Mengenali Sheikh Dr Sultan bin Muhammad Al Qasimi - Raja Sharjah | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 16 March 2023

Mengenali Sheikh Dr Sultan bin Muhammad Al Qasimi - Raja Sharjah

 

 

 

TIADA kisah tentang Emiriah Arab Bersatu atau UAE akan lengkap tanpa Sheikh Dr Sultan bin Muhammad Al Qasimi, Raja Sharjah. Satu dari tujuh emiriah di UAE.

 

Beliau meraikan 50 tahun pada 2022 sebagai pemerintah, mempengerusikan perubahan besar, namun juga menyediakan kestabilan dan kesinambungan untuk rakyatnya.

 

Sheikh Dr Sultan telah memerintah Sharjah sejak 25 Januari 1972, yang paling lama dari semua Raja UAE sekarang dan pemerintah ke-18 Sharjah.

 

Namun keghairahannya - pendidikan, budaya, dan penghayatan yang mendalam terhadap sejarah - mengekalkan kepimpinannya sebagai rancak dan relevan hari ini seperti setengah abad yang lalu.

 

Sheikh Dr Sultan dilahirkan pada 2 Julai 1939. Beliau adalah salah seorang daripada empat beradik.bSelepas memulakan pendidikannya di Sharjah, dia mendaftar di sekolah swasta Inggeris sebagai remaja untuk belajar bahasa Inggeris.


 

fudzail

 


Pada tahun 1965, beliau pergi ke Kaherah untuk menamatkan pengajian tingginya, mendaftar di Kolej Pertanian di Universiti Kaherah. Selama dua tahun, khususnya dari Februari 1961 hingga September 1963, beliau mengajar Bahasa Inggeris dan Matematik di Sekolah Perindustrian Sharjah.

 

Beliau menjadi ketua pasukan Pengakap Sekolah Al Qasimia pada tahun 1955. Beliau sangat terlibat dalam sekolah dan beberapa pameran sains. Beliau mempunyai beberapa peranan dan tanggungjawab kepimpinan sejak kecil.

 

Beliau telah memperoleh beberapa kelayakan pendidikan dan ijazah kehormat dari pelbagai universiti sepanjang hayatnya.

 

Yang terbaru ialah ijazah kedoktoran Kehormat dalam Drama Ph.D. pada 2020 dari Universiti Sains dan Teknologi Sudan. Beliau telah menerima beberapa ijazah kedoktoran dalam pelbagai mata pelajaran dari universiti yang berbeza sepanjang tahun.


 

sharjah

 

Sepanjang tahun-tahun awal pendidikannya, Semasa zaman persekolahannya pada tahun 1954, orang ramai mengenalinya kerana basikal empat kelajuan dan transistornya.

 

Sejak kecil, keghairahan Sheikh Dr Sultan terhadap budaya dan warisan terserlah. Sheikh Dr Sultan menemui minatnya yang sebenar terhadap sejarah.

 

Belajar untuk ijazah di Kolej Pertanian Universiti Kaherah, pengajiannya terganggu apabila, pada tahun 1970, dia mengetahui kubu tua bersejarah Sharjah sedang dirobohkan.

 

Sheikh Dr Sultan bergegas pulang untuk menyelamatkan sisa bangunan itu, mencetuskan minatnya terhadap warisan.

 

Kubu Al Hisn yang dipulihkan kini menjadi pusat projek Heart of Sharjah dan visi Sheikh Dr Sultan untuk emiriah semakin meluas.

 

Sharjah kini mempunyai koleksi muzium yang mengagumkan, termasuk institusi yang didedikasikan untuk tamadun dan arkeologi Islam, seni, kereta klasik dan juga penukaran pangkalan RAF British lama di Al Mahatta menjadi muzium penerbangan.

 

Selepas menamatkan pengajian di universiti, Sheikh Dr Sultan dilantik untuk menguruskan pejabat Raja Sharjah, abangnya Sheikh Khalid bin Mohammed Al Qasimi.

 

 

sharjah

 

 

Pada Disember 1971, dengan pembentukan UAE, Sheikh Dr Sultan dilantik sebagai Menteri Pendidikan pertama.

 

Beliau menjadi Pemerintah Sharjah pada 25 Januari 1972. Pada usia 32 tahun, beliau menjadi ahli Majlis Tertinggi UAE. Sepanjang pemerintahannya, Sheikh Dr Sultan telah menjadi penyokong kuat UAE.

 

Pada ulang tahun ke-40 UAE, beliau berkata: “Berpuluh tahun telah berlalu pada perpaduan kita dan kita mempunyai apa yang kita inginkan, sebuah negara yang kuat dan moden, rakyat yang bangga hidup dalam maruah dan mengekalkan identiti mereka.”

 

Bahagian pertama autobiografi Dr Sultan bin Muhammad al-Qasimi menjangkau bertahun-tahun sehingga pemilihan beliau sebagai pemerintah Sharjah sebagai seorang pemuda berusia 33 tahun.

 

My Early Life, autobiografinya ditulis pada 2009 mendokumentasikan dengan penuh wawasan rampasan kuasa istana yang dramatik di negaranya sendiri dan emiriah jiran Ras al-Khaimah dan perebutan kuasa semasa pembentukan UAE.

 

Mendedahkan bahagian sejarah negara Teluk yang menarik dan tidak terperi itu, kisah diceritakan dengan jenaka dan semangat, termasuk peranannya dalam protes dan tindakan sabotaj anti-British berikutan pencerobohan tiga pihak terhadap Mesir pada tahun 1956, hubungan singkatnya dengan parti  dan percubaan berikutnya terhadap nyawanya oleh penyokong parti pada tahun 1960-an.

 

Pentadbiran British yang kadang-kadang bingung cuba mengikuti perubahan keseimbangan dalam kuasa, dan pengepungan istana pada tahun 1972 di mana bekas pemerintah Sharjah terbunuh.

 

Pada tahun 1985, beliau telah dianugerahkan ijazah kedoktoran oleh Universiti Exeter, England, untuk tesis yang mencabar naratif konvensional bahawa Syarikat Hindia Timur Britain telah dipaksa untuk menyerang dan menundukkan rakyat Emiriah Utara atas alasan cetak rompak mereka.

 

 

sharjah

 

 

Keazaman untuk mempertahankan budaya dan kisah rakyatnya, dan dunia Islam Arab yang lebih luas terhadap kuasa imperial barat, adalah tema yang tetap dalam penulisannya.

 

Kemudian diterbitkan sebagai buku, The Myth of Arab Piracy in the Gulf, Sheikh Dr Sultan juga telah menulis beberapa siri novel sejarah, termasuk The White Shaikh, pada tahun 1996, berlatarkan Dhofar Abad ke-19 dan epik dua bahagian sejarah Sharjah, Kisah Kota.

 

Di bawah 3 genre penulisan, karya sejarah, karya Sastera dan karya Teater. Buku-buku ini kini tersedia untuk pembaca dalam bahasa yang berbeza walaupun pada mulanya diterbitkan dalam bahasa Arab.

 

Dipuji secara kritis, ia diterbitkan dalam beberapa bahasa, termasuk Inggeris, Sepanyol, Perancis dan Jerman, diikuti dengan jilid kedua, Taking The Reins, meliputi tahun-tahun pertama sebagai pemerintah.

 

The Heart of Sharjah, sebuah projek warisan yang bercita-cita tinggi untuk menghidupkan semula pusat bersejarah bandar Sharjah, telah diumumkan pada tahun 2010.

 

Dijangka siap pada 2025, ia merupakan skim pemeliharaan terbesar seumpamanya di rantau ini dan akan memulihkan bangunan lama dan mencipta yang baharu dalam seni bina tradisional untuk memasukkan galeri seni, muzium, kafe dan restoran serta hotel Al Bait bertaraf lima bintang.

 

Sheikh Dr Sultan membuka lebuh raya Sharjah ke Khor Fakkan baharu pada April 2018, mengurangkan separuh masa perjalanan ke pantai timur, kepada hanya 45 minit.

 

 

sharjah

 

 

Jalan itu adalah sebahagian daripada inisiatif berbilion dirham untuk menambah baik kehidupan di eksklaf Khor Fakkan dan Kalba, dengan pembangunan semula corniche Kalba, pemulihan masjid bersejarah Saif bin Ghanim dan projek pemuliharaan yang merangkumi hutan bakau pantai dan pokok delima di gunung Jabal Al Ruman.

 

Pada 2021, beliau membuka kawasan tontonan seluas 10,250 meter persegi dan rumah rehat 600 meter dari aras laut di Khor Fakkan.

 

Rumah Rehat Al Suhub termasuk restoran, kafe, kawasan permainan kanak-kanak, surau, bilik mandi dan kawasan menonton. Kira-kira 8,700 pokok turut ditanam.

 

Banyak inisiatif yang telah disokong oleh Sheikh Dr Sultan di luar negara termasuk pusat Islam di Estonia, yayasan untuk kanak-kanak terpinggir di Malaysia, perpustakaan di Nairobi dan projek untuk menyokong festival teater di dunia Arab.

 

Dia sangat bermurah hati di Mesir, menyokong kedua-dua pusat untuk melatih wartawan dan sayap pemindahan hati baru di Hospital Universiti Mansoura, untuk menamakan dua daripada banyak projek yang dia terlibat.

 

Di tengah-tengah ini adalah kepercayaan Sheikh Dr Sultan terhadap kuasa seni dan sains untuk mencerahkan dan memaklumkan masyarakat.

 

“Pendidikan yang betul adalah perlindungan terhadap idea yang merosakkan dan kumpulan yang sesat. Latar belakang keluarga yang stabil menyumbang secara berkesan kepada pembinaan negara,” katanya.

 

Beliau dibesarkan dengan rasa cinta yang mendalam terhadap negara dan melalui pendidikan, beliau meluaskan lagi pengetahuan dan kemahirannya. Pendidikan, budaya, dan penghargaannya terhadap sejarah berkembang menjadi minatnya.

 

Sheikh adalah pemilik bangga dengan pelbagai karya seni oriental yang indah. Lebih-lebih lagi, artis yang sangat penting melukis koleksinya yang indah. Koleksi karya seninya yang cantik dipamerkan untuk dilihat oleh semua orang di Muzium Seni Sharjah. Selain itu, kepingan cantik ini benar-benar mencerminkan keindahan dalam cahaya asli dan budaya yang mentah.

 

Sheikh mempunyai laman webnya sendiri  (https://sheikhdrsultan.ae/Portal/en/home.aspx) di mana anda boleh menemui semua karyanya.

 

Sheikh, yang telah menjadi seorang yang berwawasan dengan tujuan sepanjang hidupnya dan melalui kepimpinannya telah berada di barisan hadapan dalam kemajuan ekonomi, budaya dan sosial Sharjah.

 

Hubungannya yang mendalam dengan pendidikan telah menjadi kualiti yang membina kepercayaan rakyat terhadap dirinya dan keputusannya. Secara keseluruhannya, masyarakat amat berbangga mempunyai beliau sebagai pemerintah.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

Portfolio Tags