MIFB Trade Fair 2023 bawa inovasi mampan tangani isu keselamatan makanan global | DagangNews Skip to main content

MIFB Trade Fair 2023 bawa inovasi mampan tangani isu keselamatan makanan global

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 14 Feb - Pameran Perdagangan Makanan & Minuman Antarabangsa Malaysia (MIFB) kini kembali menonjolkan inovasi yang mampan untuk menangani isu keselamatan makanan global di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) dari 12 hingga 14 Julai 2023. 

 

Constellar dijadual menjadi tuan rumah kepada 350 peserta pameran dari lebih 50 negara, bertujuan untuk memperkasakan perniagaan dalam mengharungi gangguan serta cabaran baharu yang dihadapi oleh industri makanan dan minuman (F&B).

 

Dengan tema “Mempercepatkan Keselamatan dan Kemampanan Makanan ASEAN”, MIFB 2023 akan menjadi platform utama bagi perniagaan F&B untuk mengakses penyelesaian dan teknologi baharu merentasi spektrum antarabangsa.

 

Ia juga akan membantu mereka membina ke arah pertumbuhan yang mampan, serta melibatkan diri dalam perbincangan semasa, trend dan cabaran dalam rantaian nilai makanan global.

 

Pengarah Acara MIFB, Hellen Woon berkata, visi teguh MIFB adalah untuk membantu membina ekosistem F&B yang berdaya tahan, dan memperkasakan perniagaan untuk terus berkembang dengan yakin walaupun berhadapan dengan iklim ekonomi yang mencabar. 

 

"Kami percaya tiada masa yang lebih baik untuk perusahaan F&B menyertai kami dalam perbualan global ini di MIFB 2023, yang mana mereka boleh berkumpul melalui pertukaran penyelesaian relevan dan peluang rangkaian unik untuk membina masa depan makanan lebih stabil dan terjamin," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Disokong oleh Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) dan Biro Konvensyen dan Pameran Malaysia (MyCEB), MIFB 2023 juga akan menyerlahkan peranan negara sebagai hab pelbagai dalam dunia makanan global.

 

 

mifb
                                   Hellen Woon

 

 

Pempamer tempatan, serantau dan antarabangsa akan mempamerkan pelbagai produk dan perkhidmatan mereka di astaka negara besar pameran itu. Ia menampilkan rekod 50 negara termasuk hab makanan pusat seperti China dan Korea Selatan. 

 

Pameran itu akan merangkumi lapan segmen utama, daging dan ayam, ikan dan makanan laut, tenusu; minuman; gula-gula dan makanan ringan, makanan halal, makanan sihat secara semula jadi dan logistik serta pembungkusan.

 

 

mifb

 

 

Acara perdagangan ini dikuasakan oleh teknologi acara pintar, dengan platform dalam talian eksklusif untuk para hadirin mengembangkan rangkaian mereka melangkaui hubungan secara peribadi pada acara tersebut.

 

Ia juga memanfaatkan pencarian padanan perniagaan yang disyorkan kecerdasan buatan (AI) untuk menemui peluang baharu bagi pertukaran pengetahuan dan kerjasama.

 

Untuk maklumat lanjut mengenai MIFB atau untuk mendaftar sebagai peserta pameran, sila layari https://mifb.com.my/. - DagangNews.com