Hong Leong Bank perkenal ciri 'Emergency Lock' tingkatkan keselamatan perbankan dalam talian | DagangNews Skip to main content

Hong Leong Bank perkenal ciri 'Emergency Lock' tingkatkan keselamatan perbankan dalam talian

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 21 Mac - Hong Leong Bank dan Hong Leong Islamic Bank (HLB) memperkenalkan ciri-ciri 'Emergency Lock' untuk HLB Connect dan juga aplikasi perbankan mudah alih sebagai sebahagian daripada usaha berterusan untuk mempromosikan amalan perbankan dalam talian yang lebih selamat. 

 

Hong Leong Bank dalam kenyataan hari ini berkata, dengan Emergency Lock, pelanggan boleh menyekat akaun mereka dengan cepat jika mengesyaki mereka menjadi mangsa penipuan, tanpa perlu menghubungi pusat panggilan bank terlebih dahulu. 

 

Jelasnya, ia menyediakan cara yang lebih pantas dan mudah untuk pelanggan mengambil tindakan segera dan melindungi akaun mereka.

 

Katanya, mengaktifkan ini akan mengehadkan akaun dengan akses 'Lihat Sahaja', tanpa sebarang transaksi dibenarkan berlaku. 

 

"Pelanggan masih boleh log masuk untuk menyemak butiran dan baki akaun mereka, dan sebarang arahan berjadual sedia ada atau transaksi berulang akan diteruskan tanpa sebarang gangguan apabila Emergency Lock diaktifkan.

 

"Pelanggan dinasihatkan untuk segera menghubungi Pusat Hubungan HLB selepas mengaktifkan Emergency Lock untuk mendapatkan panduan tentang langkah seterusnya, termasuk arahan untuk menyahaktifkan kunci," katanya.

 

Menurut kenyataan itu, Hong Leong Bank juga telah melancarkan satu lagi langkah keselamatan yang dipertingkatkan, 'Cooling Off Period'. 

 

Katanya, ia akan diaktifkan apabila pelanggan menyediakan aplikasi perbankan mudah alih HLB Connect mereka dan mendayakan 'AppAuthorise' buat kali pertama pada peranti baharu atau apabila mereka meningkatkan had transaksi dalam talian harian mereka.

 

"Ini membenarkan tempoh masa yang mana pelanggan boleh menyemak cadangan aktiviti akaun mereka dan mengambil tindakan yang perlu jika mereka mengesyaki bahawa mereka telah ditipu atau akses perbankan dalam talian/mudah alih telah terjejas," katanya.

 

Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Hong Leong Bank, Domenic Fuda berkata, keselamatan pelanggan adalah keutamaan pihaknya dan sentiasa berpegang teguh dalam komitmen untuk memastikan pelanggan dapat membuat pembayaran dengan tenang. 

 

"Seiring dengan keselamatan berbilang lapisan semasa, kami percaya bahawa langkah keselamatan perbankan dalam talian baharu ini akan membolehkan pelanggan terus menikmati kemudahan perbankan dalam talian dengan yakin," katanya. 

 

Untuk memudahkan dan memudahkan pelanggan melaporkan insiden atau aktiviti yang mencurigakan, pelanggan boleh menghubungi pusat panggilan 24/7 di 03-7626 8899, emel atau berhubung dengan wakil melalui aplikasi perbankan mudah alih HLB Connect. - DagangNews.com