Keutamaan bagi kerajaan baharu selepas PRU15 - SERC | DagangNews Skip to main content

Keutamaan bagi kerajaan baharu selepas PRU15 - SERC

oleh Lee Heng Guie, Pengarah Eksekutif Socio-Economic Research Centre (SERC)

SESIAPA pun yang membentuk kerajaan baharu selepas Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) akan menghadapi banyak kekangan pembangunan, cabaran ekonomi dan isu perniagaan.

 

Kerajaan baharu tidak boleh meluangkan masa untuk berbulan madu, sebaliknya perlu bekerja keras dari hari pertama.

 

Kemerosotan dalam pertumbuhan ekonomi global akan berterusan pada 2023, kerana ia terus ditimpa oleh tempoh kejutan, gangguan dan ketidaktentuan yang berpanjangan: konflik ketenteraan berterusan di Ukraine; inflasi global yang masih tinggi; dasar monetari yang lebih ketat; dan kesan limpahan luaran negatif yang didorong ke atas pasaran baru muncul melalui saluran kewangan dan perdagangan.

 

Kadar pertumbuhan trend ekonomi global semakin lemah dengan cepat, dengan ekonomi AS dan Eropah dijangka mengalami kemelesetan dan pertumbuhan ekonomi China mengukuh pada 2023, dengan mengandaikan kerajaan melonggarkan strategi "sifar Covid-dinamik" di tengah-tengah tekanan harta benda.

 

 

Lee Heng Guie, Pengarah Eksekutif Socio-Economic Research Centre (SERC)
                                     Lee Heng Guie

 

 

Perniagaan harus bersedia untuk ketidaktentuan yang berterusan pada tahun-tahun akan datang.

 

Merdeka Center telah menjalankan tinjauan dari 19 Okt hingga 28 Okt yang menunjukkan bahawa antara kebimbangan utama pengundi Malaysia ialah inflasi (31%), diikuti oleh ketidakstabilan politik (13%), rasuah (12%) dan meningkatkan pertumbuhan ekonomi (12). %).

 

Lima bidang utama

Kerajaan baharu harus memberi tumpuan kepada lima bidang keutamaan yang bertindih:

1. Memulihkan keberkesanan dan akauntabiliti tadbir urus serta memerangi rasuah;

2. Mengekalkan ekonomi;

3. Mewujudkan pekerjaan dan meningkatkan pendapatan rakyat;

4. Meningkatkan iklim pelaburan negara yang kompetitif; dan

5. Menggalakkan pelaburan asing dan domestik.

 

Untuk mencapai matlamat ini, pentadbiran baharu mesti mendapatkan semula kredibiliti dan kepercayaan rakyat, perniagaan dan pelabur apabila melibatkan perkara yang penting kepada rakyat Malaysia seperti membina ekonomi yang mampan dan berdaya tahan, membetulkan perangkap pendapatan sederhana, menangani inflasi dan peningkatan kos. -bebanan hidup, menambah baik perkhidmatan teras (perumahan, kesihatan, pendidikan, latihan set kemahiran), menjadikan komuniti kita lebih selamat, dan menjadi inklusif dan saksama untuk semua tanpa mengira kaum, agama dan lokasi geografi.

 

Keutamaan segera ialah meluluskan bajet 2023 dengan cepat bagi memastikan kelancaran pentadbiran kerajaan.

 

Pelaksanaan projek dan program pengganda ekonomi yang positif dan dasar yang boleh dipercayai untuk mengekalkan momentum ekonomi Malaysia adalah penting.

 

Ini penting kerana risiko kemelesetan global semakin meningkat pada 2023, terutamanya dalam ekonomi AS dan Eropah yang dicetuskan oleh inflasi yang kukuh dan kenaikan kadar faedah yang lebih agresif.

 

Semua halangan luar ini, termasuk konflik ketenteraan yang berpanjangan di Ukraine, akan menjejaskan eksport Malaysia dan kesan limpahan negatif yang seterusnya ke atas ekonomi domestik melalui kedua-dua saluran perdagangan dan kewangan.

 

Mengurangkan kenaikan harga

Dalam menguruskan inflasi dan kos sara hidup yang tinggi, langkah untuk mengurangkan kesan kenaikan harga dan kos sara hidup yang tinggi ke atas isi rumah yang terdedah adalah penting.

 

Ini termasuk mengkaji keberkesanan kawalan harga semasa dan subsidi ke atas pengeluar untuk mengimbangi serta melindungi kepentingan pengguna dan perniagaan.

 

Rasionalisasi subsidi secara berperingkat untuk mengekalkan kemampanan fiskal adalah penting.

 

Beralih daripada subsidi menyeluruh ke arah subsidi yang disasarkan adalah lebih mampan fiskal, kerana subsidi datang dengan "kos peluang" yang besar kepada masyarakat.

 

Ia mengurangkan kapasiti fiskal kerana sumber kewangan yang besar yang dibelanjakan untuk subsidi telah mengalihkan peruntukan bajet daripada sektor lain seperti pendidikan, penjagaan kesihatan, infrastruktur dan perumahan.

 

 

parafrasa

 

 

Pelaksanaan reformasi subsidi akan mengikut prinsip 3 C – credible, compensation & communication (boleh dipercayai, pampasan dan komunikasi).

 

Boleh Dipercayai – Beralih daripada program subsidi akses universal kepada program yang disasarkan memerlukan mekanisme yang komprehensif dan telus dengan objektif yang jelas untuk mengenal pasti isi rumah miskin dan memberikan manfaat.

 

Pengenalan mekanisme harga automatik dan kenaikan harga secara berperingkat untuk melancarkan pelarasan adalah penting.

 

Pampasan – Menyasarkan mengikut kategori sosial melalui tunai disasarkan atau pemindahan hampir tunai seperti mengehadkan faedah kepada golongan miskin; kanak-kanak atau pesara, atau kepada isi rumah di kawasan geografi tertentu adalah sesuai.

 

Kupon boleh diperuntukkan untuk membolehkan isi rumah yang disasarkan menggunakan jumlah "talian hayat" tertentu bagi makanan bersubsidi atau produk bahan api.

 

Jaringan keselamatan sosial lebih menjimatkan kos dan mempunyai kesan yang lebih mendalam daripada subsidi harga umum.

 

Komunikasi – Komunikasi yang telus dan meluas untuk menjelaskan mengapa kita perlu beralih daripada subsidi produk kepada isi rumah sasaran akan memberi manfaat lebih kepada isi rumah yang terdedah.

 

Ini akan meliputi bagaimana sumber yang disimpan daripada program subsidi sejagat akan digunakan semula untuk perbelanjaan keutamaan lain seperti pelaburan dalam infrastruktur, membiayai pencen untuk penduduk yang semakin tua, menyediakan penjagaan kesihatan dan pendidikan yang lebih baik untuk generasi akan datang, atau membantu memerangi perubahan iklim.

 

Maklumat yang jelas

Di samping itu, menerbitkan maklumat secara kerap tentang saiz program bantuan sosial yang disasarkan dan cara ia mempengaruhi belanjawan kerajaan adalah positif.

 

Penyingkiran subsidi yang dikendalikan dengan baik digantikan dengan perbelanjaan sosial yang disasarkan dengan lebih baik untuk isi rumah yang miskin dan terdedah, menutup ketirisan dan pembaziran, dan pelaburan yang produktif boleh menggalakkan pengurusan fiskal yang mampan dan hasil yang saksama.

 

Dalam mempertingkatkan iklim pelaburan yang kompetitif, memulihkan serta mengekalkan pelaburan domestik dan asing adalah penting untuk memacu tahap pelaburan swasta yang tinggi untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi dan mewujudkan pekerjaan dengan gaji yang lebih baik.

 

PKS domestik perlu dipermudahkan dan diberi bantuan kewangan yang mencukupi untuk berubah menjadi perusahaan perniagaan yang berdaya saing di pasaran domestik dan antarabangsa.

 

 

parafrasa

 

 

Meningkatkan iklim pelaburan

Kerajaan mesti terus meningkatkan iklim pelaburan negara melalui memastikan kestabilan politik, daya tahan makroekonomi, kepastian dan kejelasan dasar, serta meningkatkan hubungan perniagaan-persekutuan-pihak berkuasa tempatan yang berkesan dan produktif.

 

Ini akan menghantar isyarat positif untuk memenangi keyakinan pelabur domestik dan asing.

 

Kerajaan perlu meningkatkan perkhidmatan dan kecekapan penyampaian awam; mengurangkan kos kawal selia dan pematuhan; dan meningkatkan rejim cukai yang kompetitif dan kos menjalankan perniagaan.

 

Dengan pemecahan geopolitik dan hubungan AS-China yang tegang dalam perdagangan dan teknologi, Malaysia perlu meningkatkan iklim pelaburannya yang disokong oleh insentif dan dasar yang menggalakkan untuk menarik semula pangkalan pengeluaran.

 

Kerajaan perlu menyediakan strategi yang jelas untuk semua segmen ekonomi dan industri utama (menegak dan mendatar).

 

 

parafrasa

 

 

Sekiranya masalah kekurangan pekerja, pekerjaan dan set kemahiran, proses pengambilan dan ketibaan pekerja asing mesti disegerakan untuk mengurangkan kekurangan yang dihadapi oleh industri.

 

Kualiti kemahiran semula dan peningkatan kemahiran serta program latihan harus diutamakan untuk mengecilkan ketidakpadanan kemahiran.

 

Program pembangunan mesti memberi tumpuan kepada penciptaan pekerjaan dan kemahiran untuk belia, menggalakkan budaya keusahawanan; gaji berkaitan produktiviti untuk pekerja; meningkatkan pendidikan dan latihan teknikal dan vokasional atau TVET untuk kerja masa hadapan; menyokong pelaburan dalam kemahiran, pembelajaran sepanjang hayat dan memperbaharui perantisan; latihan yang lebih fleksibel; dan pelaburan dan inovasi yang lebih besar dalam bidang utama pembelajaran sepanjang hayat. - DagangNews.com