Kewangan Islam kekal menjadi keutamaan bagi pintu masuk global Malaysia | DagangNews Skip to main content

Kewangan Islam kekal menjadi keutamaan bagi pintu masuk global Malaysia

KUALA LUMPUR 27 Mac - Kewangan Islam kekal sebagai keutamaan utama dalam Rangka Tindakan Sektor Kewangan untuk mengukuhkan cadangan nilai Malaysia sebagai pintu masuk antarabangsa untuk kewangan Islam.

 

Penolong Gabenor Bank Negara, Adnan Zaylani Mohamad Zahid berkata prospek pasaran kewangan Islam Malaysia dalam tempoh lima hingga 10 tahun akan datang secara amnya adalah positif.

 

"Ini menunjukkan ke arah pertumbuhan dan pembangunan yang berterusan serta Malaysia kekal sebagai pusat kewangan Islam global yang utama," katanya semasa ucaptama di Forum Pasaran Kewangan Islam Bertauliah Standard 2023.

 

Adnan berkata dengan peningkatan kematangan sektor kewangan Islam di Malaysia, Bank Negara juga percaya industri itu kini berada pada kedudukan yang baik untuk memacu Malaysia yang lebih luas sebagai agenda Pusat Kewangan Islam (MIFC).

 

Beliau berkata Majlis Pimpinan MIFC, inisiatif bersama Bank Negara dan Suruhanjaya Sekuriti, akan menyediakan kepimpinan pemikiran dan memacu perumusan dan pelaksanaan strategi untuk meningkatkan kedudukan Malaysia sebagai pintu masuk antarabangsa bagi kewangan Islam.

 

"Adalah dijangka bahawa majlis itu juga akan berkembang menjadi struktur yang diterajui industri sepenuhnya yang akan lebih mampu bertindak balas dan memanfaatkan peluang global dalam kewangan Islam.

 

"Kami yakin dengan pengawasan industri yang lebih kukuh, kami akan dapat memupuk dinamik dan pertumbuhan pasaran yang lebih besar," katanya.

 

Bagaimanapun, Adnan berkata sektor kewangan Islam masih mempunyai beberapa cara untuk mencapai potensi penuhnya berdasarkan nilai-nilai ini bagi memenuhi keperluan ekonomi dan sosial kontemporari.

 

“Oleh itu, inisiatif baharu diperlukan untuk memperkasa dan memajukan sistem kewangan Islam dengan menekankan prinsip memacu pertumbuhan, penyertaan lebih luas, dan pengagihan kekayaan yang saksama, dan bukan hanya tertumpu kepada keuntungan syarikat dan konglomerat,” tambahnya.

 

Standard Chartered Saadiq baru-baru ini mengadakan Forum Pasaran Kewangan Islam sulungnya sempena ulang tahun ke-30 perbankan Islamnya.

 

Setelah menjadi tuan rumah kepada lebih seratus peserta daripada industri perkhidmatan kewangan, forum itu bertujuan untuk mewujudkan platform bagi pengamal dan pengawal selia industri utama untuk berkongsi idea dan pandangan untuk memahami perbankan dan kewangan Islam dengan lebih baik. - DagangNews.com