruskan memperkukuh perkongsian untuk terus membina masa depan yang progresif, mampan dan berjaya,” katanya.

 

MISC ialah satu daripada pemilik-pengendali tunggal terbesar di dunia bagi kapal tangki LNG yang reputasinya terkenal atas kecemerlangan operasi keseluruhan, kebolehpercayaan, keselamatan dan penghantaran kargo tepat pada masanya.

 

Armada Aset & Penyelesaian (GAS) kini terdiri daripada 30 pembawa LNG, enam Pengangkut Etana Sangat Besar (VLEC) dan dua Unit Penyimpanan Terapung (FSU) LNG dengan gabungan tan berat mati (dwt) kapasiti lebih dua juta tan. - DagangNews.com