Kerugian Eco World International melebar pada 1QFY23 akibat pertukaran asing | DagangNews Skip to main content

Kerugian Eco World International melebar pada 1QFY23 akibat pertukaran asing

Oleh DIYANA ISAMUDIN

Kerugian Eco World International melebar bagi 1QFY23 akibat kerugian pertukaran asing

 

KUALA LUMPUR 22 Mac - Kerugian bersih Eco World International Berhad melebar pada suku pertama tahun kewangan 2023 (1QFY23) kepada RM30.82 juta berbanding RM14.66 juta bagi tempoh yang sama tahun sebelumnya.

 

Menurut makluman kumpulan tersebut kepada Bursa Malaysia, hal itu adalah akibat kerugian pertukaran asing pound sterling sebanyak RM25.97 juta.

 

Pendapatan kumpulan turut menyusut 54.58% kepada RM22.37 juta daripada RM49.24 juta berikutan bilangan unit terjual dan diserahkan kepada pelanggan adalah rendah disebabkan kumpulan itu hanya menjual baki unit, mencatatkan keuntungan lebih rendah pada suku tersebut sebanyak RM4.34 juta.

 

Bagaimanapun, kumpulan itu berkata ia telah mencapai jualan RM335 juta termasuk rizab RM189 juta, kesemuanya berjumlah RM524 juta dalam empat bulan pertama tahun kewangan 2023 (FY23), meletakkan kumpulan di landasan untuk mencapai sasaran jualan tahun penuh sebanyak RM1.4 bilion.

 

Menurut kumpulan itu, ia memberi tumpuan menjual stok siap yang telah membolehkan aliran tunai yang ketara dijana, di mana dalam masa tiga bulan sahaja, kedudukan tunai bersih EcoWorld International telah melonjak 159% kepada RM 446.2 juta pada 31 Januari 2023 daripada daripada RM172.5 juta pada 31 Oktober 2022.

 

“Tunai bersih kumpulan dijangka terus kukuh pada suku-suku mendatang memandangkan dana dari usaha samanya di United Kingdom (UK) akan mendapat pulangan,” tambahnya.

 

Sehubungan itu, tertakluk kepada pencapaian sasaran jualan dan menerima kelulusan kawal selia yang berkaitan, hasrat Lembaga Pengarah untuk mengagihkan anggaran lebihan tunai RM900 juta kepada pemegang saham dalam bahagian akhir tahun 2023 sedang berjalan seperti yang dirancang.

 

Mengulas berkenaan laporan kewangan itu, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif EcoWorld International, Datuk Teow Leong Seng berkata kumpulan itu memberi tumpuan kepada penjualan stok siap untuk mencapai sasaran untuk mempercepatkan penjanaan tunai.

 

“Jualan kekal stabil dalam empat bulan pertama FY23 dengan Embassy Gardens menyumbang RM125 juta, diikuti Wardian, London City Island dan Oxbow masing-masing membawa masuk RM67 juta, RM63 juta dan RM33 juta,” katanya dalam satu kenyataan.

 

Menurut Leong Seng, kumpulan itu merancang menawarkan pakej insentif yang menarik kepada pembeli dan memanfaatkan permintaan luar negara melalui acara pemasaran antarabangsa agar dapat menjana aliran tunai tambahan untuk suku-suku mendatang.

 

“Tahun ini, kami akan terus memberi tumpuan menjadi pengewangan saham, pemeliharaan tunai dan penjanaan pesanan untuk menyampaikan pengagihan lebihan tunai yang dijanjikan kepada pemegang saham yang sedang berjalan mengikut perancangan berdasarkan jualan dan tempahan yang telah dicapai setakat ini,” kata Teow. -DagangNews.com