Institut Rehda, Bank Pembangunan bekerjasama jalankan penyelidikan rumah mampu milik | DagangNews Skip to main content

Institut Rehda, Bank Pembangunan bekerjasama jalankan penyelidikan rumah mampu milik

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan BPMB, Roni Abdulwahab (duduk, 2 dari kiri) dan Pengerusi REHDA Institute Dato’ Jeffrey Ng Tiong Lip menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) di Kuala Lumpur pada 21 Mac 2023.

KUALA LUMPUR 21 Mac - Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) bekerjasama dengan Bank Pembangunan Malaysia Bhd (BPMB) untuk menjalankan penyelidikan mengenai rumah mampu milik yang merupakan aspek penting dalam dasar keterangkuman sosial.

 

Institut Rehda dan BPMB, sebuah institusi kewangan pembangunan milik Menteri Kewangan Inc, menandatangani memorandum persefahaman (MOU) bagi kerja-kerja penyelidikan merangkumi pembangunan hartanah dan hartanah, dasar perumahan, perbankan dan pembiayaan, kepada alam sekitar, sosial dan tadbir urus, dan pembangunan bandar pintar.

 

Institut Rehda diwakili oleh pengerusinya Datuk Jeffrey Ng Tiong Lip dan pemegang amanah Tan Sri Eddy Chen Lok Loi semasa majlis menandatangani perjanjian itu, manakala BPMB diwakili oleh ketua pegawai eksekutif kumpulannya Roni Abdul Wahab.

 

"Kami sangat teruja untuk memulakan kerjasama ini dengan BPMB. Perkongsian ini akan meningkatkan kesedaran dan pengetahuan tentang rumah mampu milik, yang amat penting pada masa-masa seperti ini," kata Ng.

 

“Walaupun banyak inisiatif untuk menjadikan perumahan lebih mampu milik, ia tetap menjadi cabaran bagi kebanyakan isi rumah di Malaysia.

 

"Bersama BPMB, kami berharap dapat mewujudkan masyarakat yang lebih inklusif, di mana semua orang mempunyai akses kepada rumah yang layak dan mampu milik.”

 

Sementara itu, Roni berkata BPMB, institusi kewangan pertama yang bekerjasama dengan Institut Rehda, turut mengiktiraf kesan rumah mampu milik dalam mencapai rangkuman sosial, dan percaya penyelidikan itu akan memberi manfaat kepada rakyat Malaysia.

 

MOU itu membenarkan sebarang kerjasama bersama lain yang mungkin timbul pada masa hadapan, dipersetujui bersama secara bertulis, dengan bidang kerjasama termasuk acara yang dianjurkan bersama, penyertaan dalam penglibatan dan persidangan industri, seminar, simposium dan program jangka pendek.

 

Kedua-dua pihak juga akan bertukar-tukar bahan penyelidikan dan pendidikan, penerbitan dan maklumat lain yang berkaitan untuk meningkatkan pengetahuan dan pemahaman mereka tentang industri pembangunan hartanah dan hartanah. - DagangNews.com