Keuntungan tahunan Khazanah meningkat kepada RM1.6 bilion, isytihar dividen RM500 juta untuk 2022 | DagangNews Skip to main content

Keuntungan tahunan Khazanah meningkat kepada RM1.6 bilion, isytihar dividen RM500 juta untuk 2022

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Mac - Keuntungan Khazanah Nasional Bhd meningkat kepada RM1.6 bilion pada 2022, daripada RM670 juta pada 2021, terutamanya disebabkan aktiviti penjanaan hasil dan kemerosotan nilai yang lebih rendah dalam portfolionya.

 

Syarikat pelaburan negara itu berkata nilai aset bersihnya (NAB), bagaimanapun, menyaksikan penurunan 5% kepada RM81 bilion, daripada RM86 bilion pada 2021, disebabkan aliran menurun pasaran global.

 

Pengarah Urusan Khazanah Datuk Amirul Feisal Wan Zahir berkata walaupun keadaan pasaran global mencabar, dana itu memberikan prestasi yang memuaskan untuk tahun penuh pertama melaksanakan strategi baharunya.

 

"Mandat pembinaan negara kami untuk menyampaikan nilai mampan jangka panjang kekal tidak berubah, dan kami akan mengharungi ketidaktentuan pasaran jangka pendek, dan kekal fokus pada matlamat jangka panjang kami," kata Amirul Feisal pada sidang media di sini hari ini.


 

khazanah

 


Beliau berkata terdapat kebimbangan berterusan bahawa persekitaran inflasi dan keadaan monetari yang mengetatkan akan membawa kepada kemelesetan global, diburukkan lagi dengan risiko geopolitik yang berterusan.

 

"Bagaimanapun, pendekatan pelaburan berdisiplin Khazanah, seperti yang dipandu oleh peruntukan aset strategik jangka panjang kami dan pengurusan portfolio aktif, membantu menavigasi ketidaktentuan dalam pasaran, sambil kami mengekalkan disiplin dalam usaha penciptaan nilai dan pengewangan kami."

 

Khazanah mengisytiharkan dividen RM500 juta untuk 2022 kepada kerajaan Malaysia, dengan dividen kumulatif diisytiharkan sejak 2004 berjumlah RM17.1 bilion.

 

Hutangnya meningkat kepada RM49.1 bilion, berbanding RM48.5 bilion pada tahun sebelumnya, manakala nisbah nilai atas hutang aset boleh direalisasi kekal sihat pada 2.7 kali, mengikut landasan kepada sasaran jangka panjangnya sebanyak tiga hingga empat kali.

 

Khazanah berkata ia memberi tumpuan kepada membina pulangan kewangan jangka panjang, dan meneruskan pengimbangan semula portfolionya ke arah peruntukan aset strategik yang disasarkan, dengan penggunaan ke dalam ekuiti awam, ekuiti persendirian dan aset sebenar.

 

"RM6.6 bilion telah digunakan dalam pelaburan baharu, dan RM2.5 bilion diperoleh daripada pengewangan aset. Portfolio pelaburan yang melancarkan kadar pulangan wajaran masa NAV (TWRR) mencatatkan 2.2% dalam TWRR rolling empat tahunnya," ujar beliau.

 

Melangkah ke hadapan, dengan menjangkakan satu lagi tahun yang mencabar di hadapan dengan pertumbuhan global yang berada di bawah aliran, di belakang peralihan dasar monetari untuk memerangi inflasi, serta ketegangan geopolitik yang berterusan, Khazanah berkata ia akan terus berwaspada dalam aktiviti pelaburannya, dengan matlamat mengekalkan daya tahan portfolio melalui kepelbagaian.

 

Di sebalik ketidaktentuan, Khazanah kekal optimistik tentang mengenal pasti peluang pelaburan dalam arah aliran global yang baru muncul, perubahan struktur kepada sistem global berbilang kutub, dan cabaran perubahan iklim, peralihan tenaga dan kemampanan yang semakin meningkat.

 

Khazanah berkata ia kekal komited terhadap peranannya sebagai pengurus aktif dan pemegang saham syarikat portfolionya di Malaysia, kerana ia mencari prestasi, penciptaan nilai dan nilai pemegang saham jangka panjang. - DagangNews.com