Meningkatkan suara untuk Penjagaan Paliatif | DagangNews Skip to main content

Meningkatkan suara untuk Penjagaan Paliatif

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin merupakan tetamu kehormat majlis makan malam gala amal dwitahunan Voices for Hospices di Kuala Lumpur pada 14 Oktober 2022.

MENURUT data Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), dianggarkan 56.8 juta orang, termasuk 25.7 juta orang pada tahun terakhir kehidupan mereka, memerlukan rawatan paliatif.

 

Malangnya, hanya 14% daripada mereka pada masa ini menerima penjagaan paliatif yang mereka perlukan. Ini adalah antara keperluan kesihatan teruk yang dihadapi dunia hari ini - malah di Malaysia.

 

Sejak 1991, Hospis Malaysia telah menjadi pemacu utama untuk pembangunan penjagaan paliatif di negara ini, menyediakan penjagaan paliatif berasaskan bukti kepada pesakit dan keluarga, sambil menyokong negara melalui pendidikan penjagaan paliatif, latihan dan advokasi.

 

Walau bagaimanapun, seperti yang dicadangkan oleh data, keperluan untuk penjagaan hospis dan paliatif telah berkembang lebih cepat daripada orang boleh mengaksesnya.

 

Sempena Hari Hospis dan Penjagaan Paliatif Sedunia (WHPCD), Hospis Malaysia mengadakan majlis makan malam gala amal dwitahunan Voices for Hospices di sebuah hotel di Kuala Lumpur.

 

Bertemakan Healing Heart & Communities, acara bermakna ini juga menandakan 30 tahun perkhidmatan Hospis Malaysia kepada negara dengan harapan untuk meningkatkan kebolehcapaian penjagaan paliatif untuk penduduk negara.

 

Bagi menyokong operasi Hospis Malaysia, majlis makan malam gala yang dihadiri hampir 700 orang, termasuk Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin, mengumpul kira-kira RM500,000.


 

hospices

 


Beliau berkata, Malaysia telah membangunkan Dasar Penjagaan Paliatif Kebangsaan dan Pelan Strategik 2019 - 2030, yang mana visinya adalah untuk menyediakan penjagaan ihsan di seluruh sistem penjagaan kesihatan.

 

"Oleh itu, adalah menjadi hasrat kami bahawa melalui usaha bersama sektor awam, sektor swasta, masyarakat awam, dan anggota individu masyarakat, setiap rakyat Malaysia akan mendapat akses kepada penjagaan belas kasihan yang memberikan keselesaan, sokongan dan maruah mereka dalam menghadapi masalah kesihatan yang serius. isu di mana-mana peringkat sistem penjagaan kesihatan,” kata Khairy.

 

Peristiwa itu berlaku apabila isu amalan penjagaan paliatif dan penyediaannya masih tidak diberi perhatian secukupnya, walaupun keperluannya semakin meningkat memandangkan peningkatan kejadian penyakit tidak berjangkit dalam kalangan rakyat Malaysia.

 

Akibatnya, kebanyakan rakyat Malaysia kurang kesedaran, menyebabkan ramai daripada mereka atau orang tersayang mereka mengalami kesakitan yang boleh dirawat, dan gejala lain, dan tekanan psiko-sosial akibat daripada kesan penyakit serius seperti kanser, kegagalan organ, HIV/AIDS. dan keadaan neurologi degeneratif lain.

 

Dalam kajian baru-baru ini oleh Kementerian Kesihatan (KKM), berdasarkan data kematian negara, dianggarkan bilangan orang yang memerlukan penjagaan paliatif akan terus meningkat kepada hampir 250,000 menjelang tahun 2030.

 

Dato’ Kathleen Chew, Pengerusi Hospis Malaysia berkata: “Saya sedih melihat beribu-ribu pesakit dan keluarga mereka tidak mempunyai akses kepada rawatan paliatif di negara ini. Terdapat begitu banyak yang boleh ditawarkan oleh penjagaan paliatif".


 

kathleen chew


 

Dan jika pesakit dirujuk cukup awal untuk sokongan penjagaan paliatif, lebih banyak boleh dilakukan untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit dan keluarga mereka.

 

"Penjagaan paliatif memberi tumpuan kepada kesejahteraan seseorang. Pengamal kami akan bekerja bersama keluarga pesakit dan doktor utama mereka yang mungkin pakar onkologi, jantung, buah pinggang atau paru-paru, atau pakar neurologi dan geriatrik untuk membincangkan cara terbaik untuk menyokong pesakit mereka di peringkat akhir kehidupan mereka, selain daripada penyakit itu sendiri, kebanyakannya juga mengalami kesakitan dan gejala lain, dan tekanan emosi yang ketara akibat daripada diagnosis.

 

"Ahli keluarga sering juga terjejas, dan sokongan untuk membolehkan mereka memberikan penjagaan dan keupayaan untuk menghadapi keadaan orang tersayang juga sangat penting,” kata Kathleen.

 

Beliau menambah bahawa peranan penjagaan paliatif dan Hospis Malaysia terbukti penting semasa pandemik COVID-19 di mana kebanyakan pesakit dinasihatkan untuk meminimumkan lawatan ke hospital dan tinggal di rumah untuk kekal selamat.

 

“Adalah penting bahawa kerja Hospis Malaysia diteruskan dalam tempoh itu. Perkhidmatan domisiliari kami yang disokong oleh perkhidmatan kecemasan 24 jam kami terbukti menjadi talian hayat bagi banyak pesakit dan keluarga mereka yang memerlukan sokongan dan rawatan perubatan di rumah mereka,” jelasnya.


 

Hospis

 


Pada masa ini, Hospis Malaysia menjaga kira-kira 1,700 pesakit setahun dengan bantuan 33 pekerja dan pasukan klinikal yang terdiri daripada empat doktor, 14 jururawat, dua ahli farmasi dan seorang ahli terapi cara kerja.

 

Organisasi itu juga aktif melatih kira-kira 700 pekerja penjagaan kesihatan setiap tahun, dengan perbelanjaan operasi berjalan pada kira-kira RM4.5 juta setahun, di mana kira-kira 80% dibelanjakan untuk perkhidmatan pesakit, pendidikan dan latihan.

 

Perkhidmatan yang disediakan oleh Hospis Malaysia termasuk penjagaan paliatif domisiliari, sesi pemulihan, penjagaan paliatif pesakit luar dan perkhidmatan panggilan kecemasan 24 jam. Organisasi ini juga menyediakan pendidikan dan latihan kepada siswazah dan pelajar perubatan pasca siswazah, dan bengkel mengenai pelbagai aspek penjagaan paliatif untuk doktor, jururawat dan penjagaan kesihatan bersekutu yang lain.

 

Hospis Malaysia amat bergantung kepada derma awam dan geran korporat daripada sektor swasta untuk menyediakan perkhidmatan pesakit percuma di Lembah Klang tanpa mengira umur, jantina, budaya, agama atau kedudukan sosial.


 

Hospis
Bacaan sajak Luminaria oleh jururawat penjagaan paliatif Hospis Malaysia, Norbazilah Johari

 

 

Organisasi amal ini juga dikenali sebagai penyokong kuat untuk penjagaan paliatif profesional di Malaysia dan sejak itu telah membina rekod prestasi yang mengagumkan sebagai penyedia pendidikan dan latihan penjagaan paliatif yang komited di negara ini.

 

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang Hospis Malaysia, penjagaan paliatif atau membuat derma, lawati https://hospismalaysia.org/.

 

Hospis Malaysia ialah pertubuhan amal yang menyediakan penjagaan paliatif profesional kepada mereka yang menghidap penyakit yang menyekat nyawa seperti kanser, HIV/AIDS, kegagalan organ dan keadaan neurologi yang progresif. Penjagaan paliatif menyediakan lapisan sokongan tambahan kepada pesakit dan keluarga mereka. - DagangNews.com